دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رئیسی مراودات سیاسی تهران تاشکند به عالی ترین سطح رسیده است



رصد توییتری نمایندگان؛ از «دولت صبح جمعه» تا «دولت صادق الوعد»


تهران – ایرنا – شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه نظرات خود…


  • رئیس‌ جمهور: حاصل گسترش مناسبات ایران و قرقیزستان امضای ۱۲۰ سند همکاری است
    P>به گزارش حوزه دولت ایرنا، رئیس جمهور در پیامی با تبریک فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک به رئیس جمهور و مردم ازبکستان، استقلال این کشور در سال ۱۳۷۱ و برقراری مناسبات را فرصتی برای بازآفرینی و گسترش پیوندهای دیرینه دو کشور توصیف کرد.


    سید ابراهیم رئیسی در پیام تبریک خود به «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور و مردم ازبکستان، با بیان اینکه استقلال این کشور و برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۱ فرصتی را برای بازآفرینی و گسترش پیوندهای دیرینه، فراهم آورد، اظهار داشته است: مردمان دو سرزمین کهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان را تاریخ، فرهنگ، خاطرت و باورهای مشترک بی‌شماری به هم پیوند زده است.


    رئیس جمهور تصریح کرده است: خوشبختانه از زمان برقراری روابط دو کشور، کوشش طرفین منجر به انجام مراودات سیاسی در عالی‌ترین سطوح و گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی و تقویت ارتباطات انسانی و فرهنگی دو کشور دوست و برادر شده است. با این حال ظرفیت‌های بالقوه بسیاری وجود دارد و مسیری طولانی در پیش داریم که همت عالی همه مسئولین دو کشور را می‌طلبد.


    رئیس جمهور در ادامه آورده است: بر این باورم که دو کشور می‌بایست با نگاهی نتیجه‌گرا، ضمن فراهم‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و ساختارهای لازم نسبت به رفع موانع در روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری کوشش نمایند. خوشبختانه، توانمندی‌های اقتصادی، ترانزیتی و گردشگری دو کشور مکمل یکدیگر هستند و تنوع ظرفیت‌های موجود در ایران و ازبکستان فرصتی ممتاز برای بازرگانان دو کشور برای نیل به منافع متقابل است.


    رئیسی اقداماتی مانند برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی، تنظیم موافقت‌نامه همکاری‌های بازرگانی بر اساس رفتار دول کامله‌الوداد، نهایی نمودن سند تعرفه‌های ترجیحی، پیوند بیشتر بخش‌های خصوصی، لغو روادید و رفت و آمد آسان اتباع دو کشور، گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی، توسعه روش‌های ترکیبی حمل و نقل و حرکت به سمت تجارت آزاد بر پایه منافع و رفاه دو ملت را در زمینه گسترش بیش از پیش روابط دو کشور راهگشا توصیف کرده است.