دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سخنگوی سازمان ملل بیش از نیم میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند

نیویورک- ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل همزمان با پنجمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد بیش از نیم میلیون نفر از مردم اوکراین از این کشور خارج شده اند و اکثر این افراد به لهستان پناه برده اند.


سخنگوی سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزودکه  همچنین ۱۶۰ هزار نفر در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه های خود شده اند.


دوجاریک اظهار داشت درگیری های شدید فزاینده خطر ایجاد یک فاجعه انسانی در اوکراین و کشورهای همسایه را افزایش می دهد.


سخنگوی سازمان ملل در مورد وضعیت بشردوستانه در اوکراین ادامه داد بر اساس اعلم دفتر حقوق بشر سازمان ملل بیش از ۴۰۰ تلفات غیر نظامی در اوکراین گزارش شده است. اما رقم واقعی می تواند بسیار بالاتر باشد زیرا بسیاری از تلفات دیگر گزارش اما هنوز تایید نشده اند.


دوجاریک اظهار داشت ما، همراه با شرکای بشردوستانه خود، در حال آماده شدن برای گسترش سریع عملیات پس از بهبود  وضعیت امنیتی هستیم.


وی افزود برنامه جهانی غذا همچنین هشدار می دهد که حوزه دریای سیاه یکی از مهم ترین مناطق جهان برای تولید غلات و محصولات کشاورزی است و تأثیر درگیری بر امنیت غذایی احتمالا فراتر از مرزهای اوکراین احساس خواهد شد.


سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام ویدئویی در افتتاحیه چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت که حقوق بشر در همه جا مورد حمله قرار گرفته است.
اما راه‌حل‌های بحران‌هایی که با آن روبرو هستیم، چه کرونا، چه امور مالی جهانی، اقدامات اقلیمی، بی‌قانونی در فضای سایبری، یا صلح و امنیت، همه ریشه در حقوق بشر دارند.


دوجاریک گفت که  دبیر کل سازمان ملل به جنگ در اوکراین اشاره و  تاکید کرد  که غیرنظامیانی که در جنگ‌ها گرفتار شده‌اند، نه تنها از حقوق خود برای امنیت و حفاظت محروم می شوند بلکه سایر حقوق آنها یعنی حق دسترسی به  غذا، آب تمیز، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و شغل نیز نادیده گرفته می شود.


وی ادامه داد: حمایت از اقلیت ها و ارتقای حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و سیاسی آنها از مهمترین ابزارهای پیشگیری از مناقشه است.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


به دنبال حمله نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.