دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

پیگیری سیاست همسایگی پس از وعده صادق

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر دو روزه به پاکستان با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، رئیس مجلس ملی و سنا، فرمانده ارتش و جمعی دیگر از مسئولان این کشور دیدار کرد. در این سفر طرفین هدف‌گذاری کردند تا در گام اول حجم مبادلات تجاری و اقتصادی خود را به ۱۰ میلیارد دلار یعنی دو برابر حجم فعلی برسانند.


به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی بامداد روز دوشنبه سوم اردیبهشت در راس یک هیات از مقامات دولتی برای سفری دو روزه راهی پاکستان شد. وی با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از وزرا به اسلام آباد رفت. رئیسی در این سفر علاوه بر اسلام آباد به لاهور و کراچی هم رفت. وزرای خارجه، راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نفت، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند.


این سفر در چارچوب ادامه پیگیری سیاست همسایگی دولت سیزدهم انجام شد. پاکستان به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای همسایه بوده که اشتراکات مختلف فرهنگی، اجتماعی و دینی با کشورمان دارد.


وجود حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور اگرچه فرصت‌های زیادی تجاری و اقتصادی را در اختیار دو کشور قرار داده است اما فرصتی هم برای تحرک گروه‌های تروریستی فراهم کرده است که البته هر دو کشور بر لزوم مقابله با گروه‌های تروریستی و برقرای امنیت در مرزها و ایجاد بازارچه‌های مرزی تاکید دارند. مقامات هر دو کشور بر این باورند که اقتصادی کردن مرزها و گسترش بازارچه‌های مرزی و ایجاد گذرگاه‌های بیشتر در مرز موجب توسعه منطقه شده و رفاه مردم ساکن در مرزها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار، از راهکارهای بنیادین و مهم مبارزه با تروریسم است. در جریان این سفر، مقامات دو کشور اجرای جدی‌تر و دقیق‌تر توافقات امنیتی را پیگیری کردند. مقابله با جرایم سازمان‌یافته و مواد مخدر نیز در  دستور کار دو کشور قرار دارد.


رئیس‌جمهور “http://isna.ir/xdQXDg”>پیش از عزیمت به اسلام آباد و در فرودگاه در تهران اعلام کرد که در این سفر مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی، تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی از مهمترین اهداف این سفر بود. هر دو کشور هم عضو سازمان شانگهای هستند و عضویت در همین سازمان‌ها می‌تواند زمینه ارتقای همکاری‌های دو کشور را فراهم کند. تلاش برای حل مشکلات اسلام آباد برای تکمیل خط لوله گاز صلح نیز در این سفر پیگیری شد.


رئیسی در “http://isna.ir/xdQXFC”>فرودگاه اسلام آباد مورد استقبال ریاض حسین پیرزاده وزیر کار و مسکن پاکستان و جمعی از مقامات این کشور واقع شد و سپس در هتل محل اقامت خود با محمد اسحاق‌دار وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. او برای “http://isna.ir/xdQXPB”>خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور ایران به هتل آمده بود. محور گفت‌وگوی رئیسی با اسحاق‌دار بیشتر درباره مسائل منطقه‌ای به خصوصو موضوع فلسطین بود.


در ادامه”http://isna.ir/xdQXJN”> مراسم استقبال رسمی از سوی شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان انجام شد. رئیسی و شریف در این مراسم یک درخت هم در دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کردند.


رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان در ادامه با یکدیگر ملاقات و سپس در یک نشست خبری مواضع خود را درباره این دیدار اعلام کردند. سید ابراهیم رئیسی در این “http://isna.ir/xdQXQr”>نشست خبری با اشاره به تصمیم دو کشور برای ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی، گفت: دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و همچنین انواع ناامنی‌های تهدیدکننده دو کشور و منطقه، مواضع مشترک دارند… تداوم همکاری‌های دو کشور در جهت تأمین منافع دو ملت است…تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.»رئیسی همچنین نسبت به انتقال تجربیات و تبادل ظرفیت‌ها در این زمینه با ملت پاکستان بویژه در بخش‌های مختلف علم و فناوری، تکنولوژی، حمل و نقل و ترانزیت اعلام آمادگی کرد.


