دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نخست وزیر اسپانیا ناتو متحدتر از همیشه است

تهران – ایرنا – پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در سفر به لتونی بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» اسپانیا به اوکراین و دفاع از اتحاد در برابر حمله روسیه تاکید کرد و گفت: اعضای ناتو متحد هستند و پیوند فراآتلانتیکی قوی‌تر از همیشه است.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه،  نخست وزیر اسپانیا در سفر به لتونی با نظامیان اسپانیایی که در قالب نیروهای ناتو در این کشور مستقر شده اند و همچنین ینس استولتنبرگ دبیر کل اتحاد آتلانتیک، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و آرتورز کریشیانیس نخست وزیر لتونی دیدار کرد.


در حالی که حدود دو هفته از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، سانچز در محل پایگاه آدازی در ۱۲۰ کیلومتری مرز با روسیه تاکید کرد این سفر نشانه پایبندی اسپانیا به ناتو و کشورهای بالتیک است.


وی پیش از بیان این مطلب تاکید کرد: اعضای ناتو متحد هستند و پیوند فراآتلانتیکی قوی‌تر از همیشه است.


نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد: اعضای ناتو متحد هستند و پیوند فراآتلانتیکی قوی‌تر از همیشه است. وی همچنین بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» اسپانیا به اوکراین با حمایت از طریق کمک‌های بشردوستانه و نظامی در برابر «اقدامات تجاوزکارانه علیه امنیت اروپا» تاکید کرد.


همزمان با بیان اهمیت اتحاد احزاب در داخل اسپانیا در برابر تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین، رئیس دولت اسپانیا از ادامه توافق بر سر تحریم‌ها علیه روسیه دفاع کرد و گفت: این موضوعی است که در نشست غیر رسمی این هفته سران اتحادیه اروپا در ورسای مورد بحث قرار می‌گیرد.


سانچز همچنین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه «دو اشتباه» مرتکب شده است: فکر می‌کند که اوکراین تسلیم می‌شود و اروپا تقسیم می‌شود.


اسپانیا به عنوان یکی از اعضای ناتو از جمله کشورهای اروپایی است که ارسال تسلیحات و پذیرش پناهجویان اوکراینی را آغاز کرده است. اسپانیا روز جمعه ۱۳۷۰ نارنجک‌ انداز ضد تانک را به عنوان بخشی از نخستین محموله سلاح‌های تهاجمی خود برای کمک به مقابله با روسیه به اوکراین ارسال کرد.


مارگاریتا روبلس وزیر دفاع اسپانیا گفت: این محموله همچنین شامل مسلسل سبک و ۷۰۰ هزار گلوله تفنگ و مهمات مسلسل خواهد بود.


روبلس تصریح کرد این محموله با هواپیماهای نیروی هوایی اسپانیا به مکانی در لهستان نزدیک به مرز خواهد رفت، جایی که مقامات اوکراینی آن را دریافت خواهند کرد.


وزیر دفاع اسپانیا همچنین در بیان اهمیت تسلیحات ارسالی گفت این سلاح‌ها برای دفاع فردی مناسب هستند و حتی برای افرادی که تجربه زیادی در استفاده از سلاح ندارند، کارآمد خواهد بود.


همچنین در نخستین پرواز پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ۲۲۷ شهروند اوکراینی که هفت نوزاد نیز بین آن‌ها است، به فرودگاه بارسلون در ایالت کاتالونیا رسیدند.


اسپانیا اگر چه همسو با شرکای اروپایی خود، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است اما پیامدهای اقتصادی این مناقشه و آثار ناشی از تحریم‌ها علیه مسکو و همچنین قطع احتمالی عرضه گاز روسیه به نگرانی دولت اسپانیا و سایر دولت‌های اروپایی تبدیل شده است.


شعله‌ور شدن این درگیری می‌تواند منجر به قطع کامل گاز و نفت روسیه شود و نتیجه اینکه تورم در اسپانیا تا ۱۰ درصد افزایش یابد. معضلی که خود را به شکل افزایش قیمت کالاهای موجود در سبد خرید اسپانیایی‌ها نشان خواهد داد و به کم درآمدترین خانوارها ضربه خواهد زد.