دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

صحبت های رئیس جمهور از جنس دغدغه های هنرمندان است

تهران- ایرنا- مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ با اشاره به تاکید رییس‌جمهور بر شناساندن فرهنگ ایران به جهان با الگوی هنر خاطرنشان کرد: صحبت‌های آیت‌الله رئیسی در نشست صمیمانه با هنرمندان از جنس دغدغه‌های آنها بود و ایشان در این نشست وجه به شدت فرهنگی خود را بروز دادند.


به گزارش ایرنا، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رییسی شامگاه ۲۵ فروردین میزبان ضیافت افطار و نشست صمیمانه با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی با سلایق و طیف‌های مختلف بود.


همدلی سینماگران با هنرمندان تئاتر برای توجه به این هنر مادر


دکتر محمود فرهنگ کارگردان و مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا با اشاره به آنکه برگزاری این نشست دوستانه یکی از اولین و صمیمی‌ترین دیدارهایی بود که اهالی هنر طی ادوار اخیر اهالی با رئیس‌جمهور کشورمان داشتند و مستقیم و بی‌واسطه مطالب خود را به سمع آیت‌الله رئیسی رساندند خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دراین‌میان تاکید و نگرشی بود که بر حوزه تئاتر وجود داشت.


وی با تاکید بر این مساله که حتی شاهد بودیم که برخی از هنرمندان سینماگر نیز محور صحبت خود را بر هنر تئاتر استوار کردند چرا ‌که اعتقاد داشتند آن‌گونه که شایسته و بایسته این هنر پویا و جریان‌ساز است؛ تئاتر مورد توجه قرار نگرفته است یادآور شد: به‌عنوان مثال خانم انسیه شاه‌حسینی به‌عنوان کارگردان شناخته‌شده سینما درباره هنر تئاتر و کم‌توجهی که نسبت‌به این هنر روا داشته شده صحبت کرد و تاکید داشت وقتی به تئاتر بی‌مهری شود حتما سینما نیز لطمه‌اش را خواهد دید. چرا که تئاتر به‌عنوان مادرِ هنرها همواره مطرح بوده و سینمای امروز ما وام‌خواه و وام‌دار تئاتر کشور است. بسیاری از هنرمندانی که در سینما و تلویزیون کار می‌کنند از اهالی و فارغ‌التحصیلان تئاتر هستند.


صحبت‌های رئیس جمهور از جنس دغدغه‌های هنرمندان است


طرح رییس‌جمهور برای برطرف ساختن مشکل اجرای آثار نمایشی و اکران فیلم‌ها


آیت‌الله رئیسی تاکید داشتند که با احداث چنین محیط‌ها و مکان‌های فرهنگی می‌توان در راستای برطرف‌سازی مشکلات اجرای عمومی آثار نمایشی و اکران آثار سینمایی گامی جدی برداشت


فرهنگ با تقدیر از این مهم که رییس‌جمهور بعد از شنیدن سخنان همه هنرمندان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور تشکیل کارگروه‌هایی را برای برطرف کردن موانع و مشکلات اهالی هنر دادند خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهاداتی که از طرف سینماگران اتفاق افتاد به این مساله بازمی‌گشت که در کنار چهار میلیون در طرح نهضت ملی مسکن که قرار است ساخته شود حتما سالن‌های چندمنظوره سینما و تئاتر مدنظر قرار بگیرد.


کارگردان نمایش خورشید کاروان افزود: طرح این نکته مورد توجه رئیس‌جمهور نیز قرار گرفت و پیشنهاد ایشان آن بود که هم تئاتری‌ها و هم سینماگران می‌توانند از این سالن‌ها استفاده کنند. آیت‌الله رئیسی تاکید داشتند که با احداث چنین محیط‌ها و مکان‌های فرهنگی می‌توان در راستای برطرف‌سازی مشکلات اجرای عمومی آثار نمایشی و اکران آثار سینمایی گامی جدی برداشت.


کارگردان نمایش‌های پنجره و ایران ادامه داد: طبیعی است که در چنین جلساتی نمی‌شود تمام مسائل، دغدغه‌ها و مطالباتی که وجود دارد را مطرح کرد؛ اما برای اولین‌بار در یک جمع و فضای صمیمی آقای رییس‌جمهور حرف‌های هنرمندان را شنیدند و بعد از آنکه جلسه تمام شد بسیاری از هنرمندانی که دوست داشتند صحبت کنند به شکل خصوصی با آیت‌الله رئیسی گفت‌وگو کردند و درددل‌های خود را بازگو کردند.


