دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

غرب چشم خود را بر فجایع یمن سوریه و عراق بسته است

تهران – ایرنا – نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: غرب برابر کشتار مردم یمن از سوی عربستان، قتل عام مردم عراق و سوریه از سوی تروریست‌های داعش، سلب آزادی از مردم بحرین توسط حکومت این کشور چشم و زبان خود را در بیان این وقایع تلخ بسته است.


فتح الله توسلی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره جنگ اوکراین گفت: در گذشته کشورهایی که در منظومه شوروی سابق قرار داشتند و حتی برخی از کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی به آمریکا، تکلیفی برای خود در حوزه دفاعی احساس نمی‌کردند تا نسبت به تقویت این بخش اقدام کنند.


عضو مجمع نمایندگان استان همدان با اشاره به پیشروی ناتو در ۳۰ سال گذشته، افزود: از طرفی ناتو در این سال ها تلاش کرده بر اساس آمال و آرزوهایی که دارد قلمرو خود را گسترش داده و به سمت شرق پیشروی کند. این سیاست ناتو برای روسیه تهدید جدی نظامی و امنیتی محسوب می‌شود و برای روس‌ها قابل تحمل نیست که ناتو در مرزهای این کشور خیمه بزند. از طرفی اوکراین تمایل دارد به ناتو بپیوندد که این رویکرد سبب ایجاد چالش ژئوپلیتیک در منطقه شد.


غرب درباره اعزام ۱۸ هزار داوطلب و ۱۰ هزار نظامی به اوکراین پاسخ دهد


توسلی ادامه داد: بحران اوکراین چالش ژئوپلیتیک، تبعات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی برای منطقه داشته و دارد و پس از این هم خواهد داشت. اما نکته قابل توجه این است که کشورهای غربی که منتقد ایران بودند مبنی بر اینکه چرا جمهوری اسلامی در سوریه مستشار نظامی دارد، اکنون باید پاسخ بدهند که چرا چند ۱۰ هزار تن نظامی در حال ورود به اوکراین برای تقابل با روسیه هستند. همچنین وقتی آنها منتقد ایران در خصوص مدافعان حرم بودند، جواب بدهند که چرا ۱۷ تا ۱۸ هزار نیروی داوطلب درحال اعزام به اوکراین هستند.


نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه غرب‌ چشم و گوش خود را در جنگ اوکراین باز کردند، تصریح کرد: اما برابر کشتار مردم یمن توسط عربستان، قتل عام مردم عراق و سوریه توسط تروریست‌های داعش، سلب آزادی از مردم بحرین توسط حکومت این کشور، غرب چشمان و زبانش را در بیان این وقایع تلخ بسته است.


وی با اشاره به اینکه در جنگ اوکراین هزاران هزار توییت، سخنرانی و موضع گیری توسط شخصیت‌های سیاسی علیه روسیه انجام می‌شود، اظهار داشت: اما مقابل هیچ خبری از اطلاع رسانی درباره شهدای کشورهای عراق، سوریه، یمن و بحرین در جنگ نابرابر مسکتبران علیه آنها نیست.


توسلی تاکید کرد: حتی غرب و آمریکا زیرساخت‌های عراق را از بین بردند ولی کوچکترین صدمه‌ای به اوکراین را رسانه‌ای کرده و بزرگ جلوه می‌دهند که این نشات گرفته از نگاه دوگانه آن ها به جهان است. البته جمهوری اسلامی ایران از آسیب مردم هر کشوری در هرکجای دنیا نگران است و پیگیر خاتمه دادن به این جنگ و جنگ‌های نظیر آن بوده و خواهد بود.


جنگ اوکراین، سرنوشت صدام، محمدمرسی و اشرف غنی نتیجه اعتماد به آمریکاست


توسلی درباره عبرت‌هایی که از جنگ اوکراین می‌توان گرفت، عنوان کرد: با نگاه به گذشته متوجه خواهید شد که به عنوان نمونه زمانی صدام حسین از حمایت‌های کشورهای عربی و غربی برخوردار بود ولی وقتی مدت زمان مصرفش به سرآمد، کنار گذاشته شد.


وی ادامه داد: همچنین اشرف غنی رییس جمهوری دست نشانده سابق افغانستان با آن وضعیت از کشورش فرار کرد و در مصر هم حسنی مبارک و محمد مرسی به دلیل وابستگی به غرب کنار گذاشته شدند. به عبارتی هر کشوی که به ظرفیت داخلی و مردش اتکا نکند و به قدرت‌های خارجی وابسته شود، در بحران‌ها آسیب می‌بیند و این سنت الهی است.


جمهوری اسلامی ایران نگران هیچ گونه تهدیدی نیست


رییس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به عبرتی که از نتیجه اعتماد به آمریکا باید گرفت، یادآور شد: این وقایع تایید کننده مهم است که کشور باید از هر نظر خود را تقویت کند و افزایش قدرت نظامی یکی از این بخش‌ها است. زیرا کشوری که توان مقابله با هر تهدیدی را نداشته باشد در هر ضربه آسیب می‌بیند. البته در این زمینه نگرانی برای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و اگر فردی یا گروهی مدعی شوند که چرا جمهوری اسلامی ایران در بعد تقویت بنیه دفاعی خود تلاش می‌کند باید به عقل او شک کرد.


 نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص ایران در عرصه بین الملل و حمایت از فلسطین مقابل رژیم کودک کش صهیونیستی، کشور بسیار قدرتمند و نگران هیچ گونه تهدیدی نیست، یادآور شد: قدرت حرف نخست را در سیاست می‌زند و جمهوری اسلامی ایران با بهره بردن از دانش بومی و جوانان متخصص، مشکلی در تقویت قدرت نظامی و تامین تجهیزات لازم ندارد. همچنین تجربه هشت سال دفاع مقدس هم به مدد کشور آمده تا از جهات بسیاری در حوزه دفاعی و نظامی قدرتمند شود.


وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال اخیر بحران‌های مختلفی را تجربه کرده و موفق شده است علاوه بر پشت سرگذاشتن آنها روند رو به پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد تا بدون وابستگی به غرب راه عزت و اقتدار خود را در پیش بگیرد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40