دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

دستور رئیس جمهور برای بررسی علت افزایش قیمت ها با وجود کاهش نرخ

تهران -ایرنا – وزیر صمت در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد «صادرات غیرنفتی کشور از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۴۷ میلیارد دلار رسیده است» و رئیس‌جمهور هم به دو وزیرش مأموریت داد «با توجه به کاهش نرخ ارز، علت افزایش قیمت اقلام خوراکی، پوشاک و اجاره‌بهای مسکن را بررسی کنند».


به گزارش حوزه دولت ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه یکشنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از وضعیت صادرات غیرنفتی کشور به‌ ویژه در ماه‌های اخیر ارائه کرد.


بر اساس گزارش مذکور، صادرات غیرنفتی کشور از زمان استقرار دولت جدید افزایش قابل توجهی داشته و از رقم ۳۵ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.


وزیر صمت همچنین پیشنهادهای این وزارتخانه برای بهبود تجارت با کشورهای هدف به ویژه همسایگان و کشورهای منطقه را مطرح کرد.


رئیس‌جمهور پس از ارائه این گزارش با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور در بخش تولید و صادرات، از همه دستگاه‌ها خواست برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش هرچه بیشتر وابستگی به درآمدهای نفتی تلاش کنند.


در ادامه این جلسه گزارشی از روند افزایش قیمت کالاهای خوراکی، پوشاک، اجاره‌بهای مسکن در چند ماه اخیر ارائه شد که آیت‌الله رئیسی در این زمینه به وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستور داد با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، بررسی دقیق و کارشناسانه از علت افزایش قیمت‌ها انجام دهند و پیشنهادات عملیاتی خود برای مدیریت این موضوع را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کنند.


تأکید رئیس‌جمهور بر جلوگیری از دلال‌بازی و رشد قیمت‌ها در آستانه نوروز


رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط خواست برای جلوگیری از دلال‌بازی و رشد قیمت‌ها به ویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند.