دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

منشاء گرد و غبارهای اخیر کشور خارجی بوده است

تهران – ایرنا – دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به گرد و غبارهای اخیر در کشور گفت: منشاء این گرد و غبارها خارجی و از کشورهای اردن، سوریه و عراق بوده است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی‌ محمد طهماسبی بیرگانی اظهار داشت: گرد و غبارهایی که به‌ تازگی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است ناشی از شکل‌گیری جبهه‌ای از گرد و غبار بین ۳ کشور اردن، سوریه و عراق بوده، این جبهه ابتدا بخش‌های زیادی از عراق را در برگرفته و بعد وارد کشور ما شده است.

وی به دو علت عمده برای بروز این گرد و غبارها اشاره کرد و گفت: علت اول بحث جریانات جوی است که در اثر تغییر اقلیم به وجود آمده‌اند و دومین دلیل هم مربوط به خشکیدگی مناطق غربی عراق به‌ ویژه استان الانبار و رهاشدگی اراضی کشاورزی و کمبود آب در این کشور است.


طهماسبی تصریح کرد: در حال حاضر جریانات جوی قوی در آن منطقه شکل‌ گرفته است که قبلا جهت متفاوتی داشتند، مطالعات نشان می‌دهد که بحث تغییر اقلیم موجب تشدید و نیز تغییر جهت این جریانات شده است.


وی با بیان اینکه این جبهه گرد و غبار تمام مناطق غربی و جنوب غربی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: این گرد و غبار ابتدا استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را در برگرفت سپس دامنه آن به لرستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان رسید اما غلظت آن رفته‌ رفته کمتر شد.


دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار خاطرنشان کرد: به‌ طور کلی وقتی در کشور ما و کشورهای همسایه تغییر فصول اتفاق می‌افتد که اصطلاحاً به آن اعتدالین گفته می‌شود همواره شاهد جریانات کم‌ فشار و پرفشاری هستیم که باد ایجاد می‌کند و منشاء گرد و غبار می‌شوند.

طهماسبی با اشاره به وسعت مناطق گرد و غبار خیز پیرامون کشور گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، وسعتی معادل ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبار خیز پیرامونی شناسایی‌ شده است که از جهات مختلف گرد و غبار را به سمت کشور ما گسیل می‌کنند.  


وی بابیان اینکه برای ۸ کانون گردوغبار پیرامونی کشور، یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه‌ شده است، خاطرنشان کرد: برنامه عمل منطقه‌ای منشاءهای گرد و غبار برون‌مرزی منطبق بر مطالعات شناسایی مناطق در خارج از کشور است و بر این اساس ۲ زیر برنامه یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای میانه تهیه‌شده است.  


دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: زیر برنامه غرب آسیا عمدتا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دربر می گیرد و زیر برنامه آسیای میانه هم کشورهایی که در شمال و شرق کشور ما هستند را شامل می‌شود.


طهماسبی بیرگانی از تصمیم‌گیری برای به اشتراک گذاشتن برنامه عمل منطقه‌ای با سازمان‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که بخش شرق و شمال شرق را با اسکاپ و مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) که دفترش در تهران است مورد پیگیری قرار دهیم و برنامه عمل غرب آسیا را با اسکوآ یا یو ان دی پی پیگیری کنیم.


اسکاپ یکی از پنج کمیسیون منطقه ای سازمان ملل متحد است که بمنظور ایجاد زمینه‌های همکاری و تفاهم در مسائل اجتماعی و اقتصادی بین کشورهای منطقه و راهنمایی و مساعدت به آنها تاسیس شده است.