شهباز شریف هم در این نشست خبری گفت:«با ایران در حوزه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک همکاری خواهیم داشت.»



در ادامه این سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان، “http://isna.ir/xdQXQB”>۸ سند همکاری مشترک در حوزه‌های تجارت، علم  و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی امضا کردند. «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.


رئیسی و شریف همچنین از”http://isna.ir/xdQXVZ”> لوح یادبود نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد به نام ایران که از مقابل پارلمان پاکستان آغاز می‌شود، رونمایی کردند.


برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برنامه بعدی سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اسلام آباد بود. تقویت تجارت، همکاری‌های امنیتی برای تامین امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم، همکاری در بخش انرژی و موضوع فلسطین و منطقه از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.



رئیسی در ادامه برنامه‌های روز اول سفر خود با “http://isna.ir/xdQXX7″>سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان دیدار کرد. موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات ایران با کشورهای غربی، تحولات منطقه و فلسطین، لزوم ارتقای همکاری‌های مجالس دو کشور، اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای ایران به پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان از سوی رئیسی در این دیدار مطرح شد.


“http://isna.ir/xdQXYC”> دیدار با آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان برنامه بعدی رئیسی در اسلام‌آباد بود. رئیسی در این دیدار بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار، بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک و مسئله فلسطین تاکید کرد.


رئیسی همچنین با در دیدار جمعی از “http://isna.ir/xdQXYW”>نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان دیدار کرد. رئیسی در این نشست درباره اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق ایران و پاکستان، لزوم وحدت و انسجام امت اسلامی، دلیل تشکیل گروهک‌های افراطی از سوی دشمنان، ویرانی و مظالم فراوان رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها از این جنایات و عملیات طوفان‌الاقصی سخنرانی کرد.


رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با “http://isna.ir/xdQXYX”>یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنا و “http://isna.ir/xdQXZD”>ژنرال‌ سید عاصم منیر فرمانده ارتش این کشور هم دیدار کرد. در این دو دیدار موضوعات مختلفی از جمله وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور، لزوم مبارزه با ترویج ایران هراسی و اسلام هراسی، وقایع غزه، توسعه روابط و گسترش همکاری‌ها، صلح منطقه‌ای، ثبات و امنیت مرزی و تقویت همکاری‌های قوای مسلح در کشور مطرح شد.


رئیسی صبح امروز سفر خود به اسلام آباد را به پایان رساند و راهی لاهور مرکز ایالت پنجاب (نماد فرهنگی پاکستان) شد. “http://isna.ir/xdQY58″>رئیس‌جمهور با همراهی سروزیر و جمعی از مقامات محلی و با استقبال یگان تشریفات بر سر مزار مرحوم محمد اقبال معروف به لاهوری حضور یافت و ضمن ادای احترام با اهدای تاج گل، برای ایشان فاتحه قرائت کرد و دفتر یادبود این محموعه را نیز امضا کرد.



رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان با «”http://isna.ir/xdQYcd”>مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب دیدار کرد.


رئیس‌جمهور همچنین با حضور در دانشگاه «”http://isna.ir/xdQYdj”>جی‌سی‌یو» لاهور در نشست با نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب شرکت کرد. دفاع از فلسطین، ادعای حقوق بشر غربی و لزوم نوآوری‌های فنی و علمی از مهمترین موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور کشورمان در این نشست بود.


ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر کراچی(پایتخت اقتصادی پاکستان) به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد و در بدو ورود با حضور در “http://isna.ir/xdQYmC”>آرامگاه محمدعلی جناح به  رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.


رئیسی سپس در دانشگاه کراچی حاضر شد و در حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کراچی، “http://isna.ir/xdQYmF”>مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را از پرفسور «خالد عراقی» رئیس این دانشگاه دریافت کرد.


رئیس‌جمهور ایران همچنین با «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت سند و «محمدکامران خان تسوری» استاندار  دیدار و گفت‌وگو کرد. “http://isna.ir/xdQYnb”>رئیسی در این دیدار با بیان اینکه« توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان به‌ویژه کشور دوست و برادر پاکستان را جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.»


منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز