دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره مسکن خبرنگاران

تهران-ایرنا- فرآیند ساخت ۱۰ هزار مسکن برای خبرنگاران و هنرمندان در حالی به طور رسمی آغاز شد که تا کنون ۹ هزار نفر معرفی شده و قرار است تا روز ۱۷ مردادماه روز خبرنگار اسامی سایر افراد واجد شرایط از طرف وزارت ارشاد به وزارت راه و شهرسازی اعلام شود؛ طبق اعلام مسئولان ۵۵ هزار نفر از اهالی هنر و رسانه واجد شرایط دریافت مسکن هستند که به دلیل محدودیت‌هایی از جمله خلاء تعاونی‌های مسکن در این صنف فعلا در مرحله اول امکان معرفی ۱۰ هزار نفر فراهم شده است.


طبق شرایط طرح اقدام ملی مسکن، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم استفاده از منابع دولتی در بخش زمین و مسکن، عدم مالکیت از سال ۱۳۸۴ تا کنون و سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا از جمله شروط دریافت واحدهای این طرح است. مدت اجرای تفاهم‌نامه مسکن خبرنگاران سه سال تعیین شده و در ۷ ماده به امضای دو وزیر رسید.


در شرایطی که پیش از این تفاهم‌نامه‌های احداث مسکن برای کارکنان دستگاههای دولتی مثل معلمان، کارگران، کارکنان وزارت دفاع و غیره ذیل طرح اقدام ملی مسکن انجام می‌شد، امروز کمتر اسمی از مسکن ملی به میان آمد. به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی بر اساس سیاستی که از قبل به آن تاکید داشته به دنبال آن است تا جریان پایدار ساخت مسکن، فارغ از نامها توسط دولتهای بعدی نیز دنبال شود. محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ قبلا گفته بود: مسکن با پسوند را قبول ندارم بلکه باید نهضت خانه‌سازی را در دستور کار قرار دهیم.


اعلامی اسامی نهایی تا ۱۷ مرداد روز خبرنگار


آنطور که مسئولان می گویند بیش از ۸۰ هزار متقاضی مسکن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده که برای آنها شرایط سه‌گانه بررسی شد. از بین کسانی که واجد شرایط بودند مجددا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردیم تا اولویت‌های اصلی را از بین این تعداد معرفی کند که ۹ هزار نفر از سوی وزارت ارشاد به عنوان اولویت‌های آن وزارتخانه اعلام شد.


قرار است از طریق پیامک به خبرنگاران و هنرمندان جزئیات ثبت نام و تکمیل اطلاعات اعلام شود و این ۹ هزار نفر بتوانند به سامانه مراجعه کرده و نسبت به بارگذاری اطلاعات خود اقدام کنند تا به پروژه‌های در حال اجرا معرفی شوند.


تا روز ۱۷ مرداد، روز خبرنگاران لیست نهایی تهیه می‌شود. وزارت راه و شهرسازی از وزارت ارشاد خواسته تا ۱۰۰۰ نفر دیگر را با اولویت‌بندی به وزارت راه اعلام کند. سه گروه اصلی این تفاهم‌نامه شامل خبرنگاران، هنرمندان و سایر اقشار هدف وزارت ارشاد است.


اسلامی: از یک سال قبل مقدمات طرح مسکن خبرنگاران آغاز شد


محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در فلسفه وجودی‌اش ماموریت و وظیفه دارد تا در زمینه خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه از جمله خبرنگاران و هنرمندان گام بردارد، افزود: در این دوره سازوکارها را به گونه‌ای تدوین کردیم که بیانگر سیاست پابرجای تولید مستمر مسکن باشد. برای اینکار با اهتمام ویژه تلاش کردیم و طرح اقدام ملی مسکن با سرعت در حال پیشرفت است. درخواست می‌کنیم با توجه به تلاش‌های مسئولان و اهتمام وزارت راه و شهرسازی مردم نیز اهتمام لازم را داشته باشند و نسبت به تکمیل آورده‌های خود اقدام کنند تا پروژه‌ها سرعت بگیرد.


