دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

فاطمی امین درج قیمت تولیدکننده موجب کاهش قیمت ۱۵۰۰ قلم کالا

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سه هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است که با اجرای این طرح، قیمت ۱۵۰۰ کالا کاهش یافته است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سید رضا فاطمی امین پس از نشست با وزیر کشور و استانداران سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در اصلاح ساختار بازار پروژه‌ای از دو ماه گذشته به نام درج قیمت تولیدکننده به خاطر احتمال عدم شفافیت و افزایش قیمت آغاز کردیم.


وی افزود: روال قبلی یعنی درج قیمت مصرف‌کننده مشکلاتی دارد و در دنیا این نحوه درج قیمت، ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.


وزیر صمت با بیان اینکه این پروژه از سه ماه قبل آغاز شده است، گفت: سه هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است. قیمت مصرف‌کننده حداکثر ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولیدکننده است.


وی افزود: این کار باعث شد در بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. این طرح، در گام نخست یک سری قیمت‌های مازاد را کاهش داده است و در مرحله بعد باعث رقابت و بهره‌وری و نظام توزیع به نوعی بهره‌ورتر خواهد شد.


فاطمی امین انجام این پروژه را برای مصرف‌کننده بسیار مفید دانست و بیان کرد: قیمت، شفاف می‌شود و هم قیمت برخی کالاها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده است و هم برای ما به عنوان دولت نظارت را آسان‌تر می‌کند.


وی افزود: وقتی قیمت تولیدکننده درج می‌شود افزایش قیمت راحت‌تر قابل کنترل است. این طرح هم انضباط می‌دهد و هم نظارت بر بازار را آسان کرده و موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اجرای این پروژه در ۶ مرحله است، گفت: تاکنون ۳ مرحله اجرا شد و مرحله چهارم ۲۳ بهمن اجرا می‌شود.


وی درباره چگونگی کنترل قیمت برخی اقلام اساسی مانند لبنیات و برنج با توجه به نزدیک شدن ایام عید گفت: کنترل قیمت این اقلام در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است.


وی تورم را بیماری مزمن اقتصاد ایران دانست و یادآور شد: انتظار نمی‌رود در ۶ ماه تورم صفر شود اما خبر خوش این است نرخ تورم کاهش یافت.


فاطمی امین با تاکید بر مؤثر بودن توزیع اینترنتی برخی اقلام تصریح کرد: توزیع اینترنتی به تثبیت قیمت کمک کرد. قیمت‌ها قبل از این مشخص نبود و الان مرجع قیمتی درست شد.