دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مذاکرات وین و تصمیمات سیاسی برای جبران فشار حداکثری

وین- ایرنا- مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به نقطه‌ای رسیده که غرب باید با اتخاذ تصمیمات سیاسی، اراده واقعی خود را برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت دونالد ترامپ و حل و فصل مسائل باقی‌مانده که بخشی از پروژه تخریب برجام است به منصه ظهور بگذارند تا توافق نهایی حاصل شود.


به گزارش ایرنا؛ گفت‌وگوها به نقاط کلیدی و اساسی رسیده و به تعبیر مذاکره کننده ارشد روسیه فقط یک دقیقه تا خط پایان باقی مانده است. عبور از این مرحله اما به اراده واقعی و برداشتن گام‌های ضروری برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده نیاز دارد.


میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره کننده روسیه دیشب به خبرنگاران گفت: به خط پایان خیلی نزدیک هستیم اما برخی مسائل همچنان باقی‌ مانده که باید حل و فصل شود. وی عنوان کرد که این مسائل می‌تواند هر لحظه برطرف شود و به دنبال آن نشست کمیسیون مشترک برجام برای تأیید توافق نهایی تشکیل شود.


مسائل باقی‌مانده جزو خطوط قرمز ایران و در واقع بخشی از کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران برای تخریب برجام است. در واقع خروج ایالات متحده از برجام، فراتر از نقض اصل توافق، بلکه یک اقدام یکجانبه بی دلیل با هدف نابودی کامل سندی بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده است. در این میان کشورهای اروپایی هم اگرچه به ظاهر در توافق ماندند اما نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند.


این روزها که گفت‌وگوها به اراده سیاسی غرب گره خورده است، آن‌ها به جای اتخاذ تصمیمات سیاسی در اتاق مذاکرات، به اهرم رسانه و تاکتیک فضاسازی‌های تبلیغاتی متوسل شده‌اند تا ایران را از مواضع خود منصرف کنند. در روزهای اخیر غرب با رسانه‌ای کردن مسائل باقی‌مانده پادمانی مرتبط با برجام این گونه وانمود می‌کند که این مساله به مذاکرات کنونی در وین ارتباطی ندارد و ایران باید از درخواست برای حل و فصل این مسائل صرف نظر کند.


این درحالی است که موضوع پادمانی از ابتدا به عنوان بخشی از پروژه مشترک رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ با هدف مشروعیت‌زدایی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ذیل کارزار فشار حداکثری مطرح شد. پس از آن با فشار آمریکا و سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشیده و ژوئن ۲۰۲۰ منجر به صدور قطعنامه در شورای حکام شد.


البته طرح موضوع پادمانی و دامن زدن به جنجال رسانه‌ای در این پیوند، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفت و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی ادامه یافت. استفنی القاق مذاکره کننده ارشد انگلیس چندی پیش در توئیتی نوشت: پادمان ها بخش اساسی نظام منع اشاعه و جدا از برجام هستند. ما همیشه هرگونه تلاش برای به خطر انداختن استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد می‌کنیم.


رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم دیروز در اظهار نظری عنوان کرد؛ رایزنی‌های مختلف با ایران برای حل اختلاف‌های پادمانی ادامه دارد و مذاکرات برای حل اختلاف پادمانی آژانس با ایران مستقل از مذاکرات وین است.


اما واقعیت این است که اساس این پرونده بر اساس ادعای بی اساس رژیم صهیونیستی شکل گرفته و با هدف تخریب برجام، ماهیت سیاسی دارد. هیأت اعزامی رژیم صهیونیستی به وین همچنان برای ممانعت از حل و فصل این پرونده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است. صهیونیست‌ها در هفته‌های گذشته بارها به صورت عمومی و خصوصی تلاش کرده‌اند تا این پرونده را تحت تأثیر قرار دهند.


از این منظر، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقعا در تلاش برای حفظ برجام جدیت دارند، باید برای حل و فصل این موضوع حسن نیت نشان داده و به رفع مانعی که خود عامل شکل‌گیری آن بوده‌اند، کمک کنند.


مذاکره کننده ارشد روسیه دیروز به خبرنگاران گفت که معتقد است مسائل باقی‌مانده پادمانی خیلی زود حل و فصل می‌شود یا بابت آن بیانیه‌ای صادر خواهد شد. اظهاراتی که به تعبیر دیگری از ماهیت سیاسی پرونده ایران در آژانس حکایت دارد که در فاصله کوتاهی قابل حل است.


به هر روی، در شرایطی که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و حل و فصل این موضوع از معدود مسائل باقی‌مانده است، برخی طرف‌های غربی به جای تمرکز بر گفت‌وگوها در اتاق مذاکره، تلاش می‌کنند تا موضوع را به سطح رسانه کشانده و از تحریکات رسانه‌ای به عنوان یک نیروی کمکی برای خود و یک ابزار فشار بهره گیرند.


علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پیشتر به ایرنا گفته بود: هرگاه شما می‌بینید در فضای بیرون فضاسازی های بیشتری انجام می‌شود به ویژه در عرصه سیاسی و رسانه ای، باید پی ببرید که طرف مقابل در داخل اتاق مذاکره و پشت میزمذاکره، دستش تهی‌تر است و در واقع می خواهد کمبود در میز مذاکره را با فضاسازی های تصنعی و حتی دروغین، جبران کند.


مذاکره کننده ارشد کشورمان بیان داشت: منطق جمهوری اسلامی ایران و مواضع مستحکم و متینی که در این دور از گفت وگوها داشته و مواضعش مبتنی بر مبانی قابل قبول طرف مقابل هم هست، چارچوب خیلی خوبی را برای استمرار گفت وگوها فراهم کرده و تصور من این است که این فضاسازی ها عمدتاً برای جبران کمبود و نقصانی است که طرفهای مقابل ما در گفت‌وگو دارند که بعید می دانم بتوانند به دستاورد قابل توجهی دست پیدا کنند.


جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که دستیابی به توافق نهایی، مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. از این منظر، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.


علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیروز در جلسه‌ای ویژه با نمایندگان مجلس با تأکید بر ضرورت حل سریع چند موضوع باقیمانده تصریح کرد: تجربیات تلخ ناشی از بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا، تامین الزامات شکل گیری توافقی قابل اتکا، متوازن و پایدار را اجتناب ناپذیر کرده است.