وی افزود: مقدمات امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکسال گذشته آغاز شد و امروز که این سند امضا می‌شود گام‌های مقدماتی آن برداشته شده است.


اسلامی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا اقشار هدف این تفاهمنامه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت راه معرفی شدند قبل از ۱۷ مرداد به سامانه طرح اقدام ملی متصل شوند و  نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند و برای متقاضیان واجد شرایط پیامک ارسال می‌شود.


وی ضمن تبریک روز خبرنگار، اعلام کرد: تلاش خواهد شد تا در همکاری دو وزارتخانه ظرفیت‌های اجرای طرح مسکن برای خبرنگاران و هنرمندان افزایش یابد و همکاران ما در سازمان ملی زمین و مسکن تامین زمین و اجرای پروژه را تسهیل می‌کنند.


وزیر ارشاد: ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند


همچنین سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز در این مراسم اظهار کرد: ۳۵.۵ درصد از هزینه سبد خانوار در حوزه مسکن است و در کلانشهرها بالای ۶۰ درصد است. بنابراین مسکن دغدغه مهم خانوارهای ایرانی و به طور خاص جوانان است. طبعا کارهای خوبی انجام شده و کارهای خوبی در دست انجام است.


وی افزود: سال ۱۳۶۷ کل دانشگاههای کشور ما  حدود ۶۰۰۰ دانشجوی هنر داشتند که در سال ۱۳۹۷ به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسیده که  دانشجویان رشته‌های هنر بیش از ۵۰ برابر شده‌اند. سهم دانشجویان هنر نسبت به کل دانشجویان در سال ۱۳۶۷ بالغ بر ۲ درصد بود که در سال ۱۳۹۷ به ۸ درصد افزایش پیدا کرد. این بجز کسانی هستند که در آموزشکده‌های آزاد هنری، تحصیل می‌کنند. بنابراین اگر به بحث جوانان و مسکن فکر می‌کنیم به این دلیل است که دانشجویان عرصه هنر ما به طور رسمی ۳۰۰ هزار نفر و غیررسمی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر هستند که سالیانه به این تعداد افزوده می‌شود.


خلاء تعاونی‌های مسکن در اصحاب هنر و رسانه


همچنین لادن حیدری ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این مراسم گفت: چندین ماه جلسات متعدد و رایزنی‌هایی انجام شد و سعی کردیم از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. به هر حال تعاونی‌های مسکن در بین صنوف اهل فرهنگ و هنر فعال نیستند و بزرگترین خلائی که داشتیم همین موضوع بود.


وی افزود: در تمامی استانها در تعاونیهای موجود و زمینها و ظرفیتهای موجود برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و در گام اول قرار است ۱۰ هزار نفر را معرفی کنیم و در گامهای بعدی بتوانیم تعداد بیشتری را داشته باشیم. از بیش از ۸۰ هزار نفر لیستی که ارایه دادیم حدود ۵۵ هزار نفر واجد شرایط دریافت مسکن در صندوق هنر هستند که اسامی آنها را منکعس کردیم. نهایتا قرار شد با توجه به محدودیتهای متعددی که یک مورد آن نبود شرکتهای تعاونی صنوف اصحاب هنر ورسانه بود، مابقی نفرات در مراحل بعدی مشمول دریافت مسکن شوند.


تخصیص وام و منابع صندوق هنر برای ساخت مسکن


محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ هم اظهار کرد: در تفاهمنامه قید شده است که چنانچه اراضی تحت‌اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق ماده ۶ قانون ساماندهی به وزارت راه و شهرسازی ارایه شود، قابلیت تبدیل به پروژه‌های جدید برای تامین مسکن خبرنگاران و هنرمندان را خواهد یافت.


وی گفت: دو وزارتخانه راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهند کرد تا از منابع داخلی وزارتخانه ارشاد از جمله صندوق هنر و سایر منابع وزارت راه و شهرسازی از جمله تسهیلات بانکی و زمین، با تلاش مضاعف امکان صاحب خانه شدن هنرمندان و خبرنگاران را فراهم کنند.