دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تحلیلگر صرب مداخله نظامی طرف سوم در جنگ اوکراین انتظار نمی رود

بلگراد-ایرنا- تحلیلگر صرب از مؤسسه مطالعات اروپایی صربستان در باره بحران اوکراین و ورود نیروهای روسیه به این کشور گفت: هیچ گونه مداخله نظامی طرف سوم در اوکراین را انتظار ندارم.


به گزارش شامگاه پنجشنبه ایرنا، «میلان ایگروتینوویچ» با حضور در برنامه تلویزیون دولتی صربستان در باره  جنگ در اوکراین گفت: این یک اوج نظامی از یک بحران چند ماهه است که اکنون شکل جنگ واقعی را به خود گرفته است، با این حال، احتمال هرگونه مداخله نظامی توسط کشور سوم را رد می کنم.


وی افزود: بحران اوکراین وارد مرحله ای شده که نتیجه کاملاً مشخصی ندارد. عملیات این جنگ در نقطه ای متوقف می شود و پس از آن دوره جدیدی از روابط در اروپا را خواهیم شد.


وی خاطر نشان کرد: تشدید بحران در سطح کنونی یعنی آغاز عملیات جنگی تا هفته گذشته کاملاً قطعی نبود، زیرا انتظار نمی رفت که آمادگی نظامی روسیه از طریق تمرینات نظامی کلاسیک، شکل جنگی به خود بگیرد. اما از روز دوشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوگانسک، شروع جنگ را می شد حدس زد.


ایگروتینوویچ با یادآوری اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که گفت؛ هدف از عملیات نظامی «فتح اوکراین» یا انکار استقلال آن نیست، برآورد می شود که هدف سیاسی روسیه احتمالا تشکیل دولت دیگری در کی یف است که گرایش آن بیشتر به طرف مسکو باشد.



ترسیم یک خط نظامی- سیاسی جدید در اروپای شرقی


تحلیل گر صرب مدعی است که کاملا روشن می باشد هیچ مداخله نظامی خارجی در درگیری بین روسیه و اوکراین صورت نخواهد گرفت.


وی این جمله پوتین را که گفت؛ “همه کسانی که در فکر مداخله هستند با عواقب آن مواجه خواهند شد”، یک نوع تهدید خواند. وی گفت که در حقیقت رئیس جمهور روسیه با این جمله، درگیری در اوکراین را نوعی “مسئله داخلی” نشان داده و اصلا مداخله از خارج را تحمل نخواهد کرد.


تحلیل گر صرب در امور مسایل بین المللی بر این باور است که بسته تحریم های اتحادیه اروپا نسبت به تحریم هایی که در سال ۲۰۱۴ بر روسیه اعمال شده به طور قابل توجهی قوی تر و گسترده تر خواهد بود و احتمالا در روزهای آینده از صربستان نیز خواسته می شود که به این تحریم ها بپیوندد.


بنا به اظهارات ایگروتینوویچ؛ فرض بر این است که روسیه نمی‌خواهد جنگ را به شهرها بکشاند، بلکه می‌خواهد قابلیت‌های نظامی اوکراین را در اسرع وقت از بین ببرد و ارتباطات استراتژیک مانند پل‌ها، نیروگاه‌ها، اتصالات راه‌آهن را تا فروپاشی سریع دولت کنونی در اوکراین حفظ کند. با این حال، کاملاً مشخص نیست که چه کسی می تواند شریک جدید روسیه در کی یف باشد.


وی معتقد است که با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، خط نظامی- سیاسی جدید و بسیار سخت تری در اروپای شرقی ترسیم خواهد شد.


به گفته این تحلیلگر صرب؛ تجمع مجدد نیروهای ناتو در جناح شرقی کاملاً قطعی است. مسلم است که افزایش گسترده و عزم مداوم نیروهای ناتو وجود خواهد داشت و ما در پایان این درگیری یک سازمانی با خط مشی بسیار سخت خواهیم داشت که نه تنها سیاسی می باشد، بلکه دقیقا مانند ارتش خواهد بود.


نگاهی به واکنش نهادها و مقامات صربستان


پس از شروع درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان امروز ( پنجشنبه) شورای امنیت ملی را برای رسیدگی به تحولات شرق اروپا، تشکیل داد.


در نشست شورای امنیت ملی صربستان، علاوه بر رئیس جمهور، نخست وزیر، وزرای دفاع و پلیس، وزیر دادگستری، رئیس اداره امنیت ملی و نمایندگان ارشد ارتش صربستان حضور داشتند.


در کنار نشست امنیت ملی، دولت صربستان نیز تشکیل شد که در آن ریاست جمهوری و مدیران شرکت های دولتی نیز حضور داشتند.


همچنین اعلام شده است که رئیس جمهور صربستان روز پنجشنبه با سفیرهای کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بلگراد در رابطه با جنگ در اوکراین نشست داشته است.


رئیس جمهور صربستان قرار است که موضع این کشور در قبال تحولات اخیر در جهان پس از شروع جنگ در اوکراین را فردا جمعه ۶ اسفند در یک همایش خبری اعلام کند.


به گزارش ایرنا؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد امروز (پنجشنبه ۵ اسفند) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از عملیات نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود؛ وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.


پوتین بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.