دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

پوتین سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی را غیرقابل قبول خواند

مسکو – ایرنا – ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت وگوی تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی در سطح جهان که آمریکا و غرب آن را برای اعمال فشار بر رقیبان خود تبدیل کرده‌اند، غیرقابل قبول خواند.


به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین عصر پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین و محمد بن سلمان در خصوص همکاری‌های روسیه و عربستان سعودی در عرصه انرژی در بازارهای جهانی نفت گفت وگو کردند.


پوتین در مورد اعمال تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه روسیه، سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی در بازارهای جهانی را زیان‌بار خواند و بر مخالفت کشورش با این گونه اقدامات تاکید کرد. 


در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور روسیه، رویکرد اصولی کشورش در مورد عملیات ویژه در اوکراین برای دفاع از ساکنان منطقه دونباس را برای ولیعهد عربستان تشریح کرد. 


دو طرف همچنین بر علاقه‌مندی متقابل برای توسعه مشارکت بلندمدت روسیه و عربستان در عرصه‌های مختلف تاکید و بر ادامه تماس‌ها در سطوح مختلف توافق کردند.


پوتین و بن سلمان در مورد اجرای توافق اوپک پلاس هم گفت وگو کرده و با خرسندی خاطرنشان کردند که کشورهای شرکت کننده در این مجموعه بطور مستمر توافق‌های بدست آمده در آن را اجرا می‌کنند که سبب تامین ثبات بازار جهانی انرژی می‌شود.


دو طرف تصریح کردند که روسیه و عربستان رویکردهای خود در اوپک پلاس را در آینده نیز هماهنگ می‌کنند.  


۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) روز چهارشنبه در بیست‌وششمین نشست خود بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه آوریل (فروردین‌ماه- اردیبهشت‌ماه) به توافق رسیدند.


اوپک‌پلاس در واکنش به تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.