دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

چالش تصمیم گیری در آمریکا همچنان عامل کندی روند مذاکرات وین

وین – ایرنا – اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوعات مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا در وین، اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه روسیه درباره درخواست ضمانت از آمریکا و اینکه حقوق روسیه در مناسبات اقتصادی با ایران، پس از دست‌یابی به توافق نهایی در وین ضایع نشود، در روزهای اخیر خبرساز شده است.


«سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.


این اظهارات به سرعت در فضای رسانه‌ای خبرساز و به دنبال آن شایعاتی مطرح شد که روسیه قصد خروجش از برجام را به طرف ایرانی اعلام کرده است. پیگیری‌های به عمل آمده از سوی ایرنا نشان داد که این مساله صحت ندارد و جریان‌سازی رسانه‌ای است.


«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به درخواست ضمانت روسیه می‌گوید که تحریم‌های این کشور ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران ندارد. وی دیروز (یکشنبه)  در گفت و گو با شبکه سی بی اس عنوان کرد: تحریم‌های روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین هیچ ربطی به توافق هسته ای ایران ندارد. آنها به ههچ وجه به یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین به‌نظرم ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران ندارند.


اما جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این درخواست روسیه اعلام کرد، منتظر دریافت جزئیات درخواست مطرح شده از مجاری دیپلماتیک است. سعید خطیب زاده امروز در جمع خبرنگاران گفت: رویکرد روسیه تا به امروز برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی در وین، سازنده بوده و منتظر هستیم در وین، جزئیات بیشتری را به ما ارائه کنند.


وی افزود: تا جایی که روشن است گفت و گوها در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است که نباید محدود و یا تحت تأثیر قرار بگیرد.


در وین خبرنگاران هم به جنب و جوش افتاده تا اطلاعات بیشتری را درباره درخواست روسیه از آمریکا کسب کنند. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه صبح امروز به خبرنگاران در وین گفت که این بحث در مرحله‌ای نیست که قابل طرح با خبرنگاران باشد.


به هر روی اولویت مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین حل و رفع موضوعات باقی‌مانده‌ای است که در ردیف خطوط قرمز ایران محسوب می‌شوند. به گفته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین بدلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است و دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌هاست.


وی در توئیتی نوشت: کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تامین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ نیز تامین منافع مردم ایران است. وی افزود: ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.


در شرایط کنونی نکات اختلافی باقیمانده در وین از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است و همه طرف‌ها در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده هستند. ایالات متحده آمریکا به گفته علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران، باید واقع‌بینی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته را مد نظر قرار داده و تصمیم‌گیری کند. کاخ سفید اگر رویکرد منطقی داشته باشد، دغدغه گروه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و پاسخ مناسبی ارائه کند، در کمترین زمان توافق نهایی در دسترس است.


جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات اعلام کرده است که دست یابی به توافقی ملاکی است که منافع ملی را تامین کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40