دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مذاکرات بدون لغو تحریم ها بی فایده است برنامه دفاعی ایران قابل

تهران – ایرنا – سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در مذاکرات به سمت لغو تحریم‌ها نرویم اصل مذاکرات بی‌فایده است ما اگر برجام را به عنوان یک تجربه برای خود می‌دانیم باید محکم روی مواضع خود بایستیم.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «علی خضریان» در همایش «احیای هیچ» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: برجام یک تجربه بود که نباید بار دیگر اشتباهات گذشته در اعتماد به طرف غربی بخصوص آمریکا با توجه به بدعهدی گذشته تکرار شود.


رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی افزود: بحث اصلی ما در مذاکرات لغو تحریم‌هاست چون اگر قرار باشد که تحریم‌ها لغو نشوند اصل مذاکرات زیر سوال می رود. تجربه به ما نشان داده است که تعلیق و یا توقف تحریم‌ها برای ایران کارآمد نیست لذا ما نباید در مذاکراتی که به سمت لغو تحریم‌ها نمی‌رود اقدامی کنیم.


وی افزود: مهمترین تحریم‌هایی که باید در قالب مذاکرات لغو شوند، شامل همه دستورات رییس جمهور آمریکا، تحریم‌های آیسا به عنوان قانون تحریم ایران، تحریم نفتی، تحریم بانک مرکزی، تحریم سیسادا، تحریم ایفکا که بحث تحریم تولید سلاح و هر کسی که با ایران همکاری تسلیحاتی کند، تحریم کاتسا و تحریم سپاه است. ضمن اینکه بیش از ۱۵۰۰ مورد تحریم شامل تحریم افراد، نهادها، شرکت‌ها، موسسات و وسایل نقیله در لیست تحریمی با عنوان SDN قرار دارند که حدود ۸۰۰ مورد این تحریم‌ها برای دوره ترامپ تحت عنوان فشار حداکثری وضع شده است. اما امروز اعلام می‌کنند این سیاست شکست خورده اما تحریم‌هایش پابرجاست. یعنی دولت جدید آمریکا با وجود اینکه می داند فشار حداکثری شکست خورده اما هیچ کدام از تحریم ها را لغو نکرده است.


 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر در مذاکرات به سمت لغو تحریم‌ها نرویم اصل مذاکرات بی‌فایده است و ما اگر برجام را به عنوان یک تجربه برای خود می‌دانیم باید محکم روی این مواضع بایستیم. اگر لغو این تحریم‌ها صورت نگیرد به انتفاع اقتصادی مردم ایران نمی‌رسیم.


خضریان افزود: ما در مذاکرات باید تضامین لازم در حوزه فروش نفت، دسترسی به منابع فروش نفت، انتقال پول و عدم تحریم‌های جدید به بهانه های دیگر دریافت شود. ضمن اینکه امروز چه تضمینی وجود دارد که ما در مذاکرات به تفاهم برسیم؛ اما با تغییر دولت آمریکا و یا در همین دولت خروج از برجام دوباره اتفاق نیفتد به هر روی انتفاع اقتصادی ما مشروط به وقوع این اتفاقات در فضای بین الملل است.


سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه باید دقت شود موضوع مکانیسم ماشه جزو نگرانی‌های ماست و باید برایش فکر شود، گفت: یکی از اتفاقاتی که در هر تفاهمی باید لحاظ شود بستن راه زیاده‌خواهی غربی‌ها در موضوعات منطقه‌ای و موشکی است. برنامه دفاعی ما غیرقابل مذاکره است امروز تجربه اوکراین پیش روی ماست.


این نماینده مجلس ادامه داد: امروز با توجه به عبور کشور از شرایط بحرانی، می‌توانیم بدون تفاهم هم کشور را اداره کنیم مردم از فشار اصلی اقتصادی با مقاومتی قابل تقدیر گذر کردند و شرایط در ماه‌های آینده رو به بهبود خواهد بود. در واقع بدون تفاهم شرایط بهتر خواهد شد؛ اما اگر بدون لغو تحریم‌ها و بدون تضامین لازم اقدامی را انجام دهیم شرایط رو به بهبود کشورمان به پای غرب و آمریکا نوشته می‌شود و دوباره به دست خودمان به جریان غرب‌گرا قدرت می‌دهیم.


خضریان تصریح کرد: متاسفانه اخباری که از مذاکرات داریم این است که مبنی بر تعجیل در تفاهم است البته مجلس در جلسه‌ای که روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی برگزار شد نکات اصلی و کلیدی خود را مبنی بر اینکه تفاهم باید با هماهنگی مجلس باشد به تفاهم رسیدیم. ما معتقدیم که باید لغو تحریم‌ها صورت بگیرد در غیر این صورت اصراری به اینکه تفاهم باید هر چه سریعتر صورت بگیرد، نداریم.


نماینده تهران با اشاره به ماده ۷ قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: قانون راهبردی بر اینکه دولت باید گزارش خود را به مجلس بدهد تا تصمیم‌گیری شود، صراحت دارد. مجلس نیز در بررسی جدی خواهد بود.


خضریان با تاکید بر اینکه زمان به نفع ما است، افزود: نباید فریب ضرب‌العجل غربی‌ها را خورد. مهمترین دلیل ضرب‌العجل‌هایی که ابتدا گفته شد تا پایان سال ۲۰۲۱، سپس پایان ژانویه ۲۰۲۲، بعد نیمه فوریه و در نهایت پایان فوریه به عنوان زمان نهایی ضرب‌العجل اعلام شد و اکنون در ماه مارس هستیم، نیز همین است که غربی‌ها به خوبی از ضعف خود در گذر زمان واقف هستند.


عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: موضوع اوکراین، نیاز بازار جهانی به نفت و گاز ایران را افزایش داده است. ضمن اینکه وضعیت فروش نفت حتی پیش از درگیری‌های نظامی اخیر رو به بهبود بوده است. همچنین آمریکا بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته خودش را تجربه می‌کند و افزایش نرخ انرژی پاشنه آشیل دولت بایدن است. در کنار این موضوع شکاف آمریکا و روسیه فرصت‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد. لذا باید این موضوعات را نیز در مذاکرات جاری در نظر گرفت.