دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

صادرکنندگان به آینده امیدوار شدند

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی ایران، چند دلیل مهم دارد که دولت سیزدهم برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی فراهم کرده است.


در ادامه یادداشت روزنامه ایران به قلم سیدمصطفی موسوی رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام در ۲۱ بهمن می‌خوانیم: یکی از نکات مهم وضعیت بخشنامه‌ها است که خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است و از طرفی این دولت سعی کرده از ابلاغ و صدور بخشنامه‌های خلق الساعه پرهیز کند. لذا امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا فعالان اقتصادی با شوک‌های یکباره مواجه نشوند. دستورالعمل تعهدات ارزی، بهبود یافته است و دیگر صادرکنندگان با سدهای گذشته روبه‌رو نیستند.


فرصت‌های صادراتی نسبت به گذشته بهتر شده است و فعالان اقتصادی با شرایط مناسب‌تر و با دغدغه کمتر برای صادرات برنامه‌ریزی می‌کنند. در این میان باید تأکید کرد که طی چند ماه اخیر ثبات نرخ ارز هم کمک کرده است که صادرکنندگان بتوانند برای افزایش صادرات برنامه‌ریزی کنند. مبحث بعدی که باید به آن پرداخت، کم شدن آثار تحریم است. به نظر می‌رسد خیلی از کشورها که زمانی تمایل به همکاری با ایران را نداشتند این روزها سطح همکاری خود را افزایش دادند و خریدار کالاهای ایرانی شدند و این امر در صادرات کالا به کشورهای همسایه به وضوح دیده می‌شود و همین امر سبب شده صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی روند فزونی به خود بگیرد.


سیگنال‌های مثبت از مذاکرات برای احیای برجام هم نکته دیگری است که نباید از آن غافل شد؛ این امر رغبت فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات و همکاری با سایر کشورها را بیشتر کرده است. از طرفی طی چند ماه اخیر بانک مرکزی سعی بر تسهیل امور دارد و دیگر روبه‌روی فعالان اقتصادی قرار نمی‌گیرد. سیاست منطقه‌ای به گونه‌ای در حال دنبال شدن است که هدف غایی آن افزایش صادرات است. این موارد بارقه‌ای از امید را بین صادرکنندگان ایجاد کرده است.