دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مجازات مدیران خاطی در پرونده حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران را

تهران – ایرنا – مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره پرونده حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده با انتشار توییت از پیگیری و اعتراض به حکم صادره و مجازات مدیران خاطی این حادثه خبر داد.


علی نادری امروز یکشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «جهت استیفای حقوق خبرنگاران آسیب دیده در این حادثه، خصوصا مرحوم یاسینی، خبرنگار فقید ‎ایرنا پیگیر اعتراض به حکم صادره و مجازات مدیران خاطی این حادثه خواهیم بود.»


به گزارش ایرنا، پرتو برهان‌پور وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا و ایسنا که در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده جان باختند، در توییتر نوشت: «شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی در پرونده اتوبوس خبرنگاران به درستی حدوث اختلاف در صلاحیت را نپذیرفت و پرونده را اعاده نمود تا ابتدا قرار منع تعقیب صادره تعیین تکلیف شود.»


صبح امروز نیز مرکز رسانه قوه قضاییه  اعلام کرد: قرار قانونی برای پرونده حادثه اتوبوس خبرنگاران در نقده از طریق سامانه‌ الکترونیکی به طرفین ابلاغ شده و قرار صادره قابل اعتراض در محاکم کیفری است و طرفین و وکلای آنها حق اعتراض در مراجع بالاتر را دارند. 


با توجه به اینکه موضوع تصادفات، فنی است، پرونده به کارشناسان فنی دادگستری ارجاع می‌شود و بر اساس نظرات کارشناسان دادگستری، اتوبوس نقص فنی نداشته و سالم بوده و نیروی انتظامی نیز برای این وسیله نقلیه مجوز تردد صادر کرده است.  


در رأی هیات سه نفره کارشناسان آمده است: از نظر کارشناسی وسیله نقلیه دارای مدارک و استاندارهای لازم بوده است، اما راننده به منطقه ناآشنا بوده و برای سریع‌تر رسیدن به مقصد از مسیر ناایمن برای انتقال مسافران استفاده کرده است و برهمین اساس، راننده مقصر اصلی حادثه تصادف شناخته شده است.  


بازپرس با رسیدگی دقیق و اخذ نظر هیات سه نفره کارشناسان احراز کرده که تصادف ناشی از تخطی و تجاوز راننده اتوبوس از سرعت مطمئنه و در نهایت خارج شدن اتوبوس از کنترل وی و بروز حادثه شده است.  


در خصوص قصور و تقصیر مدیران در بروز  این حادثه براساس اعلام کارشناسان رسمی، سه نفر از مدیران متهم پرونده را مجرم نشناخته است.  


دوم تیرماه بود که تعدادی از خبرنگاران محیط زیست برای بازدید از دریاچه ارومیه و برخی پروژه‌های زیست محیطی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهران به ارومیه اعزام شدند که در جاده پیرانشهر به نقده بر اثر واژگونی اتوبوس دچار حادثه شدند.  


در این حادثه ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا جان باختند و ۲۱ خبرنگار دیگر مصدوم شدند.