دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

فعالیت دولت در تعامل با همسایگان باعث افزایش رشد مبادلات تجارتی

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت‌های دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان، تسهیل تجارت و پیمان‌های منطقه‌ای باعث رشد و افزایش تجارت ایران شد.


مهدی طغیانی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد افزایش حجم مبادلات اقتصادی و جایگاه ترانزیتی ایران در دولت سیزدهم گفت: بعد از شوک ناشی از کرونا که تجارت کشور را دچار بحران کرده بود از اواخر سال ۹۹ و به ویژه در سال ۱۴۰۰ وارد دوره بهبودی از سطح مبادلات اقتصادی شدیم و فعالیت های دولت آیت الله رئیسی در تعامل با همسایگان، تسهیل تجارت، پیمان های منطقه‌ای و حل کردن مشکلات چند ساله با برخی از همسایگان باعث شد که شاهد رشد و افزایش تجارت ایران باشیم.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عملکرد سازمان توسعه و تجارت در رفع موانع صادرات را موفقیت آمیز عنوان کرد و بیان داشت: این سازمان تلاش زیادی برای بهبود وضعیت حوزه کاری خود انجام دادند و در جلسه هفته پیش هم با ارائه گزارشی مواردی را مطرح کردند که حجم مبادلات اقتصادی ایران با  همسایگان بهبود پیدا کرده است و عملکرد قابل دفاعی در این زمینه دارند.


نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه ایران ظرفیت و پتانسیل زیادی در حوزه تامین کالاهای مورد نیاز همسایگان دارد به بازار بزرگ روسیه به عنوان شریک استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: روسیه سالانه  ۲۳۰ میلیارد دلار واردات در حوزه های مختلف دارد که ایران می تواند خیلی از کالاهای مورد نیاز بازار روسیه را تامین کند این در حالی است که میزان بهره مندی ایران از بازار روسیه کمتر از یک میلیارد دلار است و لازم است که در این بازارها فعال شویم و دولت هم به این موضوع توجه کند.


طغیانی با تقدیر از تلاش های دولت سیزدهم در توجه به دیپلماسی اقتصادی بیان داشت: اقدامات دولت در این زمینه مطلوب و نوید بخش بوده است و تلاش های آیت الله رئیسی در تعامل با همسایگان باعث شد که دستاوردهای خوبی در زمینه صادرات داشته باشیم.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد پرداخت بخشی از بدهی دولت که میراث دولت سابق بوده است، تصریح کرد: کسری بودجه و بدهی در دولت وجود داشته است و حجم بدهی ها  هم بالا می رفت به خاطر شرایط بحرانی کرونا و تحریم این بدهی ها اضافه شد، اما دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱ حرکت خوبی انجام داد و مجلس هم همراهی کرد بحث رشد بدهی را متوقف کرد و بازپرداخت بدهی دولت قبل را آغاز کرد و گزارشی که رئیس جمهور ارائه داد نشان می دهد که نمی توان کشور را با بدهی اداره کرد.


نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: میزان بدهی در گزارشات مالی اقتصاد ایران  عدد بزرگی است نباید اجازه دهیم که این مبلغ بیشتر شود البته دولت در این زمینه مطلوب عمل کرده است و گزارشات خوبی  برای تامین منابع مالی دولت برای انجام تعهداتش ارائه کرده است و اینکه برای تامین منابع مالی به سراغ خزانه و بانک مرکزی نمی رود تا پایه پولی را گسترش دهد  و تنخواه گردان خزانه را زیاد کند این موضوعات مهمی است که کمک می کند تا نرخ تورم در کشور افزایش پیدا نکند.


طغیانی گفت وگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم را امید بخش خواند و گفت: مردم  وقتی می بینند رئیس جمهور در مورد مشکلات آنها  صحبت می کنند نوعی آرامش خاطر پیدا می‌کنند و می دانند که مسوولان پیگیر مشکلات آنها هستند.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40