دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

میدانید روی کره ی زمین چند هزار نوع مارمولک وجود دارد؟

میدانید روی کره ی زمین چند هزار نوع مارمولک وجود دارد؟

مارمولک ، راز خلقت مارمولک
مارمولک نام بسیاری از خزندگان است که هر کدام اندازه های متفاوتی دارند و تقریبا ۶۵۰۰ گونه از این حیوانات در سرتاسر کره زمین به جز قطب جنوب و قطب شمال یافت می شود.

 حقایق جالب در مورد مارمولک ها و زندگی آنها

چند گونه مامولک در جهان وجود دارد؟ بیش از ۶۰۰۰ نوع مارمولک شناخته شده وجود دارد.مارمولک یک نام جمعی برای حیواناتی است که تحت قلمرو نژاد مازهداران, طبقه خزندگان, و اسکاتاها طبقه بندی می شوند. حدود ۶٫۵۰۰ گونه مارمولک در تمام قاره ها و همه جای کره ی زمین به جز قطب جنوب و قطب شمال پخش هستند.مارمولک

مارمولک

مارمولکها با ابعاد کوچک تر از جکوس (مارمولک های خانگی) و آفتاب پرست تا به اندازه اژدهای کومودور ده فوتی متفاوت است. بعضی از مارمولک ها، بدون پا و شبیه مارها هستند، بر خلاف مارمولک های معمولی که با یک طرف حرکت می کنند برخی دیگر مانند مارمولک دراکو در جنگل زندگی می کنند و توانایی حرکت در آن را دارند.

مارمولک

رازها و دانستنی هایی درباره مارمولک

رازهای جالب از زندگی مارمولک ها

مارمولک ها سرزمینی هستند. نرها در جنگ، پیوسته برای قلمرو و مارمولک های ماده باهم درگیر می شوند. بیشتر مارمولک ها گوشت خوار هستند و اغلب ترجیح می دهند که بنشینند و منتظر شکار بمانند، اما اژدهای کومودور به طور فعال حیوانات بزرگ تری را شکار می کند. مارمولک ها توانایی سازگاری با محیط را دارند، مانند واکنش سریع، استتار، خونریزی واکنشی، زهر و توانایی رشد مجدد دمشان.

رشد مجدد دم مارمولک

مارمولک ها چه میخورند؟

طبقه بندی مارمولک ها

در اینجا شانزده خانواده از مارمولک ها را آورده ایم. این خانواده ها، عبارتند از:ایگوانا، آفتاب پرست، گیردلد، آگامید, مارمولک کورکودیل، مارمولک شبانه، مارمولک تمساح، مارمولک زرهی، باسیلیسک، اسکینز، تگو و گریود، مارمولک بزمجه، بی گوش بزمجه، و مارمولک های معمولی.

یک مدل عجیب و غریب این خانواده آفتاب پرست ها است. بسیاری از مردم نمی توانند آفتاب پرست ها را با بقیه مارمولک ها مقایسه کنند، به خاطر ظاهر فیزیکی، توانایی تغییر رنگ و حرکت آهسته شان در مقایسه با مارمولک های معمولی.

آفتاب پرست

آفتاب پرست از عجیب و غریب ترین نوع مارمولک ها

اندازه مارمولک ها

مارمولک ها با بیش از شش هزار گونه در اندازه های مختلف وجود دارند. اژدهای کومودو بزرگ ترین نوع است، با طول متوسط ۱۰ فوت و می تواند تا ۱۷۶ پوند وزن داشته باشد. کوچکترین مارمولک دارف گکو است که کم تر از یک اینچ طول دارد و ۰٫۰۰۵ اونس وزن دارد.

اژدهای کومودو

بزرگ ترین نوع مارمولک اژدهای کومودو 

سکونت گاه مارمولک ها

مارمولک ها در سراسر جهان به جز قطب جنوب یافت می شوند. آن ها تقریباً در هر جایی زندگی می کنند، از جنگل های انبوه و زیر زمین و سنگ ها تا بیابان ها. آن ها خونسرد هستند و در طول روز فعال هستند، تا خورشید بدنشان را گرم کند.

مارمولک ها به طور کلی حیوانات اجتماعی نیستند، به جز در طول دوره جفت گیری، نرها و ماده ها در کنار هم قرار نمی گیرند با این حال، استثناهایی برای این وجود دارد؛ مارمولک های شبانه صحرایی در شب فعال هستند و در جامعه ای از اعضای خانوادگی زندگی می کنند.

محل زندگی مارمولک ها

محل و نحوه زندگی مارمولک ها

رژیم غذایی مارمولک ها

بیشتر مارمولک ها گوشت خوار هستند، و این بدان معنی است که گوشت رژیم غذایی اولیه آنهاست. رژیم غذایی معمول مارمولک ها شامل عنکبوت ها، پستانداران کوچک، مورچه ها، موریانه ها و ملخ ها است.

برخی از مارمولک ها حیواناتی مانند حلزون ها را می خورند، در حالی که افراد دیگر همجنس خوار هستند.برخی از مارمولک ها، مانند؛ مارمولک کلارک اسپینی هم گوشت و هم از گیاهان تغذیه می کنند ،در حالی که برخی دیگر از این مارمولک ها مانند ایگوناهای دریایی گیاه خوار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *