دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

عراق از سرنوشت تبعه خوددر اوکراین بی اطلاع است

بغداد – ایرنا – رسانه ها از کشته شدن یک تبعه عراقی در اوکراین می‌گویند اما وزارت امور خارجه عراق با گذشت ۱۰ روز از اعلام این خبر همچنان معتقد است که فرد مزبور، مفقود شده و از به کار بردن عبارت «کشته شدن» خودداری کرد.


به گزارش شنبه شب ایرنا، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه ای امروز اعلام کرد که سفارت عراق در «کی‌یف» به طور جدی به دنبال «مصطفی صفاء» تبعه عراقی مفقود در اوکراین است.


به گفته الصحاف، سفارت عراق با هماهنگی در سطوح عالی با مقام های اوکراین، وضعیت این تبعه عراقی را دنبال می کند و می خواهد سرنوشت او را بداند.


رسانه های عراق در اواخر فوریه گذشته از کشته شدن نخستین تبعه عراقی در اوکراین در نتیجه جنگ جاری در این کشور خبر دادند اما وزارت امور خارجه عراق هنوز این خبر را رسما تایید نکرده است.


همچنین پدر مصطفی صفاء در اظهاراتی به رسانه های عراقی گفت که پسرش برای تجدید اقامت سالانه خود به اوکراین رفت که جنگ درگرفت و روز ۲۸ فوریه گذشته (۹ اسفند ۱۴۰۰) در حال ترک اوکراین بود که ارتباط تلفنی با او قطع شد.


پدر مصطفی گفته است که شاهدان، خودروی فرزندش را مشاهده کرده اند که در حاشیه خیابان رها شده و روی آن اثرات گلوله وجود دارد اما برخی گفته اند که فرزند او را زنده دیده اند.


مصطفی صفاء از اهالی استان بصره عراق است.


وزارت امور خارجه عراق، تعداد کل اتباع عراقی مقیم در اوکراین قبل از شروع جنگ را پنج هزار و ۵۳۷ نفر اعلام کردکه ۴۵۰ نفر از آنها دانشجوی دانشگاه های اوکراینی بوده اند.


 سفارت عراق در لهستان روز جمعه نیز اعلام کرد که تاکنون توانسته است حدود ۶۲۰ نفر از اتباع عراقی را از اوکراین خارج کرده و به خاک لهستان برساند.


این در حالی است که دولت عراق تحت انتقادهای شدیدی درباره تاخیر در اخراج اتباع عراقی از اوکراین است.


کشور اوکراین در سال های اخیر یکی از کشورهایی بود که اتباع عراقی بخشی از سرمایه های خود را در آنجا سرمایه گذاری کردند اما تاکنون رقم مشخصی از این سرمایه گذاری ها منتشر نشده است.