دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

به دنبال کوتاه کردن مسیر ترانزیتی با کشورهای عضو اکو هستیم

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با بیان اینکه به دنبال کوتاه کردن مسیر ترانزیتی با کشورهای عضو سازمان همکارهای اقتصادی (اکو) هستیم، گفت: در همین راستا نیز آماده همکاری می باشیم.


به گزارش ایرنا، مهدی دوستی پنجشنبه شب در دیدار علی علیزاده سفیر کشور جمهوری آذربایجان در ایران که در حاشیه برگزاری نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس، انجام شد، اظهار داشت: در راستای توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای عضو اکو، آمادگی داریم در پسکرانه بندر شهید رجایی، زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار را به ترانزیت کالاهای مورد ‌نیاز و تولیدی، بارانداز، انبار و سایر اقدامات مورد نیاز تخصیص و نسبت به تسهیل فعالیت شرکت ها و ارائه تضامین و تامین امنیت سرمایه گذاری اقدام کنیم.


وی ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه‌هایی در راستای تعاملات بیشتر و همچنین همکاری و تبادل تجربیات در زمینه‌های پرورش ماهی و میگو، پالایشگاه‌های نفت و حمل و نقل و ترانزیت ارزانتر کالا از طریق هرمزگان، از مهمترین فرصت‌های موجود در استان هرمزگان است.


استاندار هرمزگان در این دیدار، جمهوری آذربایجان را کشور دوست و همسایه با اشتراکات فرهنگی بسیار با جمهوری اسلامی ایران دانست و بر توسعه روابط تاکید کرد.


نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با هدف معرفی ظرفیت‌های این استان به اعضای اکو با سخنرانی استاندار روز چهارشنبه ۱۱ اسفند در بندرعباس آغاز و شامگاه پنجشنبه پایان یافت.


به گزارش ایرنا، نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو صبح روز چهارشنبه از طریق فرودگاه بین المللی بندرعباس برای شرکت در اجلاس شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی این سازمان وارد بندرعباس شدند.


همکاری سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های منطقه ای از طریق ایجاد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از نهم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و در ادامه کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان با توجه به روابط فرهنگی نزدیکی که با بنیان گذاران اکو داشتند، در سال ۱۳۷۱ به این سازمان پیوستند.


ارکان اصلی اکو عبارتند از اجلاس سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم، شورای برنامه ریزی منطقه ای، دبیرخانه و کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای  اجلاس سران متشکل از روسای کشورهای عضو بالاترین جایگاه را برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارد و هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهد.


شورای وزیران بالاترین ارکان سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری اکو است که متشکل از وزرای خارجه کشورهای عضو است، این شورا ترجیحاً قبل از سال مالی و به صورت چرخشی در قلمرو یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.