دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رویکرد ایران در خصوص اوکراین فعال است شکست ناتو بزرگترین امتیاز

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رویکرد ایران در بحران اوکراین را فعال دانست و گفت: شکستن شیطنت‌ها و هژمونی ناتو، بزرگترین دستاورد و امتیاز برای جمهوری اسلامی است.


«محمود عباس زاده مشکینی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره موضع ایران در قبال بحران اوکراین گفت: استراتژی جمهوری اسلامی در چنین بحران‌هایی هیچگاه انفعالی نبوده است. به عبارتی وقتی غربی‌ها کشوری را محاصره کردند یا خواستند نظام آن کشور را سرنگون کنند، رویکرد جمهوری اسلامی ایران نه تنها انفعالی نبوده بلکه فعالیت اثربخشی هم ایفا کرده است.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ذکر مثالی افزود: زمانی که آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند، یا زمانی که رژیم صهیونیستی مثلث عبری، عربی، غربی را برای حمله به سوریه تدارک دیدند، یا داعش را در عراق ساختند، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه انفعالی برخورد نکرد. بلکه حتی با درخواست دولت عراق و سوریه در عمل از مواضع خود که هدف داعش بود، دفاع کرد.


وی درباره بحران اوکراین گفت: در بحران اوکراین هم باید گفت که قلرو ناتو، آمریکا و غرب اروپا است، ولی آنها با حرکت به سمت شرق اروپا برای محاصره روسیه خیز برداشته‌اند. چرا که وقتی ناتو وارد خاک هم پیمان‌های خود یعنی اوکراین و گرجستان می‌شود، در عمل روسیه را محاصره کرده‌اند. حتی شاید ناتو جنگی در ابعاد جنگ جهانی دوم در سر داشته باشد.


عباس زاده مشکینی تاکید کرد:‌ وقتی چنین خیزی ناتو برمی دارد، طبیعی است که روسیه احساس خطر کرده و عملیات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار می‌دهد. جالب اینجاست که ناتو ۱۰ سال سوریه را بمباران می‌کند و اسم این عمل را عملیات پیشگیرانه می‌گذارد ولی در قابل بحران اوکراین مدعی است که  روسیه جنگ طلب است.


نماینده مردم مشکین شهر در مجلس ادامه داد: اینکه کشور مانند روسیه برای جلوگیری از جنگی بزرگ به اقدام پیشگیرانه دست بزند، حق طبیعی آنها بر اساس منشور سازمان ملل  است. پیش از این هم آمریکا و انگلیس به ترتیب به عراق و لیبی حمله کردند و دلیل این حمله را عملیات پیشگیرانه بیان می‌کنند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: البته سیاست دوگانه غرب همیشه بوده و در قبال ایران هم بارها آن را لمس کردیم. از جمله وقتی جمهوری اسلامی ایران فعالیت صلح آمیز و قانونی هسته‌ای را در چارچوب پادمان سازمان انرژی اتمی انجام می دهد،‌ با تحریم غرب و آمریکا مواجه شده تا آنجا که آنها حتی از ارسال دارو برای بیماران سرطانی و صعب العلاج خودداری می‌کنند.


مشکینی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین روشن است، گفت: تاکید ما در این شرایط بر مذاکره دو کشور استوار است و معتقدیم که اوکراین با گفت و گو با روسیه می‌تواند این بحران را حل کند. همچنین مسئله دیگر حقوق و امنیت انسان هاست که بر این حقوق بسیار حساس و تاکید داریم. البته اگر غربی‌ها بخواهند بر سیطره یکجانبه خود بر کشورها اقدام کنند، طبیعی است که آن کشور اقدام پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ناتو باید حد و مرز خود را بداند، تاکید کرد: دایره فعالیت ناتو اقیانوس اطلس،‌ آمریکا و اروپایی غربی است ولی وقتی ناتو در شرق اروپا فعالیت می‌کند،‌ به صورت مشخص به دنبال توسعه قلمرو است.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به بلندپروازها و شیطنت‌های ناتو و اینکه جمهوری اسلامی هم از سیطره طلبی و هژمونی ناتو آسیب دیده است،‌ به نظرم باید در یک جایی شاخ ناتو بشکند که روسیه به بهترین شکلی این کار را انجام می‌دهد. چرا که  وقتی سایه تهدید بزرگی در دنیا شکسته شود، بزرگترین امتیاز برای جمهوری اسلامی ایران است.