دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

برنامه آمریکا توسعه ناامنی مدیریت شده در افغانستان است وجود

تهران – ایرنا – کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه در حوادث تروریستی اخیر در افغانستان همه مذاهب مسلمانان، اعم از شیعه و سنی مد نظر بودند و مورد هجوم قرار گرفتند، گفت: برنامه آمریکایی‌ها که توسعه ناامنی مدیریت‌شده برای تحمیل هزینه امنیتی به افغانستان مشهود است.


مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در افغانستان، گفت: در حادثه تروریستی اخیر کابل، همه مذاهب مسلمانان، اعم از شیعه و سنی مد نظر بوده و مورد این حمله تروریستی قرار گرفتند. اما به طور طبیعی انگیزه‌هایی در برخی از نیروهایی که این ناامنی‌ها را ایجاد می‌کنند وجود دارد که شیعیان را بیشتر مورد هدف قرار بدهند.


معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل اضافه کرد: از سوی دیگر به صورت ساختاری و سیستماتیک، تامین امنیت نهادهای مدنی شیعیان مثل مدارس و مساجد ضعیف است که منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود.


این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه نباید از وجود داعش در افغانستان غافل شد، تصریح کرد: نکته دیگر اینکه ساده‌انگاری و کوچک‌انگاری داعش توسط طالبان، مهم‌ترین عامل توسعه ناامنی‌ها در فصل بهار در خاک افغانستان بوده است که ما در حال حاضر شاهد چنین جنایات و کشتارها هستیم.


وی در ادامه به اهداف آمریکایی‌ها در خاورمیانه اشاره کرد: از سوی دیگر در سطح کلان‌تر، برنامه آمریکایی‌ها که توسعه ناامنی مدیریت‌شده برای تحمیل هزینه امنیتی به افغانستان، همسایگان و به طور مشخص به مثلث ایران، چین و روسیه است، بیش از هر چیزی در این حملات تروریستی مشهود است.


نوروزی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از مردم افغانستان و به طور مشخص، گروه‌های قومی و زبانی که در اقلیت هستند است، خاطرنشان کرد: یکی از خط قرمزهایی که همواره در مذاکرات به آن اشاره شده همین مسائل است و اگر طالبان نتواند به تعهدات خود عمل کند، حتما در سطح و نوع روابط هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و ایران اثرگذار خواهد بود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40