ارائه و موافقت با طرح بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر صاحبدلان


فرهنگ در پاسخ به این پرسش که آیا او نیز جزو هنرمندانی بود که بعد از اتمام مراسم به شکل اختصاصی با شخص رئیس‌جمهور یا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه‌ای را مطرح کند یادآور شد: به شکل خصوصی با آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی درباره جشنواره تئاتر صاحب‌دلان و پیشنهاد بین‌المللی شدن این رویداد در حوزه نمایش‌های دینی و دفاع مقدس را ارائه کردم که با اقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بین‌المللی شدن این رخداد مواجه شد.


کارگردان نمایش تولدی دیگر درباره شکل برگزاری ساده و بی‌آلایش ضیافت افطاری در قالب پهن کردن سفره‌ای روی زمین و نشستن تمام خانواده هنر و شخص رییس‌جمهور گرد این سفره را بسیار خاطره‌انگیز، دلچسب و در راستای تحقق شعار دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم دانست و تصریح کرد: برگزاری این نشست در ماه رمضان و ماه میهمانی خدا اتفاق مثبتی برای مودت و همدلی هرچه بیشتر جامعه هنری با شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی در کشور به شمار می‌رود. هنرمندان نیز به واسطه همین فضای دوستانه و بی‌آلایش توانستند آنچه را که در مجال این گفت‌وگو و چنین شرایطی فراهم است را به‌عنوان مطالبه و دغدغه خود به شخص رییس‌جمهور بدون واسطه بگویند.


صحبت‌های رئیس جمهور از جنس دغدغه‌های هنرمندان است


شنیدن تک‌به‌تک نکات و ارائه راهکار برای تمامی آن‌ها


حتی این جمله را از زبان شخص رییس‌جمهور شنیدیم که سال آینده به امید برگزاری چنین مجلس و مراسمی در ماه میهمانی خدا پیگیر تحقق تمامی صحبت‌های عنوان‌شده در این جمع خواهد بود


فرهنگ یادآور شد: یکی از نکات جذاب و حائز اهمیت این گفت‌وگوی صمیمانه و بی‌واسطه آن بود که آیت‌الله رئیسی بعد از شنیدن همه حرف‌ها تمامی آن نکات را به شکل تک‌به‌تک مورد اشاره و برای تمامی آن‌ها راهکاری را ارائه دادند. در ادامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران کل این وزارت‌خانه درخواست کردند تا این دغدغه‌ها و نگرش‌ها در اولویت فعالیت آن‌ها قرار گیرد.


مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حتی این جمله را از زبان شخص رییس‌جمهور شنیدیم که سال آینده به امید برگزاری چنین مجلس و مراسمی در ماه میهمانی خدا پیگیر تحقق تمامی صحبت‌های عنوان‌شده در این جمع خواهد بود. این خود دلگرمی و نقطه قوت بیشتری برای اعتقاد به گشایش امور و دغدغه‌های هنرمندان در دولت مردمی، جهادی و انقلابی سیزدهم را با خود به‌همراه داشت.


کارگردان نمایش میثاقی دیگر در برشمردن دیگر ثمرات و برکات برگزاری این نشست صمیمی و ضیافت افطار اظهار داشت: یکی دیگر از اتفاقات آن بود که هنرمندان سینما و تئاتر بعد از مدت‌ها بسیاری از همکاران خود را دیدند. این از اتفاقات حاشیه‌ای اما مهم در قالب این فضای صمیمی و نشست دوستانه بود. به‌هرحال پاندمی کرونا طی این دو سال باعث شده بود که حتی بسیاری از همکاران در یک حوزه واحد مانند سینما و تئاتر به دلیل رکود و سکون فعالیت‌ها، کمتر فرصت دیدار یکدیگر را پیدا کنند و تجدید آن دیدارها از برکات برگزاری این نشست صمیمانه میان اهالی هنر و ریاست جمهور کشور بود.


نکاتی که آقای رئیسی در قامت رئیس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند فارغ از دغدغه‌های اصلی ایشان در حوزه سیاست، به‌شدت رنگ‌وبوی فرهنگ و هنر داشت


صحبت‌های رئیس جمهور از جنس دغدغه‌های هنرمندان است


دغدغه‌های رئیس‌جمهور به شدت رنگ و بوی فرهنگ و هنر داشت


مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  تصریح کرد: نکاتی که آقای رئیسی در قامت رئیس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند فارغ از دغدغه‌های اصلی ایشان در حوزه سیاست، به‌شدت رنگ‌وبوی فرهنگ و هنر داشت. این امر نشان‌دهنده اشراف و آشنایی آیت‌الله رئیسی با فعالیت‌های هنری و شناخت کامل از فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف داشت.


