دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

صنایع دستی روستای خراشاد بیرجند در ایتالیا مشتری دارد


P>زهره اسدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حوله‌بافی را یکی از هنرهای شاخص استان خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی معرفی کرد و افزود: جهانی‌ شدن روستای خراشاد در سال ۱۳۹۷ به عنوان خاستگاه این هنر و گستردگی فعالیت‌های صورت گرفته، نگاه بازارهای جهانی را به‌ سوی پارچه‌های دستباف تولید شده در این روستای جهانی و به تبع خراسان جنوبی معطوف کرده است.


وی گفت: امسال با آغاز جشن کریسمس (سال نو میلادی)، منسوجات دستباف خراسان جنوبی به‌ عنوان هدیه در این رویداد مهم مسیحیان جهان همراه بود.


سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: منسوجات دستباف ارسالی به ایتالیا با استفاده از زعفران دیگر محصول استراتژیک خراسان جنوبی، رنگ طبیعی به خود می‌گیرد تا کالای سالم و باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی به دست مصرف‌کننده برسد.


وی همچنین از برگزاری رویداد صنایع‌ دستی و جشنواره فروش ویژه محصولات صنایع‌ دستی در محل بازارچه صنایع‌ دستی باغ و عمارت اکبریه بیرجند خبر داد و گفت: این رویداد و جشنواره فروش ویژه صنایع‌ دستی  از این پس هر پنجشنبه در محل بازارچه صنایع‌ دستی باغ جهانی اکبریه صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود.


اسدپور اظهار داشت: بازارچه صنایع‌ دستی مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد و این بازارچه دارای ۲۵ غرفه است که به ارائه محصولات صنایع‌ دستی اختصاص دارد.


وی افزود: کارگاه‌های این مجموعه در رشته‌هایی همچون حوله‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سفال و سرامیک، خراطی، ساخت ساز، چرم و رودوزی‌های سنتی فعال هستند.


سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی از جمله کسب و کارهای متاثر از آسیب‌های همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود و فعالان این حوزه در این مدت دچار خسارت شدند.


وی تاکید کرد: برگزاری رویدادهای ویژه در حوزه صنایع‌ دستی همچون جشنواره فروش به‌ویژه در بازارچه‌های صنایع‌ دستی که در اماکن تاریخی و گردشگری وجود دارد، سبب جذب گردشگران و رونق فروش می‌شود.


اسدپور از فعالیت ۶۴ شرکت تعاونی صنایع‌ دستی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این شرکت‌های تعاونی در گروه‌های مختلف صنایع‌ دستی از جمله نساجی، بافته‌های داری، گوهرسنگ، رودوزی‌های سنتی، صنایع‌دستی چوبی و چرمی فعالیت دارند.


وی افزود: توجه به برندسازی و ارائه محصولات صنایع‌ دستی با بسته‌بندی مناسب نیز نقش موثری در فروش محصولات این تعاونی‌ها داشته است.


سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به صدور مجوز ۳۲۰ کسب و کار در حوزه صنایع دستی استان اشاره و عنوان کرد: مجوزهای این بخش شامل پروانه تولید کارگاهی، اعلامیه تاسیس، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی است که برحسب حجم تولید و فعالیت پس از بازدید از کارگاه به متقاضیان اعطا می‌شود.


وی گفت: فعالان و علاقه‌مندان حوزه صنایع‌ دستی می‌توانند با مراجعه به سامانه هوشمند صدور مجوز به نشانی http://my.mcth.ir/ مدارک لازم را بارگذاری و پس بررسی و تایید توسط کارشناسان، مجوز مربوطه را دریافت کنند.


اسدپور افزود: گروه‌های نساجی‌ سنتی، بافته‌های‌ داری، گوهرسنگ‌ها، چرم و چوب از پرطرفدارترین گروه‌های صنایع‌ دستی استان خراسان جنوبی هستند.


روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.


با احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله‌بافی سنتی در این روستا با مشارکت روستاییان تعداد کارگاه‌های انفرادی، مشاغل خانگی و اشتغال در این حوزه افزایش چند برابری داشته است.


چهار اثر باغ و عمارت تاریخی اکبریه، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی ثبت جهانی شده است.