دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

پشت پرده دروغ پردازی درباره تیم اقتصادی دولت دولت سیزدهم چه

تهران – ایرنا – با آغاز سال ۱۴۰۱ و درحالی‌که هنوز یک‌سال از عمر دولت سیزدهم نگذشته، موج حملات و انتقادات غیرمنصفانه از دولت به‌طور بی‌سابقه افزایش یافته است.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، برخی سیاسیون و رسانه‌ها، به‌ویژه در فضای مجازی برای کتمان یا بی اثر کردن اقدامات دولت مردمی از حربه شایعه و انتشار اخبار کذب استفاده می کنند تا ضمن مخدوش کردن افکار عمومی تصویری نادرست از واقعیت موجود ارائه کنند.


یکی از مهمترین محورهای خبری فعالیت علیه دولت آیت‌الله رئیسی موضوع ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت است؛ مخالفان اینگونه تبلیغ می کنند که دولت انقلابی و مردمی با وجود هماهنگی با سایر قوا در حل مسائل اقتصادی مردم ناتوان و بی برنامه است. 


آنها برای تشدید ابهام در افکار عمومی اقدام به برجسته سازی برخی اخبار و حتی انتشار شایعات بی اساس از درگیری میان اعضای کابینه می پردازند تا موجب ناامیدی مردم از تحول در شرایط کشور شوند.


از آنجا که چنین طراحی تخریبی در وهله نخست به نفع دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران است دولت از طریق سخنگوی خود با یادآوری شرایط حساس کشور از منتقدان خواسته است که با ژرف اندیشی از انعکاس هرگونه شایعه به ویژه در حوزه هایی که مرتبط با مردم هست و با معیشت مردم سر و کار دارد پرهیز کنند.


علی بهادری جهرمی تأکید کرده است: رابطه دولت با مردم شفاف است و هر تصمیم که بخواهد اتخاذ شود اول با مردم در میان گذاشته می شود. همه تصمیمات اقتصادی دولت با همدلی و همکاری تیم اقتصادی اتخاذ می شود. دستاوردهای خوب اقتصادی دولت مانند کنترل بازار ارز و تصمیمات خوبی که برای تثبیت بازار سرمایه اتخاذ شد تصمیماتی است که در جلسات مستمر ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور  تیم اقتصادی دولت و با همدلی وهمکاری مشترک همیشگی انجام می شود و موضوعات بخشی نیست لذا همه تصمیمات اقتصادی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به صورت مشترک تحت مدیریت معاون اول رییس جمهور اتخاذ می شود.


متأسفانه منتقدان بدون توجه به منافع ملی گمانه زنی های ناصواب خود را مطرح و همسو با رسانه های بیگانه و معاند بر طبل ناتوانی دولت در مهار تورم و سیاه نمایی درباره آینده ایران به منظور در هم کوبیدن اعتماد و امید مردم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی دولت و نظام می کوبند.


دولت سیزدهم در حالی اداره امور کشور را برعهده گرفت که بسیاری از اهل فن به دلیل عملکرد دولت گذشته در سیاست بجا گذاشتن زمین سوخته نسبت به دشواری های برگرداندن قطار اقتصاد به ریل صحیح ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بودند.


خالی بودن خزانه بانک مرکزی، برداشت های بی رویه از صندوق ذخیره ارزی، افزایش چند هزار میلیاردی نقدینگی، بدهی های دولت به نظام بانکی، نامتعادل کردن بورس اوراق بهادار، ناتوان کردن صندوق بازنشستگی و ده ها و صدها مثال اقتصادی دیگر که اداره کشور را غیرممکن کرده بود.


دولت سیزدهم در شروع فعالیت می دانست که عبور از این مخاطرات که ابعاد ملی پیدا کرده بود نیازمند جراحی است. احیای اقتصاد باید به سرعت انجام می شد. رییس سازمان برنامه و بودجه در مراسم معارفه خود با توصیف شرایط اقتصادی تاکید کرده بود که کشور با دست فرمان گذشته قادر به ادامه مسیر نخواهد بود.


ستاد اقتصادی دولت در اولویت بندی اقدامات ، نخستین تصمیم خود را به تامین و تخصیص ارز برای واردات واکسن کرونا اختصاص داد.


