دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

روایت اندیشکده آمریکایی از سیاست واشنگتن برای تغییر رژیم در روسیه

تهران- ایرنا- اندیشکده آمریکایی «رند» در سال ۲۰۱۹ گزارشی با عنوان «درگیر کردن روسیه و برهم زدن تعادل آن» منتشر کرد و در آن از اثرات «گزینه‌های هزینه‌زا» برای روسیه صحبت به میان می‌آورد.


این اندیشکده سیاستگذاری که استراتژی‌های اطلاعاتی و نظامی بسیاری را برای سیاست‌مداران و تصمیم‌سازان ایالات‌متحده تبیین می‌کند و سابقه طولانی در این امر دارد، در گزارش خود، ایجاد هزینه‌هایی که برای روسیه در نظر گرفته شده در چند بخش تشریح کرده است:


۱. تحمیل هزینه‌های اقتصادی
از طریق برهم زدن بازار انرژی جهانی، اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی و تجاری، تشویق اروپا برای واردات گاز از کشورهای دیگر جهان و کاهش وابستگی به روسیه و تشویق قشر جوان، تحصیل‌کرده و نخبه روسیه به مهاجرت و خالی کرن ذخایر دانش این کشور.


۲. تحمیل هزینه‌های ژئوپلیتیکی
در این بخش نیز مواردی پیشنهاد شده است؛ از جمله افزایش حمایت‌های نظامی و مالی از گروه‌های شورشی و تروریستی در سوریه و تحریک مردم بلاروس برای آزادی‌خواهی و بروز انقلاب در همسایه روسیه.


۳. هزینه‌سازی‌های ایدئولوژیکی و اطلاعاتی
از طریق ضربه‌زدن به اعتماد عمومی به انتخابات و سیستم دموکراسی این کشور، برپایی تظاهرات بدون خشونت و گسترده، ترویج دیدگاه بدبینی مردم به حکومت از طریق پروپاگاندای رسانه‌ای و در نهایت تخریب چهره بین‌المللی روسیه در نزد افکار عمومی و سازمان‌های جهانی.


۴. تحمیل هزینه‌های حوزه هوا و فضا
با به کارگیری بمب‌افکن‌‎ها و جنگنده‌های آماده به حمله در نزدیکی مرزهای روسیه، تجهیز کشورهای هم‌پیمان غرب و در مجاورت روسیه به سلاح‌های اتمی و فروش گسترده تسلیحات تاکتیکی همچون موشک‌های بالستیک و سیستم‌های پدافندی به کشورهای ناتو.

از گزینه‌های هزینه‌ساز برای روسیه، «ارائه کمک‌ و حمایت‌های سنگین نظامی و تسلیحاتی به اوکراین» است. این روند باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که بیشترین هزینه را بر روسیه تحمیل کنند و این کشور را برای حفظ ثبات خارجی و منطقه‌ای خویش به چالش بکشند.حمایت سنگین نظامی و تسلیحاتی از اوکراین برای تحریک روسیه
اما یکی از مهم‌ترین گزینه‌های هزینه‌ساز برای روسیه که در این گزارش به آن اشاره شده «ارائه کمک‌ و حمایت‌های سنگین نظامی و تسلیحاتی به اوکراین» است. در این بخش به این موضوع پرداخته شده که روند این کمک‌ها و مشاوره‌های نظامی باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که بیشترین هزینه را بر روسیه تحمیل کنند و این کشور را برای حفظ ثبات خارجی و منطقه‌ای خویش به چالش بکشند. این هزینه‌تراشی‌ها باید در طول زمان پخش شود تا واکنش احتمالی روسیه به آن منجر به بروز جنگی بزرگ و خارج از کنترل نشود.


این گزینه یعنی تحریک روسیه از طریق ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین موضوعی است که از مدت‌ها پیش در محافل سیاسی آمریکا و تصمیم‌سازان این کشور مطرح شده بود اما به دلیل حساسیت بالای آن، بسیار محافظه‌کارانه با این موضوع برخورد می‌شد و حتی باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری خود از ورود به این حوزه اجتناب کرد و خطر آن را برای منطقه، جهان و منافع ایالات‌متحده بالا می‌دید.
اما اندیشکده RAND مجددا در گزارش سال ۲۰۱۹ به استفاده از اهرم اوکراین برای تحریک و در نهایت سوق دادن روسیه و مردم آن به تغییر رژیم در این کشور اشاره نمود. در گزارش اندیشکده RAND این اتفاق یعنی تحریک اوکراین، با تعبیر دست گذاشتن بر روی بزرگ‌ترین نقطه ضعف و آسیب‌پذیری روسیه در خارج از مرزهای خود است و درگیر کردن نیروهای روسیه در جنگ‌های نیابتی، بسیار به این کشور لطمه خواهد زد.


