دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مخالفت نخست وزیر سوئد با عضویت این کشور در ناتو

تهران-ایرنا- نخست وزیر سوئد با درخواست اپوزیسیون برای در نظر گرفتن تقاضا برای عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد و گفت این امر باعث بی‌ثابتی در امنیت اروپای شمالی خواهد شد.


به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: ماگدالینا اندرسون روز سه شنبه بعد از دیدار با رهبران حزب اپوزیسیون سوئد با این درخواست مخالفت کرد.


این دیدار به منظور بررسی وخامت اوضاع در شرق اروپا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین انجام شد.


اندرسون گفت: ملحق شدن سوئد به ناتو تنش ها را افزایش خواهد داد.


سوئد از سال ۱۸۱۴ طرف هیچ درگیری نظامی نبوده است و سیاست خارجی این کشور بر خودداری از شرکت در ائتلافات نظامی بین المللی استوار بوده است.


در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین رهبران احزاب راست میانه در این کشور بر عضویت در ناتو تاکید کرده اند.


نخست وزیر سوئد که یک سوسیال دموکرات است درخواست آنها برای مذاکره در این زمینه را رد کرده و می گوید این امر فقط به پیچیده شدن بیشتر جنگ منجر خواهد شد.  


وی گفت: من همواره به طور شفاف گفته ام که چه چیزی به نفع امنیت سوئد است و امنیت منطقه اروپا سیاست طولانی مدت، پایدار و قابل پیش بینی دولت بوده است و همچنان این باور من ادامه دارد.


احزاب اپوزیسیون سوئد در حالی موضوع عضویت کشورشان در ناتو را مطرح کرده اند که روسیه به فنلاند و سوئد درباره ملحق شدن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده و تهدید کرده که این تصمیم کشورها تبعات سیاسی و نظامی خواهد داشت.


سانا مارین نخست وزیر چپ میانه فنلاند بر خلاف سوئد، از مذاکرات جامع میان رهبران حزبی برای تقاضای عضویت در ناتو استقبال کرده است.


فنلاند و سوئد تنها دو کشور منطقه نوردیک- بالتیک هستند که عضو ناتو نیستند. این دو کشور روابط نزدیکی با این ائتلاف دارند و هر گونه اقدامی از سوی یکی از این کشورها در رابطه با ناتو می تواند بر روی کشور دیگر نیز تاثیر داشته باشد.