دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

همه قهرمانانی که از سینما طلبکاریم

تهران- ایرنا- تاریخ ایران به ویژه در 4 دهه اخیر، سرشار از قهرمانانی است که سینما می توانست با به تصویر کشیدن زندگی آنها، الگوهای مناسبی را به جوانان عرضه کند؛ اما امروز قهرمان های بسیاری را از سینما طلب داریم.


به گزارش ایرنا پلاس، فیلم «موقعیت مهدی» یکی از پدیده های جشنواره فجر امسال لقب گرفت؛ روایتی شسته رفته از زندگی قهرمانی به نام مهدی باکری که حالا خیلی‌ها شاید دیگر موقع شنیدن اسمش چیزی بزرگتر از نام یک بزرگراه در ذهنشان نقش ببندد.


استقبالی که نشان داد هنوز خیلی از ما تشنه تماشای روایت‌های قهرمانانه‌ایم. واقعیت اینجاست که همه ملت‌ها برای ماندن و ادامه دادن به قهرمان نیاز دارند، قهرمانی که بتوانند گوشه‌ای از «مای ملی» اقلیمشان را در قد و قامت او تصور کنند. قهرمانی که قصه‌اش سینه به سینه میراثی باشد برای بقای یک سرزمین! از بد حادثه ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که بچه‌هایمان با دیدن داستان مرد عنکبوتی و بتمن به وجد می‌آیند و خودمان با تماشای قهرمان فیلم‌های اکشن هالیوودی نفس در سینه حبس می‌کنیم.


فارغ از اینکه  تاریخ هشت ساله جنگمان پر از قهرمان‌هایی است که روایت قصه‌هایشان نه نیازی به شخصیت‌پردازی‌های خیالی دارد نه نیازی به جادو و فانتزی‌های هالیوود. به بهانه استقبال از فیلم «موقعیت مهدی» سراغ معرفی قهرمان‌های گمنام ایرانی رفتیم که شاید بیشتر ردپای داستانهای مشابهشان را در فیلم‌های هالیوودی دیده‌ایم و به جای ما انها در نمایش این روایت‌ها سبقت گرفته باشند.


در حالی که سینمای خودمان همچنان  به قهرمانان خودش یک فیلم و روایت شگفت انگیز بدهکار است. کاراکترهای واقعی که وقتی پای قصه‌هایشان نشستیم می‌توانیم شگفت زده‌ شویم، احساس افتخار کنیم و در نهایت به احترامشان کلاه از سربرداریم.



 

خلبانی که پیکرش دو نیم شد

یکی از بی‌نظیرترین روایت های تاریخ جنگ متعلق به شهید«علی اقبالی» است. قهرمانی که خیلی از ما شاید حتی اسمش را هم نشنیده باشیم. او به عنوان جوانترین سرگرد نیروی هوایی کشور شناخته می‌شد و استاد خلبان‌های بزرگی مانند شهید عباس بابایی بود. جنگاور بزرگی که بعد از بمباران پادگان القعره با سقوط جنگنده‌اش به دست بعثی‌ها اسیر می‌شود. بعد از اسارت هم صدام برای ایجاد رعب و حشت میان خلبانان ایرانی دستور می‌دهد تا علی اقبالی را از دو طرف به دو ماشین جیپ ببندند  و بدن او را به دو نیم تقسیم کنند. طوری که حالا نیمی از پیکر این شهید در نینوا و نیمی دیگر در موصل عراق  به خاک سپرده شده است. قصه عجیبی که شاید نمونه مشابه و  ضعیف تر آن را در فیلم هالیوودی «سپیده دم رهایی» دیده باشید . فیلمی که روایتگر ماجرای یک خلبان آمریکایی است که در جنگ ویتنام اسیر دست ویت کنگ ها شده است.





خانواده‌ای با ۵ فرزند شهید


یکی دیگر از فیلم‌هایی که از آن به عنوان آثار ماندگار تاریخ سینمای جهان یاد می‌کنند فیلم«نجات سرباز رایان» به کارگردانی اسپیلبرگ است .قصه فرمانده‌ای که وقتی می‌فهمد سه پسر از یک خانواده در جنگ جهانی کشته شدند دستور می‌دهد، تا فرزند چهارم را زنده و سالم از میدان جنگ برگردانند، این در حالی است  که ما در تاریخ جنگ خودمان نمونه این مادرها و خانواده‌ها را کم نداریم مثل خانواده شهید افراسیابی که ۵ فرزند شهید و دو فرزند جانباز را در جنگ از دست دادند، یا داستان مادری که هر ۵ فرزند و همسرش را به جبهه میفرستد و از دست می‌دهد، فرزندانی که دو نفر از آنها در انگلیس تحصیل را رها می‌کنند و راهی ایران می‌شوند.




 


پرستار زنی که آرپی‌جی‌زن شد


سال ۲۰۱۶وقتی فیلم سینمایی «ستیغ هکسا» در دنیا ساخته شد خیلی از ما ایرانی‌ها با دیدن آن غافلگیر شدیم،داستان حماسی یک پرستار جوان که حین جنگ جهانی چیزی قریب به ۷۵ نفر را نجات می‌دهد. این فیلم در حالی  با تحسین رو به رو شد که احتمالا بسیاری از ما در تاریخ دفاع مقدس با داستان«امینه وهاب‌زاده» ناآشناییم. ماجرای دختر پرستاری که درست پشت خط مقدم موقع امدادگری، هنگام مواجهه با دشمن دست به آرپی جی می‌شود و تانک‌های بعثی را منهدم می‌کند. جانباز ۷۵ درصدی که در همان دوران به او لقب بانوی تک تیرانداز جبهه‌ها را داده‌اند.



تکاوری که شکارچی تانک شد


فیلم «تک تیرانداز آمریکایی»یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های جنگی تاریخ آمریکاست. این فیلم داستان سربازی را از ایالات متحده روایت می‌کند کسی که خود امریکایی‌ها به او لقب ماشین آدم‌کشی را داده‌اند. در کنار عبدالرسول زرین که رکورد دار ۷۲۰ تیراندازی موفق در جهان است.


احتمالا بسیاری از ما با داستان محمدعلی صفا آشنایی چندانی نداریم او یکی از تکاوران بزرگ ارتش ایران بود که بسیاری از نظامیان دنیا به او لقب «بزرگترین شکارچی تانک در جهان» را داده‌اند. کسی که طبق گفته صدام در زمان جنگ ایران، با انهدام ۱۶۴ تانک، خرمشهر را به گورستان تانک برای بعثی‌ها تبدیل کرد. بد نیست بدانید بعد از شهادت محمدعلی صفا پایگاه کماندویی این تکاور ایرانی در انگلیس که در آن دوره های تخصصی را گذرانده بود تندیسی از این شهید ایرانی را در این پایگاه ساخت.

مسیر طولانی که هنوز نرفته ایم…

با این حال یکی از اتفاقات مثبت جشنواره امسال را می‌شود به ساخت آثار دفاع مقدسی دانست از موقعیت مهدی و دسته دختران تا فیلم ۲۸۸۸ و هناس  که روایتگر زندگی داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای است.


روندی که با این وجود انتظار می‌رود در سالهای آینده مسیر رو به رشدی را با ساخت اتفاقات و قهرمانان حقیقی جنگ به خود بگیرد. تا جایی که امید می‌رود با وعده‌های وزیر ارشاد مبنی بر ساخت حداقل ۲۰ فیلم سینمایی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال آینده آثار بیشتری را با روایت قهرمانان تاریخ کشورمان ببینیم. مسیری که در آن هنوز یک راه طولانی را طی نکرده‌ایم.