دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سفیر ایران جهش و همکاری خوبی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

  باکو – ایرنا– سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت جهش و همکاری خوبی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد.


به گزارش ایرنا، موسوی روز پنجشنبه در نشست خبری بمناسبت ۴۳ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ۳۰ سالگرد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربادیجان، افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت جدید سیاست همسایکی است. برای جمهوری اسلامی ایران همسایگان نقش ویژه ای در روابط خارجی کشورمان خواهند داشت.


سفیر کشورمان یادآور شد: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران پس از آمدن روی کار  سه سفر خارجی داشتند که این سفرها  به کشورهای منطقه و همسایه بود.


وی سفر رییس جمهوری ایران به عشق آباد پایتخت ترکمنستان برای هر دو کشور ایران و جموری آذربایجان را نیز بسیار مهم عنوان کرد و گفت در این سفر روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان دیدار و مذاکرات متقابل مفید داشتند که نقطه عطف و فصل جدیدی در روابط دو کشور محسوب می شود.


موسوی افزود: بعد از ان دیدار، روابط دو کشور جهشی بزرگ. در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی پیدا می کند و باکو و تهران در نهادهای بین المللی نیز همکاری های خوبی دارند و از مواضع یکدیگر حمایت می کنند. امیدوار هستیم همین شرایط ادامه پیدا کند و اشخاص و  کشورهای ثالث نخواهند توانست خللی در روابط و مناسبات خوب ایجاد کنند.


سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بستر همکاری منطقه ای ۳+۳ مطرح شده از سوی الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، گفت: این طرح از قبل  مورد حمایت ایران بوده و فکر می کنم این بستر همکاری منطقه ای  در آینده نه چندان دور با پیوستن همه  کشورهای منطقه به آن تبدیل به یک سازمان منطقه ای قوی خواهد شد و دست قدرت های خاری و فرامنطقه ای را از منطقه دور خواهد  کرد و کشورهای منطقه سعی خواهند کرد  که مشکلات  و اختلافات خود را بین خودشان حل  و فصل کنند.


موسوی در پاسخ به سووالی در باره راه اندازی مسیرهای مواصلاتی جدید در منطقه گفت، جمهوری اسلامی ایران از هر گونه اتصالات منطقه ای حمایت می کند. ما در مسیر کریدور شرق –غرب سالهای متمادی حدود ۳۰ سال اجازه دسترسی سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان به نخجوان را داده بودیم و آن مسیر کماکان باز است. در سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به جمهوری آذربایجان روی یک مسیر جدید از خاک ایران صحبت شد.


وی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان در یک منطقه استراتژیک قرار دارند که مرکز اتصالات شمال –جنوب و شرق – غرب است. بنابر این ما هر اتصالاتی که از این مسیر عبور می کند، حمایت می کنیم. یکی از مزیت های اصلی دو کشور  همسایه  قرار گرفتن در مسیرهای عمده حمل و نقل، کریدورها و  مسیرهای ترانزیتی است.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در باره روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان گفت: علی رغم همه گیری ویروس کرونا حمل و نقل میان دو کشور ۶۲.۵ درصد افزایش یافته است.


وی حجم روابط تجاری دو کشور با توجه به شرایطی که داشتیم ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ما سعی خواهیم کرد در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی که در آینده نزدیک در باکو برگزار می شود نقشه جدیدی را برای مبادلات دو کشور طرح ریزی کنیم که حجم روابط تجاری را به یک میلیارد دلار برسانیم.


سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان همپای روابط سیاسی خوب دو کشور نیست  گفت: دو کشور ظرفیت های زیادی در این زمینه دارند که  باید استفاده شود.


موسوی در باره مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی سرزمین های آزاد شده آذربایجان در قره باغ گفت: یکی از موارد مهم که دو کشور می توانند بر روی ان برنامه ریزی قوی اقتصادی کنند مناطق آزاد شده قره باغ است. ما اعلام امادگی کردیم برای بازسازی این مناطق ازاد شده فعالانه شرکت کنیم. رییس جمهوری آذربایجان نیز از شرکت های ایرانی را برای حضور فعال در بازسازی این مناطق دعوت کرد. شرکت دولتی و خصوصی ایران که از توانمندی های بالای برخوردار هستند، قرار است بزودی کار خود را در مناطق آزاد شده را آغاز کنند.


سفیر جموری اسلامی ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاش های برخی محافل بیگانه برای ایجاد خللی در روابط دو کشور همسایه، گفت: عده ای بگذارند، روابط ایران و آذربایجان یک روابط نمونه در میان همسایگان خواهد شد.


موسوی در این رابط سوءتفاهم چند ماه پیش بروز کرده در روابط ایران و جمهوری آذربایجان و تلاش های نیروهای ثالث و بیگانه از طریق عواملی در رسانه ها و شبکه اجتماعی طرح مطالب دور از واقعیت با هدف ایجاد تیرگی میان ایران و جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه ایران و آذربایجان از رهبران هوشمندی برخوردار هستند و همه این موارد  بموقع تشخیص داده شد و جلوی برخی اقدامات مصنوعی گرفته شد و بعد از آن تنش مصنوعی و غیر لازم که از بین برده شد و اکنون روابط دو کشور در حال توسعه است.