دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تولید گیاه از سنگ پوشه های ماه فیلم عکس

تهران- ایرنا- گروهی از دانشمندان دانشگاه فلوریدا در آمریکا توانستند برای اولین بار با استفاده از سنگ‌پوشه‌های (یا رِگولیت؛ لایه‌ای از سنگ یا پوششی از واریزه‌های سنگی که روی سنگ بستر را می‌پوشاند) کره ماه گیاه رشد دهند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی تک‌بلاگ، مطالعه این گروه از دانشمندان همچنین این موضوع را بررسی می کند که گیاهان چطور از نظر زیست‌شناختی نسبت به خاک کره ماه واکنش نشان می‌دهند. خاک کره ماه با خاکی که روی کره زمین یافت می شود بسیار متفاوت است. این مطالعه اولین گام برای کشت و رشد گیاهان روی کره ماه به عنوان منبعی برای غذا و اکسیژن در زمان ماموریت های فضایی است. 


این گروه از محققان تنها ۱۲ گرم از خاک کره ماه را در اختیار داشتند که فضانوردان ناسا در آخرین ماموریت های خود روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۴ آوریل (۲۲، ۲۳ و ۲۵ فروردین) با خود آورده بودند.


دانشمندان مجبور شدند از انگشتانه‌هایی در ظروف پلاستیکی استفاده کنند که به طور معمول برای کشت سلولی استفاده می‌شود، هر کدام از این ظروف یک گلدان بودند. وقتی این گلدان ها با حدود ۱ گرم خاک کره ماه پر شدند، آن را با مواد مغذی آغشته کردند و بعد بذر گیاه آرابیدوپسیس یا گوش‌موشی را به آن افزودند. 



تولید گیاه از سنگ‌پوشه‌های ماه/ فیلم+عکس



 راب فیرل یکی از محققان این مطالعه گفت: برنامه آرتمیس اطلاعات بیشتر در مورد شیوه رشد گیاهان در فضا را ضروری می سازد. رشد گیاهان از خاک کره ماه نشان دادند که نمونه های خاک برگرفته از کره ماه محتوی پاتوژن ها یا دیگر اجزای ناشناخته مضر خاکی برای زندگی نیست، اما این گیاهان تنها از میزان خاک کمی و از سنگ‌پوشه‌های استفاده کردند و کامل با استفاده از این خاک رشد نکرده اند. 



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40