دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

روسیه از شرکت در جلسه استماع دادگاه لاهه خودداری کرد

تهران-ایرنا- روسیه از شرکت در جلسه استماع دیوان بین المللی کیفری در لاهه به منظور رسیدگی به شکایت اوکراین از این کشور خودداری کرد.


به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که صندلی های رزرو شده برای وکلای روسیه در دیوان بین المللی کیفری خالی بودند.


رئیس دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد سفیر روسیه در هلند، وی را از حضور نیافتن نمایندگان این کشور در جلسات استماع باخبر کرده است.
دیوان لاهه امروز مستندات اوکراین درباره شکایت از روسیه را بررسی و فردا سه شنبه، دفاعیات طرف روس را می شنود.
در صورتی که دیوان لاهه موضوع حمله روسیه به اوکراین را به شورای امنیت ارجاع دهد، مسکو می تواند تصمیم شورا را وتو کند.
دیوان بین المللی کیفری در لاهه، امروز صبح دعوای حقوقی روسیه و اوکراین درباره نسل کشی را بررسی کرد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد اوکراین از دادگاه لاهه خواهد خواست تا یک حکم اضطراری صادر کرده و از روسیه بخواهد که حملات را متوقف کند.
اوکراین مدعی شده است که توجیه روسیه برای حمله به اوکراین براساس یک تفسیر غلط از قانون نسل کشی است. این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده عملیات نظامی ویژه این کشور برای حفاظت از روس تبارهای اوکراین در مقابل نسل کشی انجام می گیرد.


اوکراین و روسیه هر دو معاهده سال ۱۹۴۸ درباره منع نسل کشی را امضا کرده اند.


یک گروه متخصص از دیوان بین‌الملی کیفری در لاهه برای تحقیق در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی در جنگ اوکراین عازم این کشور شده است.


ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته پیش گفته بود که علیه روسیه به دادگاه بین المللی سازمان ملل در لاهه شکایت کرده است.


به دنبال عملیات نظامی بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه در اوکراین، این جنگ اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


روسیه اعلام کرده عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


درحالی که  روسیه اقدامات خود در اوکراین را “عملیات ویژه” می نامد و می گوید برنامه ای برای اشغال اوکراین ندارد، نخست وزیر استرالیا اما اقدامات روسیه را نقض بزرگ قوانین بین الملل خواند و آنرا مثالی از حکومتی اقتدارگرا در جستجوی چالش شرایط موجود از طریق تهدید و خشونت دانست.