دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تمایل ریاض به برقراری ارتباط با ایران از ایجاد روابط دوجانبه

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه گفت: اظهارات اخیر یک مقام عالی رتبه عربستان نشانگر تمایل آن‌ها برای برقراری روابط دوجانبه با ایران است و ما از آن استقبال می‌کنیم.


حسین امیرعبداللهیان در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در پاسخ به سوالی در ارتباط با مناسبات ایران و عربستان و اظهارات اخیر یک مقام عالی رتبه عربستان اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان بر اساس تصمیم ریاض به قطع رابطه دیپلماتیک از سوی این کشور برقرار نیست. 


وی تصریح کرد: ولیکن این روابط در سال‌های پیشتر از روند تقریبا ثابت و همراه با دعوت ایران بر حسن مناسبات همراه بوده است. 


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما در برخی مسایل منطقه دیدگاه‌ها و رویکردهای متفاوتی داریم ولی مدیریت اختلاف از سوی طرفین می‌تواند در خدمت منافع دو ملت و همچنین کشورهای دوست و برادر قرار گیرد. 


امیر عبداللهیان افزود: ما طی سالی که گذشت چهار دور گفت وگو با عربستان داشتیم. این گفت وگوها هم فضای خوبی را ترسیم کرد و هم نتایجی ولو اندک به همراه داشت و ما از اینکه عربستان مسیر گفت وگو را در پیش گرفته است خرسندیم و ادامه این نگاه می‌تواند به نتایج  مثبتی بینجامید، زیرا بهبود مناسبات و همکاری به نفع دو کشور است. 


وزیر امور خارجه کشورمان اظهارات اخیر مقام عالیرتبه عربستان را مبنایی برای نشان دادن تمایل جدید ریاض به پیشبرد مناسبات دوجانبه ارزیابی کرد و اظهار داشت: از آن استقبال می‌کنیم. 


امیر عبداللهیان در ادامه خواست دولت مردمی و تحول خواه سیزدهم بر تعامل با همسایگان را مورد تاکید قرار داد و افزود: رییس جمهور محترم نیز کراراً بر عزم جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تاکید کرده است.


راه‌حل بحران یمن، نظامی نیست


وزیر امور خارجه در خصوص بحران یمن گفت: روشن است که بحران یمن راه حل نظامی ندارد. یمن به همه یمنی‌ها تعلق دارد. راه حل یمن سیاسی و مبتنی بر گفت وگوهای یمنی- یمنی و به دور  از مداخلات خارجی بود و این مهم از طریق پایان محاصره و جنگ محقق خواهد شد.