دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

جلالی ایران در احیای برجام خواستار تضمین مبنی بر عدم اعمال تحریم

مسکو – ایرنا – کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون در روسیه اعلام کرد که تهران در احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار تضمینی است که تحریمی اعمال نشود.


به گزارش ایرنا، جلالی روز جمعه در نشست مطبوعاتی در خبرگزاری روسیاسگودنیا در مسکو گفت: ایران در تلاش ها برای احیای برجام خواستار آن است که به ایران تضمین داده شود در صورت تغییر حکومت در آمریکا، تحریم های جدید در مورد تهران اعمال نمی شود. 


وی افزود: ما به غرب می گوییم که تحریم هایی که وضع کرده اید سخت است و حقوق ملت ایران  را نقض می کند و باید بطور کامل لغو شود.


سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: اگر غربی ها در مذاکرات به سوی لغو تحریم ها حرکت کنند، مذاکرات وین ثمربخش و پرنتیجه خواهد بود. 

جلالی با بیان اینکه، ایران از حق بین المللی خود برای توسعه انرژی هسته ای استفاده می کند، افزود: در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی برای سلاح هسته ای وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هم فتوا داده است که ایران هیچگاه سلاح هسته ای نمی سازد.

وی با تاکید بر لزوم لغو تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران؛ این تحریم ها را ظالمانه خواند و گفت اکنون توپ در زمین بازی غرب و آمریکا قرار دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: ما مناسب ترین راه را مذاکره می دانیم اما در عین حال نه مذاکره برای مذاکره بلکه به دنبال نتیجه هستیم.

او افزود: غرب می گوید ایران می تواند به سمت انرژی صلح آمیز حرکت کند اما در واقع تلاش انها این است که ما را از این مسیر بازنگاه دارند.

وی در باره اهداف انقلاب اسلامی ایران که 43 سال پیش به وقوع پبوست، گفت: انقلاب اسلامی ایران دو جنبه داشت یکی جنبه داخلی و مبارزه با استبداد و دیکتارتورها و جنبه دیگر مبارزه با سلطه خارجی و بیگانگان از جمله آمریکا بود.

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌ وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.


قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.


مذاکرات رفع تحریم‌ها در سی‌وسومین روز از دور هشتم گفت‌وگوها با برگزاری جلسات در سطوح روسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه یافت. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران امروز جلسات جداگانه‌ای را با مذاکره کننده ارشد روسیه و نماینده اتحادیه اروپا برگزار کرد.


ساعاتی پیش هم نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس رسیده و دست یابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی کاخ سفید گره خورده است، تشکیل جلسه دادند.