دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مواظب تروریسم رسانه ای اینتل باشید

تهران-ایرنا- علی متقیان مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران در یادداشتی نسبت به اقدامات غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور واکنش نشان داد.


به گزارش ایسنا متن کامل یادداشت مدیرعامل خبرگزاری داشجویان ایران به این شرح است:

جنس‌های بنجلش را با آب و رنگی که از دیگران می‌دزدد خوشگل می‌کند و به مردم می‌اندازد. صحبت از دکه‌ای است به نام «اینتل» که یک «ایران» اول اسمش گذاشته و تنها چیزی که برایش مهم نیست ایران است. اگر بود، بلافاصله بعد از حادثه خونبار تروریستی اهواز که چند سال قبل در جریان رژه نیروهای مسلح رخ داد، بلافاصله با ذوق‌زدگی تریبونش را در اختیار سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه قرار نمی‌داد که وقیحانه از این حادثه ابراز خرسندی کند. البته چاره‌ای هم ندارد چون وقتی کارفرمایی مثل آل‌سعود دارد که دلار شاباش می‌دهد، ناچار است خوش برقصد؛ فارغ از اصول حرفه‌ای و حتی انسانی.
اما موضوع این نوشتار، انکشاف رسوایی‌ها و گاف‌های رسانه‌ای اینتل نیست که فهرستی بلندبالا دارد. صحبت بر سر یک اقدام نخ‌نمای به‌شدت نازل است که حتی فیک‌نیوزها و باج‌نیوزها هم دیگر از این تکنیک استفاده نمی‌کنند. اینتل، به گوشه‌ای از یک خبر یا گزارش رسانه‌های داخلی ایران بدون در نظر گرفتن رویکرد کلی مطلب، ناخنک می‌زند و با برداشتن تکه‌ای از آن، حرف خود را با آن مخلوط می‌کند و با ادبیاتی سخیف به مخاطب می‌اندازد. در این موارد، از آنجا که این شبکه خودش اعتبار خاصی ندارد و عمده محتواهایش مبتنی بر خرده‌ویدئوها و اتفاقات فضای مجازی و تصاویر دریافتی است، برای اعتباربخشی به مطالب منتشره نام منابعی که به آن ناخنک زده را برجسته می‌کند و به این ترتیب اینگونه القا می‌شود که کل مطلب، متعلق به آن رسانه داخلی است.
به عنوان مثال، اخیرا معاون اول رئیس جمهوری در اقدامی مثبت، از یک کارخانه لبنی بازدید کرده است. از سویی ایسنا، در راستای سلسله گزارش‌های روزمره خود از بازار، به نفع‌مردم و اطلاع مسولان ،  براساس گزارش میدانی به افزایش قیمت کره و لبنیات در چند هفته گذشته  اشاره کرده است. اینتل در اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای با ذکر منبع ایسنا نوشته «یک روز پس از بازدید معاون رییس جمهوری از شرکت لبنی، کره گران شد». این در حالی است که ایسنا اساسا چنین پیوند بی‌ربطی را بین بازدید معاون اول رییس جمهور  از یک کارخانه لبنی و افزایش قیمت کره برقرار نکرده است.
اما از سوی دیگر و باز هم برای جبران خلاء اعتبار، اینتل رسما بارها اقدام به سرقت محتواهای ویدئویی و تصویری ایسنا کرده و با تقطیع و تدوین و تزئین غیرحرفه‌ای، بدون ذکر هیچ منبعی باز هم در جهت رویکرد و سیاست‌های خود آن را منتشر کرده است.
اما هدف ایران‌اینترنشنال از این کارها چیست؟
اولا مدیران و کارکنان این شبکه برای اینکه کارفرمایشان شاکی نشود و جیره‌شان را قطع نکند، ناچارند برای پرکردن بیلان کاری و ارائه گزارش کار، هر چیزی دم دستشان می‌آید به عنوان محصول رسانه‌ای به خورد مخاطب بدهند و قبل از آن به کارفرمای سعودی بفروشند. علاوه بر این، کارکنان نیز به جز کار در شبکه، برای اضافه‌کاری در فضای مجازی هم با همان رویکردها و سیاست‌های شبکه‌شان جولان می‌دهند.
ثانیا با این مدل کار، کاملا هوشمندانه تلاش می‌کند رسانه‌های جریان رسمی داخل کشور را در مقابل دولت و سایر قوا قرار دهند تا به این ترتیب با ایجاد یک شکاف موهوم، از یک طرف مانع پرداختن آزاد رسانه‌ها به برخی کاستی‌ها شوند و از طرفی هزینه رسانه‌ای حضور مسئولان در بین مردم را بالا ببرند. این دقیقا شبیه همان کاری است که منافقین در دهه ۶۰ با ترور مسئولان نظام انجام دادند و از آن پس موجب ایجاد فاصله فیزیکی و مانع مواجهه رو در روی مردم با مسئولان شدند. این رویکرد ایران‌اینترنشنال هم دقیقا پیروی از همان سیاست ترور و ایجاد رعب توسط منافقین است که برای خنثی‌سازی آن باید مردم، مسئولان و رسانه‌ها به شدت هشیار باشند.
آنچه از اخبار و مشاهدات این ایام به نظر می‌رسد، نشان دهنده عزم مدیران دولت سیزدهم برای حضور در میان مردم، ارتباط مستقیم و چهره به چهره با ایشان و استمرار بازدیدهای میدانی و سرزده ایشان است که امید میرود با حاشیه سازی و دروغ پراکنی برخی از رسانه های خارج نشین خلل و کندی در آن ایجاد نشود.