دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی تشدید حملات روسیه شدند

تهران-ایرنا- مقام های اطلاعاتی آمریکا روز سه شنبه مدعی شدند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به رغم نداشتن آمادگی لازم برای رویارویی با تبعات جنگ برای اقتصاد روسیه و چشم انداز اندک موفقیت آن در بلندمدت، مصمم به تشدید حملات در اوکراین است.


به گزارش ایرنا، تارنمای هیل نوشت،  ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درجلسه گزارش دهی درباره تهدیدهای جهانی، به قانونگذاران این کشور در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد: فکر می کنم که پوتین عصبانی و ناامید شده است. احتمال دارد او حملات را تشدید کرده و تلاش کند ارتش اوکراین را بدون توجه به تلفات غیرنظامی آن شکست دهد.


وی هشدار داد چالشی که پوتین با آن مواجه است و ابهام بزرگی را در تجزیه و تحلیل طرح های او برانگیخته این است که وی پایانی برای بازی جنگی برای آنچه که با مقاومت شدید اوکراینی ها مواجه است، در نظر ندارد.


مقام های اطلاعاتی آمریکا همزمان با تداوم حملات روسیه به اوکراین، به تشریح تعداد زیادی از محاسبات غلط پوتین پرداختند.


برنز گفت: محافل نزدیک به پوتین شامل مشاوران او گرفتار نظامی هستند که پیشرفتی از نظر شغلی ندارد و آنها نمی توانند تصمیمات او را زیر سوال ببرند یا به چالش بکشند. بنابراین به نظر من او تصمیم جنگ را شخصا گرفت و فکر می کرد که حمله به اوکراین در زمستان امسال به نفع اوست.


آوریل هاینس مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز گفت درحالی که پوتین انتظار تحریم ها را داشت اما پیش بینی نمی کرد که  آمریکا، دیگر کشورها و شرکت ها تحریم هایی را اعمال کنند که «ظرفیت وی را برای کاهش اقدامات غرب» تضعیف کنند.


هاینس مدعی شد ارزیابی ما نشان می دهد که بعید است تحریم ها و شکست های پوتین باعث بازدارندگی وی شوند و برعکس وی اقداماتش را تشدید خواهد کرد.


برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا به اعضا مجلس نمایندگان این کشور گفتند که حملات روسیه تاکنون و در حدود دو هفته ای که از جنگ می گذرد باعث کشته شدن دو تا چهار هزار نفر شده است.


اسکات بریر مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز مدعی شد بمباران مدارس و تاسیساتی که ربطی به ارتش اوکراین ندارند به من نشان می دهد که پوتین  اگر قبلا چنین اقداماتی را انجام نداده، مستقیما به خط اول حمله پا گذاشته است.


وی همچنین گفت مردم روسیه احتمالا از چالش ها و شکست های پوتین در این حمله آگاه نمی شوند به ویژه با توجه به این که رسانه های دولتی گزارش جنگ را منتشر می کنند و منابع اطلاعاتی مستقل به شکل فزاینده ای سانسور می شوند.


مقام های اطلاعاتی آمریکا  در این جلسه همچنین با سوالاتی درباره آمادگی این کشور در مقابله با حملات سایبری احتمالی روسیه مواجه شدند.


مارکوین مولین نماینده جمهوریخواه مجلس آمریکا از کریستوفر رِی رئیس پلیس فدرال آمریکا درباره رویکرد آمریکا در مقابله با حملات سایبری روسیه سوال کرد و خواستار پیشگیرانه بودن آن و جلوگیری کردن چنین رویکردی از ریسک چنین حمله ای شد.  


قانونگذاران آمریکایی همچنین از این که اولیگارش های روسی مقدار زیادی از دارایی های خود در آمریکا را حفظ کرده اند ابراز نگرانی کردند.


در گزارش تهدیدهای جهانی که همراه با این جلسه منتشر شد بر دامنه گسترده تری از تهدیدهای آمریکا از جمله تغییرات آب و هوایی، مهاجرت و تروریسم جهانی تاکید دارد.


این گزارش نشان می دهد که برخی از کشورها مانند ایران، چین و کره شمالی چالشی برای آمریکا هستند.


در این گزارش به رغم ابراز نگرانی درباره حمله احتمالی سایبری روسیه هشدار داده می شود که تهدید جاسوسی سایبری چین علیه دولت و شرکت های خصوصی آمریکا وجود دارد و شامل تهدیدهایی هستند که ممکن است در بخش زیرساختارها از جمله صنعت نفت و گاز اختلال ایجاد کنند.