دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اینترنت سبز چیست

چین ممکن است با ابزارهای جدید محدودکننده استفاده از اپلیکیشن های ویدیویی که با هدف جلوگیری از اعتیاد کودکان به اینترنت طراحی شده‌اند، بازار چنین اپلیکیشن‌هایی را دچار فروپاشی کند.


این ابزار جدید محتوی ۵۳ سرویس ویدیویی است که استفاده از اپلیکیشن ویدیویی را به ۴۰ دقیقه در روز محدود  می‌کند و هدف از آن جلوگیری از اعتیاد کودکان به اینترنت است.


به نظر می‌رسد مشکل اعتیاد به اینترنت در چین شدیدتر از همیشه است. هرچند تلاش‌های اولیه، مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای را هدف قرار می‌داد، امروزه اداره فضای مجازی چین با انتقادهایی درباره برنامه تیک تاک  TIK TOK یا HUASHU مواجه است.


تیک تاک برنامه اشتراک ویدیو نوپا ولی بسیار پرطرفدار و جدیدی برای iOS آیفون و اندروید است که در مدت زمانی بسیار کوتاه توانسته محبوبیت بالایی کسب کند.


بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین، در دسامبر گذشته (آذر ۹۷) تعداد کاربران پلتفورم های مختلف ارائه دهنده خدمات ویدیویی در چین ۶۴۸ میلیون نفر بود که بیشتر  آن‌ها را نوجوانان تشکیل می‌دادند.


تائو ران، مدیر مرکز توسعه روانشناسی، به‌مدت ۱۵ سال درباره موضوع اعتیاد به اینترنت تحقیقات انجام داده است. در واقع، این تقریبا مصادف با زمانی است که اینترنت وارد چین شد. از دیدگاه او نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله بیشتر از همه در معرض آسیب قرار دارند. بر اساس آمار مرکز غیر انتفاعی اموزشی گسترش فناوری امن و استفاده ایمن از رسانه ها برای کودکان،  این گروه از اقشار جامعه روزانه ۹ ساعت را صرف اینترنت می‌کنند.


تحقیقات جدید مرکز تحقیقاتی پیو نیز نشان می‌دهد که نوجوانان از این مشکل آگاه هستند اما نمی‌توانند یا نمی‌خواهند کاری برای مقابله با آن انجام دهند. این تحقیقات نشان می‌دهد ۶۰ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله تایید می‌کنند که زمان زیادی را صرف اینترنت کرده‌اند و از هر ۱۰ نفر ۹ نفر می‌گویند این یک مشکل است.


بیش از نیمی از نوجوانان (۵۴ درصد) تایید کرده‌اند زمان زیادی را صرف استفاده از تلفن‌های همراه خود کرده‌اند، ۴۱ درصد همه زمان آزاد خود را صرف سرک‌کشیدن به شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند، ۷۲ درصد بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب تلفن همراه خود را در دست گرفتند.


نتایج نظرسنجی‌های مستقل دیگری که سال گذشته در چین انحام شده نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از نوجوانان این کشور تقریبا همیشه ویدیوهای کوتاه را تماشا می‌کنند.


در رابطه با نوجوانانی که عملکرد خوبی در مدارس دارند و بازی و ویدیو فقط راهی برای استراحت بعد از یک روز طاقت فرساست، چطور؟ آیا عادلانه است که  زمان استفاده آن‌ها از اینترنت محدود شود؟ تائو ران معتقد است بدون نظارت و کنترل مناسب هر نوجوانی با خطر «رها شدن» و اعتیاد مواجه است.


او می‌گوید: نوجوانان اراده ضعیفی دارند، برخی از آن‌ها کنجکاو هستند و به‌سختی می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. از این جهت، اگر والدین بتوانند آن‌ها را کنترل کنند و اوقاتی را که صرف اینترنت می‌کنند محدود کنند، برخی از ویدیوهای مفید می‌تواند فشارهای روحی و استرس آن‌ها را برطرف کند.


وب‌سایت اداره فضای مجازی چین اعلام کرده که این ابزار جدید سن و سال کاربر و مکان او را تشخیص می‌دهد. این گروه سنتی مستعدترین در مقابل اعتیاد به اینترنت هستند.


با این حال تائو، مدیر مرکز توسعه روانشناسی چین، می‌گوید البته برخی از نوجوانان ممکن است به حقه‌هایی متوسل شوند و از حساب کاربری والدین خود برای وب‌سایت‌هایی همچون تیک تاک استفاده کنند.


وی معتقد است با توجه به رواج اعتیاد به اینترنت لازم است نه‌تنها دولت بلکه والدین و مدارس نیز تلاش کنند تا وابستگی نوجوانان به اینترنت را کاهش دهند.


اما آیا ابزارهای محدودکننده و سیاست «اینترنت سبز» که به‌ویژه دولت چین آن را دنبال می کند، می‌تواند بر بازارهای اپلیکیشن‌های ویدیویی تاثیر بگذارد؟ تائو ران معتقد است که این صنعت بزرگ‌تر از آن است که دچار خسارات جدی شود و البته راه‌های بیشماری برای دورزدن آن وجود دارد.


او پیشنهاد داده که باید پروژه اینترنت سبز توسعه پیدا کند. منظور از اینترنت سبز «نرم افزارهایی است که برای حفاظت از خردسالان در مقابل محتواهای نامناسب طراحی شده‌اند». اینترنت سبز همچنین  می‌تواند شامل تولید محتواهای مناسب‌تر برای افراد کم سن و سال باشد.