با وجود این که درگیری‌های اوکراین در ابتدا محدود و کم حجم آغاز گشتند، اما در پشت پرده، ذی‌نفعان این ماجرا همچون سیاسیون ایالات‌متحده، اعضای کنگره و نمایندگان این کشور و تاجران اسلحه تمام تلاش خود را می‌کنند تا این درگیری‌ها بعد جدیدی به خود بگیرند و به جنگی تمام عیار و همه‌جانبه تبدیل شوند و سعی دارند روند را به گونه‌ای تغییر دهند تا پای نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را به این ماجرا باز شود.


تحریک کنترل‌ شده روسیه مبحثی است که در طی سده و دهه‌های اخیر بسیار مطرح گشته و مورد آزمایش قرار گرفته است و هر بار نیز منجر به شکست و واکنش شدید روسیه شده است. اما باز هم شاهد این هستیم که سیاست‌ورزان ایالات‌متحده در بالاترین سطح این مسیر را طی می‌کنند و حتی اندیشکده RAND در گزارش خود به وضوح در پی ترویج خشونت و نظامی‌گری است و حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و به تهدید کردن اتمی روسیه به عنوان راهکاری برای تحریک این نیز کشور اشاره کرده است که این موضوع خود گواهی است بر این نکته که اندیشمندان غربی چطور در برابر عواقب اقدامات و استراتژی‌های خود بی‌مسئولیت و کور هستند.


در این بین، همه کسانی که اقدامات نظامی و افزایش خشونت‌ها را سرلوحه مسیر پیش روی خود قرار داده‌اند مقصرند و خون بی‌گناهانی که بواسطه این جنگ در حال ریخته شدن است بر گردن آن‌ها خواهد بود.


دولت ایالات‌متحده که این بازی خطرناک را آغاز کرد، دولت اوکراین که فریب وعده‌های غربی‌ها و سیاسیون آن‌ها را خورد و مردم بی‌گناهش را درگیر جنگی خونین کرد، اعضا و کشورهای ناتو که با ایالات‌متحده در این مسیر همراه شدند و در طی ماه‌ها، سال‌ها و دهه‌های اخیر سناریوی تحریک روسیه را پیش بردند و به جای کاهش تنش با این کشور، تلاش در دخالت مستقیم و غیرمستقیم در این کشور، تضعیف بنیان‌های آن و در نهایت تغییر رژیم روسیه را داشتند، همگی مسئول و مقصر بروز این جنگ و خون‌های ریخته شده هستند.

آمریکایی‌ها امید دارند پس از بروز این خشونت‌ها، تظاهرات ضد جنگ گسترده‌ای در کشور روسیه برپا شود و با گسترش این تظاهرات به همه سطوح روسیه، آشفتگی این کشور را فرا گیرد.امید به تغییر رژیم از طریق ایجاد آشفتگی در روسیه
براساس گزارش این اندیشکده، آمریکایی‌ها امید دارند پس از بروز این خشونت‌ها، تظاهرات ضد جنگ گسترده‌ای در کشور روسیه برپا شود و با گسترش این تظاهرات به همه سطوح روسیه، آشفتگی این کشور را فرا گیرد. اگر آمریکایی‌‎ها توانستند در سال ۲۰۱۴ و با تدابیرشان در اوکراین کودتایی برپا و دولت مرکزی این کشور را ساقط کنند و سپس با تحریف تاریخ و شستن ذهن افکار عمومی از طریق رسانه‌ها، فقط در مدت ۸ سال به این مرحله برسند، اکنون نیز دل به آن بسته‌ تا به وسیله افکار عمومی روسیه و تحریک آن‌ها، بار دیگر این سناریوی تغییر رژیم و کودتای احتمالی را این بار در روسیه پیاده‌ سازند.          


منابع:
https://dissidentvoice.org/۲۰۲۲/۰۲/rand-corporation-urged-creation-of-the-horrors-youre-seeing-in-ukraine
https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB۱۰۰۱۴.html?link_id=۱&can_id=&source=email-rand-corporation-urged-creation-of-the-horrors-youre-seeing-in-ukraine&email_referrer=email_۱۴۶۰۰۶۳&email_subject=rand-corporation-urged-creation-of-the-horrors-youre-seeing-in-ukraine


https://www.rand.org/blog/۲۰۲۲/۰۳/is-putin-irrational-what-nuclear-strategic-theory-says.html
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/۲۰۱۴-۰۸-۱۸/why-ukraine-crisis-west-s-fault


https://theconversation.com/ukraine-war-follows-decades-of-warnings-that-nato-expansion-into-eastern-europe-could-provoke-russia-۱۷۷۹۹۹
https://www.newyorker.com/news/daily-comment/the-growing-fear-of-a-wider-war-between-russia-and-the-west



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40