دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

موضع گیری ژنرال ارشد آمریکا درباره خروج نام نیروی قدس سپاه از

تهران- ایرنا- ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ایالات متحده پنجشنبه شب مخالفت خود را با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست آمریکا درباره گروه‌های تروریستی اعلام کرد.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، مارک میلی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: از حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان های تروریستی خارجی حمایت نمی کنم.


بنا به این گزارش، ایران خواستار حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» به منزله یکی از شروط بازگشت خود به توافق سال 2015 است.


دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از توافق هسته ای (برجام) که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و یکسال بعد نیز سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) این کشور قرار داد.


این اظهارات و طرح های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند تئوری دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.


به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با کسب بیشترین آرای الکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفت قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند اما به رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.


همزمان برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح های ضد ایرانی هستند.


جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیراً در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40