دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

کتابت اسماء و القاب حضرت علی ع در نور علی نور

تهران-ایرنا-جمعی از اساتید بنام خوشنویسی به مناسبت میلاد با سعادت امام علی(ع) در کارگاه هنری «نور علی نور» اسماء، القاب و جملات قصار درباره ایشان را کتابت کردند.


به گزارش ایرنا، کارگاه هنری «نور علی نور» عصر دوشنبه با حضور جمعی از هنرمندان حوزه‌های خوشنویسی، نقاشی خط، طراحی و معرق‌ در میدان ولیعصر(عج) پایتخت، ابتدای بلوار کشاورز برپا شد.


این کارگاه هنری به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و فرهنگسرای بهمن در دو بخش انفرادی و گروهی با حضور اساتید بنام هنر خوشنویسی؛ رضا ولی‌زاده، غلامرضا ندایی، محمد جدی، مهرداد طالبی، مرتضی قورچی، حسین اولیاء، حمید پیرمغان، سیروس کلهر و سیده مهدیه نشتاباقری برگزار شد.


اساتید خوشنویسی اسماء، القاب و جملات قصار با موضوع حضرت علی(ع) همچون «یا علی دستم بگیر»، «از علی آموز اخلاص عمل»، «علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را»، «یا علی مدد»، «امیرالمومنین حیدر»، «ناد علیا مظهر العجائب، تجده عونا لک فی النّوائب، کلّ غمٍّ و هَمٍّ سَینجَلی، بِوَلایَتِکَ یا علیّ یا علی یا علی» را کتابت کردند.



کتابت اسماء و القاب حضرت علی(ع) در «نور علی نور»



در بخش دیگری از این کارگاه جمعی از هنرجویان در کنار یکی از اساتید خوشنویسی نیز اسماء، القاب و جملات قصار با موضوع حضرت علی(ع) را کتابت کردند.


همچون اساتید طراحی؛ محبوبه حیدری، مهین طلایی، زینب میرزاعلی، معرق؛ حمید دانامنش، بهنام شریف‌پور و نقاشی خط؛ علیرضا بخشی نیز با موضوع القاب و اسماء حضرت علی(ع) آثاری را خلق کردند.



کتابت اسماء و القاب حضرت علی(ع) در «نور علی نور»



معرفی و اهدای کتاب، قرآن بخوانید؛ هدیه بگیرید از دیگر بخش‌های این برنامه بود.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و فرهنگسرای بهمن درباره برگزاری کارگاه «نور علی نور» به خبرنگار ایرنا گفت: این برنامه مناسبت میلاد حضرت علی(ع) با حضور ۴۰ نفر(اساتید و هنرجویان) از هنرمندان رشته‌های خوشنویسی، نقاشی خط، معرق و طراحی برگزار شد.


فرامرز امین‌پور افزود: تعدادی از هنرمندان حاضر در این کارگاه ساکن منطقه ۱۶ هستند یا با فرهنگسرای بهمن همکاری می‌کنند و برای ارایه محتوای شایسته به مخاطبان، هنرمندان دیگری نیز از سایر مناطق در کارگاه «نور علی نور» حضور داشتند.


وی بیان کرد: در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ای حضوری و به صورت فراگیر به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) برگزار نشد و در این مدت فرهنگسرای هر منطقه برنامه‌ای را برگزار می‌کرد، امسال به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای بهمن کارگاه هنری «نور علی نور» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرکز پایتخت، میدان ولیعصر(عج) برگزار شد.


امین‌پور اظهارداشت: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ در نماز جمعه این هفته در قالب «فرهنگسرای منتظر» در جوار شبستان مصلای امام خمینی(ره) تهران با برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری میزبان نمازگزاران خواهد بود.


غلامرضا ندایی یکی از هنرمندان خوشنویسی حاضر در کارگاه هنری «نور علی نور» به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲۵ سال است که به صورت خودآموخته با خط مانوس هستم و در حوزه خط نسخ(قرآنی)- سبک نیریزی(نسخ ایرانی) فعالیت می‌کنم، تاکنون در نمایشگاه و جشنواره‌های متعددی قرآنی حضور و در کتابت نور؛ کتابت قرآن اهدایی به حرم حضرت عباس(ع) مشارکت داشتم.


وی با اشاره به برگزاری کارگاه هنری «نور علی نور» افزود: برگزاری چنین کارگاه‌هایی اگر مورد حمایت قرار بگیرد، بسیار خوب است، این کارگاه‌ها فرصتی را برای ارتباط هنرمندان و تبادل ایده‌های آنان فراهم می‌کند و شاهد پیشرفت در این حوزه خواهیم بود.



کتابت اسماء و القاب حضرت علی(ع) در «نور علی نور»



ندایی درباره نقش و تاثیر هنر خوشنویسی در بیان مفاهیم دینی اظهارداشت: خوشنویسی هنری قدسی است و هیچ رذیلتی در آن راه ندارد، درجه خلوص خوشنویسی در مقایسه با سایر هنرها بسیار بالاتر است و این هنر با برنامه‌های مذهبی کاملا مانوس است.


این هنرمند خوشنویس اظهارداشت: به اعتقاد من، خوشنویس تا به آن صفا و شان روحی نرسد، هیچ موقع نمی‌تواند خط قابل ارایه‌ای به خلق دهد، مخاطب می‌تواند یک خط زیبا ببیند اما آن احساس، لطافت و معنویت را به او منتقل نمی‌کند، وقتی خوشنویسی این درجه معنویت را دارد، ائمه هم منشا نورانیت هستند، اگر این ویژگی‌ها باهم تلفیق بشود، انسان را به درجات بالا راهنمایی می‌کنند.