دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آموزش رقص باله (کودکان و بزرگسالان) در آکادمی باله پوینت

رقص باله نوعی رقص است که حرکات باله نیاز به آمادگی بدن رقصنده در حد بالایی دارد و به رقاصان این رشته بالرین می گویند.

این مدل رقص به نوعی از ورزشهای نرمشی – کششی محسوب میشود که از رشته های پرطرفدار در کشورمان می باشد.این رقص برای اولین بار در قرن 15 در کشورایتالیا ابداع شد و سپس در فرانسه اجرا شد.

در اوایل پیدایش این رشته به دید ورزش اشرافی به آن نگاه میکردند که در مراسم حکومتی انجام میشد.

همان طور که گفته شد، باله میتواند به نوعی یک ورزش نیز حساب شود زیرا این رقص برای انجام نیاز به آمادگی جسمانی بسیاری دارد و رقصنده که بالرین نامیده میشود، باید بتواند قدرت بدنی و انعطاف پذیری خود را افزایش داده و خود را در زمره بالرین های حرفه ای قرار دهد. رقص باله کلاسیک، که به نوعی ورزش نرمشی و کششی نیز شهرت دارد، در ابتدا در کشور ایتالیا انجام شد و پس از آن جای خود را در میان فرانسویان باز کرد و خود را به عنوان یک ورزش اشرافی به نمایش گذاشت که در بسیاری از مراسمات حکومتی مدرن اجرا میشد. این رقص دارای حرکات ویژه‌ای است که بالرین‌ها از آنها بهره گرفته و رقص خود را انجام می‌دهند. در زیر چند نمونه از اسامی حرکات باله را ذکر کرده‌ایم :

  • حرکات آکروباتیک
  • حرکات پانتومیم
  • حرکات کششی
  • ژیمناستیک
  • حرکات هماهنگ و منظم دست ها و پاها
  • و…

کلاس‌های آموزش رقص باله کودکان ایرانی را می‌توانید در آموزشگاه‌های گوناگون به دو شیوه خصوصی و گروهی بیابید و پس از مدتی هنر نمایید فرزندتان را مشاهده کنید.

تغییرات در رقص باله

تغییرات در رقص باله این رقص در طول زمان با تغییرات بسیاری همراه شد به گونه‌ای که پس از مدتی این رقص با آهنگ همسو گردید و بالرین حرکات خود را با ریتم آهنگ رقص باله انجام داد. از سویی دیگر بسیاری از رقصنده‌های این رشته برای جذابتر شدن حرکات خود به سراغ لوازم گوناگونی چون شمشیر هم رفتند و گاه نیز تلاش کردند حرکات سنتی و بومی کشور خود را به آن اضافه کند. این روند تغییرات به مرور زمان سبب شد این رقص در بسیاری از کشورهای گوناگون دنیا گسترش پیدا کند و افراد بسیاری به سراغ آموزش آن بروند.

این مسیر به گونه‌ای پیش رفت که در بسیاری از کشورها، یک سازمانی با عنوان سازمان ملی باله تاسیس شد و تلاش کرد تا استعدادها را جذب خود کند و در مسیر آموزش باله کودکان و نوجوانان قدم بردارد. سه مرکز بسیار مهم در دنیا هستند که جزو معتبرترین مراکز این رقص محسوب می‌شوند و همواره نمایش‌هایی که اجرا میکنند، مخاطب بسیاری را جذب کرده و شور و هیجان ویژه‌ای را به همراه می‌آورد. این مراکز عبارتند از:

  • مرکز باله ملی فرانسه
  • مرکز بولشوی در روسیه
  • مرکز باله ملی انگلستان

 

اگر در ایران زندگی میکنید، به راحتی می توانید یک کلاس مناسب برای آموزش رقص باله کودک و نوجوان بیابید، زیرا این رقص به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد طرفداران ویژه خود را نیز به دست آورده و افراد بسیاری را سمت خود جذب نموده است. همچنین با دیدن فیلم رقص باله می‌توانید آمادگی لازم برای شروع کلاس رقص باله را پیدا کنید.

