دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ایالت نفت خیز کانادا برای افزایش تولید نفت اعلام آمادگی کرد

تهران-ایرنا- در شرایطی که تحریم نفت روسیه بازار انرژی جهان را ملتهب کرده است، وزیر انرژی ایالت آلبرتای کانادا برای افزایش تولید نفت اعلام آمادگی کرد.


به گزارش ایرنا، سونیا ساواژ وزیر انرژی آلبرتا که در آستانه برگزاری کنفرانس سالانه انرژی «CERAWeek» در هوستون آمریکا به سر می برد به خبرگزاری رویترز گفت: نفت آلبرتا اصلی ترین منطقه تولید نفت در کانادا می تواند یک راه حل جایگزین در تنگنای ذخایر انرژی آمریکا باشد.


در شرایطی که آمریکا هیاتی را به کاراکاس پایتخت ونزوئلا اعزام کرده تا تحریم های نفتی این کشور را کاهش دهد، این مقام کانادایی گفت: نفت آلبرتا راه حل است و نفت ونزوئلا و دیگر مناطق راه حل جایگزین نیستند.


وی افزود: وجدان هیچ ملتی قبول نمی کند که در شرایط حمله روسیه به اوکراین، از مسکو نفت یا فرآورده نفتی بخرد.


دیگر مقامات آلبرتا هم پیش از این از اعلام آمادگی برای جایگزینی نفت آلبرتا به جای نفت روسیه خبر داده بودند و گفته بودند که می توانند روزی ۱ میلیون بشکه نفت بیشتر به بازار انرژی تزریق کنند.


قیمت نفت در بازارهای آسیایی روز دوشنبه به ۱۲۸ دلار در هر بشکه افزایش یافت که ۸۳ دلار افزایش در هر بشکه را نسبت به ماه ژانویه نشان می دهد.


تحریم روسیه، بازار گاز را نیز تحت تاثیر قرار داده و تحلیلگران حوزه انرژی بر این باورند که گاز مایع آمریکا، قطر و استرالیا در کنار صادرات گاز نروژ، به سختی می توانند جایگزین ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه شوند و قاره سبز حداقل تا ۱۰ سال آینده نیازمند گاز این کشور است.


به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.