دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ترکیه برنامه ای برای قطع واردات نفت روسیه ندارد

تهران- ایرنا- وزیر انرژی ترکیه گفت کشورش به خرید نفت روسیه ادامه می دهد و امیدوار است لغو تحریم های نفتی ایران منجر به عرضه بیشتری برای تامین نیازهای بازارهای جهانی شود.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی ترکیه در حاشیه کنفرانس سالانه بین المللی انرژی در هوستون گفت کشورش ۴۵ درصد از نیاز خود به گاز طبیعی را از روسیه تامین می کند و برای تامین ۱۷ درصد از نفت و ۴۰ درصد از بنزین خود به واردات روسیه متکی است.


وی افزود: جهان به نفت بیشتری نیاز دارد. این نفت باید از جایی تامین شود؛ از ایران، آمریکا، ونزوئلا، عربستان یا هر جای دیگری.


مقام ترک گفت کشورش به آسانی تامین نفت خود از روسیه را جایگزین نخواهد کرد و روس ها تامین کنندگانی قدیمی و قابل اتکا بوده اند.


رویترز نوشت: ترکیه قبل از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و اعمال تحریم ها علیه این کشور حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد می کرد.


در پی حمله روسیه به اوکراین جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد امروز کشورش  اصلی ترین بخش اقتصاد روسیه را هدف قرار می دهد. ما تمام واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع می‌کنیم.


جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره تحریم نفت و گاز روسیه گفت که اروپا در این مورد از واشنگتن پیروی نمی‌کند.


 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.