ظرف چند ماه سایه شوم این بیماری منحوس از سر مردم کم شد و با مشارکت همگانی و فداکاری کادر بهداشت و درمان و تلاش مجاهدانه مسولان در تامین واکسن مورد نیاز به اصلی ترین مطالبه جامعه پاسخ داده شد.


دولت همزمان با برنامه‌ریزی برای بسط و گسترش زیرساخت ها به منظور کاهش نرخ بیکاری و تامین مسکن، دومین اقدام فوری خود را روی مسأله ثبات قیمت به منظور پیش بینی پذیر کردن اقتصاد از سوی فعالان اقتصادی متمرکز کرد.


ثبات در قیمت ارز با حداقل نوسان بدون گره زدن این موضوع به برجام و مذاکرات هسته‌ای دستاورد ستاد اقتصادی دولت است؛ امروز در بازار هیچ ولع کاذبی از سوی مردم برای تبدیل ریال به دلار و سایر ارزهای خارجی دیده نمی شود و مردم با اطمینان بدون توجه به آنچه در وین و پشت میز مذاکرات می گذرد در بخش های سالم اقتصادی سرمایه گذاری می کنند که آثار آن در در رونق بازار سرمایه، افزایش ساخت و ساز و تولید قابل مشاهده است.


فضاسازی علیه تیم اقتصادی دولت به منظور حاشیه سازی و سنگ اندازی در انجام فعالیتهای ثمربخش مربوط به یک ماه اخیر نمی شود و در زمستان سال گذشته نیز در پی انتشار اخباری درباره پرداخت یارانه برجسته شده بود که در آن زمان رییس جمهوری در سفر به استان قم به فضا سازی ها پاسخ داد و گفت: ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند.


رئیس جمهور با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به دولت سیزدهم گفت: متاسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند.


آیت‌الله رئیسی در بین فعالان فرهنگی استان قم تصریح کرده بود: اعتماد مردم پشتوانه مهم دولت است و دشمنان می‌خواهند ادراکی ایجاد کنند که امکان حل مشکلات کشور وجود ندارد اما حتما می‌توان مشکلات را حل کرد.


عملکرد ستاد اقتصادی دولت زیر نظر معاون اول رییس جمهور کاملا هماهنگ بوده است هرچند در برخی بخش ها صاحبان صنایع و حرف متوجه آثار مثبت این تصمیمات می شوند که نمونه بارز آن در اجرای آزمایشی تأمین مالی زنجیره ای است.


این طرح بیانگر تعامل و هماهنگی دستگاه های مختلف اقتصادی دولت است. در شیوه تامین مالی زنجیره‌ای، بنگاه‌های تولیدی به جای دریافت تسهیلات مستقیم از بانک، به صورت پیوسته و در طول زنجیره و با استفاده از ابزارهای تعهدی تامین مالی خواهند شد.


تصویب بسته رفع موانع تولید وزارت صمت در ستاد اقتصادی دولت، جلوگیری از تعطیلی واحد های تولیدی توسط بانک ها به دلیل عقب افتادن پرداخت اقساط ناشی از شوک های اقتصادی، کاهش بدهی دولت به نظام بانکی از دیگر تصمیماتی است که رونق ایجاد می کند.


مخالفان دولت اما مانور تبلیغی خود را روی مسأله گرانی و تورم که برای مردم عادی قابل فهم و لمس است قرار داده اند. آنها بدون اشاره به کاهش نرخ تورم نسبت به گذشته و چشم پوشی بر این واقعیت که نتیجه و بازده تصمیمات کلان اقتصادی بازه زمانی حداقل پنج ساله دارد، دولتی را که وارث بدن رنجور و بیماری مهلکی بوده و اکنون آن را از خطر مرگ و I.C.U به بخش بازگردانده متهم به ناکارآمدی می کنند.


تکرار واژه های عدم کار کارشناسی، نبود انضباط مالی و تلاش برای باور پذیر کردن تفکر وجود دست هایی در پشت پرده برای گران شدن کالا و لوازم مورد نیاز مردم، برای زیر سوال بردن عملکرد تیم اقتصادی دولت همان برخورد سیاسی با اقتصاد است که مخالفان دولت را به آن متهم می کنند.


به هر صورت افکار عمومی انتظار دارند منتقدان دولت قبل از هر چیزی به این سوال پاسخ دهند که دولت سیزدهم چه چیزی را از دولت قبل تحویل گرفت و امروز چگونه در حال تغییر این فضا به نفع مردم است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40