دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آمریکا به تعهدات خود عمل کند توافق قابل وصول است پایداری قابل

تهران – ایرنا – سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات عملاً به چیزهایی که در دور قبل پذیرفته بودند، متعهد نشدند، گفت: اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند توافق قابل وصول است.


حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به نقش آمریکا در توقف موقت مذاکرات وین گفت: رسانه‌های آمریکایی و بعضاً اروپایی‌ها تلاش کردند که جمهوری اسلامی را مقصر توقف گفت‌وگوها جلوه بدهند. در واقع در رسانه‌های آمریکایی و در اظهار نظرهای مقامات آمریکایی نوعی فرافکنی وجود دارد.


سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه توقف مذاکرات به رویکرد آمریکا در این دور از مذاکرات برمی‌گردد، گفت: آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات عملاً به چیزهایی که در دور قبل پذیرفته بودند، متعهد نشدند؛ برخی از این موضوعات در ارتباط با تحریم‌ها و بعضی در ارتباط با تضمین‌ها بود.


این کارشناس مسال بین‌الملل با تأکید بر اینکه مقصر توقف مذاکرات آمریکایی‌ها هستند، اظهار داشت: کشورها وقتی به یک موضوعی متعهد می‌شوند، نبایداز آن رد شوند. آمریکا در حال حاضر باید حقوق جمهوری اسلامی ایران را که در دوره‌های قبل پذیرفته بود، قبول کند. توپ در زمین آمریکایی‌ها است و هروقت این مسائل را بپذیرند، توافق قابل وصول و در دسترس است.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند زیر تهدید فشار زمانی قرار بگیرد، اضافه کرد: این محدودیت زمانی فقط برای آمریکایی‌ها نیست؛ برای ایران هم محدود است و تنها راه برون رفت از این شرایط پذیرفتن حقوق جمهوری اسلامی، از سوی آمریکا است.


آصفی خاطرنشان کرد: متاسفانه اروپا به پیاده نظام آمریکا تبدیل شده است. یعنی حرفهایی را که خود آمریکایی‌ها نمی‌توانند بزنند را بلندگوی اروپا خارج می‌شود. این هم موضوعی است که باید توسط اروپا حل شود.


سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: تیم مذاکره‌کننده بسیار خوب عمل کرده است؛ هدف این مذاکرات رسیدن با توافق برای تامین منافع ملی یک کشور است. هدف از این مذاکرات، رسیدن به هر توافقی نیست؛ در غیر اینصورت دلیلی برای مذاکره وجود ندارد.


سفیر اسبق ایران در امارات اضافه کرد: لذا پایداری تیم مذاکره‌کننده به ریاست علی باقری قابل تحسین است. اما متاسفانه به لحاظ رسانه‌ای ضعیف عمل شده است. ما در دیپلماسی عمومی فاقد برنامه بودیم و نتوانستیم آن طور که باید آن را نشان بدهیم. اما طرف مقابل، آمریکا از هر توانی که داشته استفاده کرده است.


وی عنوان کرد: فکر می‌کنم ما لازم داریم یک تیم رسانه‌ای قوی پشت این مذاکرات وجود داشته باشد. اصولاً هیچ اقدام سیاسی بدون پیوست تبلیغاتی، شانس پیروزی کمی دارد. این چیزی است که باید به آن فکر کنیم. مگر نه تیم به خوبی عمل و مشکلات را حل کرده و پیشرفت‌های رو به جلویی داشته است.


آصفی در پایان تأکید کرد: این وظیفه رسانه‌ها، وزارت امور خارجه و دولت است که یک هسته رسانه‌ای قوی برای تیم مشخص کند تا تلاش‌های تیم را منعکس کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40