این رقص یا در واقع ورزش نیز مانند هر ورزش دیگری الزامات خاصی دارد از همین رو اگر میخواهید باید ها و نباید های آ« را بشناسید، به نکات زیر توجه فرمایید:

کلاسهای آموزش باله کودکان و نوجوانان به صورت ترمیک انجام میشوند. بالرین ها در این کلاسها باید از ابتدایی ترین حرکات آغاز کرده و به مرور زمان توانایی خود را افزایش دهند.

تمامی افراد می‌توانند با هر شرایطی آن را آغاز کرده و آموزش ببینند. این امر می تواند سبب شود افراد به مرور با تکنیک‌ها و اصول پایه آن آشنا شده و بدن خود را با آن تطبیق دهند.

تمرین ۱۵ دقیقه ای روزانه این رقص می‌تواند هم به تناسب اندام کمک کند و هم انعطاف بدنی افراد را افزایش دهد.

این ورزش تمامی نقاط بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و کلیه ماهیچه ها را درگیر میکند.

باله یوگا، تکنیکی از این ورزش است که میتواند سبب شود افراد اندامی ایده آل به دست آورند و بدن خود را تقویت کنند.

در هنگام آموزش باید به تمرینات هوازی نیز توجه شود که میتواند شامل ایروبیک، فیتنس و… باشد.

انواع رقص باله

باله دارای سبک‌های گوناگونی است که پیشنهاد میکنیم برای آن که بهترین سبک را انتخاب کنید تا برای فرزندتان مناسب باشد، با مربی مخصوص مشورت کرده و انتخاب درست را انجام دهید. نمونه‌هایی از انواع این رقص عبارتند از:

کلاسیک

رمانتیک

نئوکلاسیک

مدرن

خرید لوازم باله باله

آیا تا حالا برای شما سوال پیش نیومده که بالرین‌ها چگونه روی انگشتای پای خودشون می‌ایستن، راحت چرخ میخورن و می‌رقصند؟! اگه این سوالِ شما هم بوده، کافیه یه نگاهی به تصویر زیر بیاندازید!

باله نیز مانند هر ورزش، به تجهیزات خاص خود نیاز دارد که میتوان به خرید لباس باله ، کفش مخصوص، ساق شلواری، جوراب و… اشاره کرد. لباس‌ باله عموما به گونه‌ای طراحی شده است که آزادی عمل را برای بالرینها به همراه آورد. لباسهای زنانه مخصوص عموما دارای دامن‌های چند لایه بوده که بسیار سبک هستند و گاه با تور نیز پوشیده شده‌اند. همچنین پیراهن های مردانه و شلوارهای مخصوص همگی طراحی خاصی دارند و با جنسی سبک، همراه رقصنده ها هستند.

 

علاوه بر لباس باله، یکی از مهمترین لوازم، کفش مخصوص است که اگر به درستی انتخاب نشود هم برای بالرین آسیب رسان است و هم می‌تواند زیبایی رقص او را تحت تاثیر قرار دهد. کفش باله بسیار سبک است و از چرم، ساتن یا بوم ساخته شده‌ تا انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. همچنین این کفش ها راحتی را برای بالرین به همراه می آورند.

یکی از مهمترین کفش‌هایی که همواره در این رقص مورد توجه بوده کفش پوینت Point Shoes است. این کفش رقص باله چوبی است و بر روی آن با ساتن پوشیده شده است. بالرین ها با بهره گرفتن از آن روی نوک انگشتان خود می ایستند و می رقصند. این کفش برای افراد حرفه‌ای است که تماما بر روی حرکات خود مسلط هستند به راحتی حرکات را انجام می‌دهند.

https://pointeacademy.ir

https://redlinesport.ir