همچنین صحبت‌های رئیس‌جمهور نشان می‌داد که اغلب هنرمندان تئاتر، سینما، موسیقی و عرصه تجسمی را به خوبی می‌شناسد و در گفتگوی مستقیم با آن‌ها به نکات بسیار جدی، عمیق و از جنس دغدغه‌های آن‌ها اشاره داشتند. مخصوصاً یکی از نکاتی که مطرح کردند آنست که باید به صوت و تصویر بسیار جدی نگاه بکنیم چراکه صوت و تصویر است که می‌تواند ما را در جهان به نقطه اوج گفتمان فرهنگی انقلابی برساند و این هنرهاست که می‌تواند به شناساندن فرهنگ ایران در جهان کمک کند.


کارگردان نمایش اسم شب اظهار داشت: به‌عنوان مثال ایشان به شکل جدی درباره مسئله موسیقی مقامی، سنتی و ردیفی‌دستگاهی تاکید داشتند و از وزیر فرهنگ خواستند تا بر این حوزه فرهنگ و هنری کار جدی و بیشتری صورت گیرد. هنرمندان حاضر از فرهنگستان هنر نیز صحبت‌های جدی درباره موسیقی ایرانی مطرح کرده و بر لزوم استفاده از آثار آهنگساز کشورمان توسط ارکسترهای بزرگی که در کشور وجود دارند تاکید داشتتند که تمامی این نکات مورد تایید رئیس‌جمهور قرار گرفت.


صحبت‌های رئیس جمهور از جنس دغدغه‌های هنرمندان است


آقای رئیس‌جمهور در این ضیافت دوستانه وجه فرهنگی خود را بروز دادند


فرهنگ با تاکید بر آنکه تمامی نکاتی که آیت‌الله رئیسی در حوزه فرهنگ و هنر به آنها اشاره کردند، راهکارهایی که ارائه دادند و مطرح کردند کاملاً اجرایی، عملیاتی، به دور از نگاه ایده‌آل‌گرایانه و پرهیز از شکل شعارگونه داشت تصریح کرد: از جمله در حوزه هنر خوشنویسی، تاکید برلزوم ثبت خط نستعلیق به نام کشورمان، اقداماتی که ایشان در مشهد مقدس در همراهی با هنرمندان خطاط برای تاریخ فرهنگ رضوی انجام داده‌اند؛ همه و همه بیش از پیش باعث شد تا ایشان وجه فرهنگی خود را بروز دهند.


کارگردان نمایش رویای صادقانه با تاکید بر آنکه آیت‌الله رئیسی اغلب هنرمندان را می‌شناختند. وقتی با آن‌ها صحبت می‌کردند معلوم بود که آشنایی با کارهای آن‌ها دارند افزود: زمانی که صحبت نمایندگان اهالی هنر تمام شد و قرار بود تا شنونده صحبت‌های رئیس‌جمهور باشیم، یکی از هنرمندان خواست صحبت کند و ایشان گفتند که این جلسه برای شنیدن آرای دوستان است و حتی حاضرم که صحبتی به میان نیاورم. ایشان گشاده دستانه و بلندنظرانه شنوای صحبت‌های آن هنرمند بودند و تاکید داشتند ناگفته‌ای باقی نماند. چرا که آمده‌ایم حرف‌های شما را بشنویم و نیامدیم که حرف بزنیم.


اتفاقی که در دیدار رؤسای جمهور پیشین با هنرمندان شاهد نبودیم


فرهنگ در پایان گفت: از دیگر نکات جالب توجه در این نشست آن بود که رئیس‌جمهور تمام نکات هنرمندان را یادداشت می‌کردند. این نکته بسیار مهمی است. در ادوار قبلی نیز که شاهد حضور هنرمندان نزد رییس‌جمهور بودیم کمتر دیدم که رؤسای جمهور پیشین تا این حد دقیق، تک‌تک نکات هنرمندان را یادداشت کنند.


وی یادآور شد: دقت و ظرافت دید آیت‌الله رئیسی به حدی بود که حتی در صحبت‌های‌شان از مجری برنامه (اسماعیل آذر) و شعرخوانی او تقدیر کردند که چگونه با اشعاری از بزرگانِ گنجینه فرهنگ و ادب ایرانی، نکته‌هایی را به زبان شعر درباره هنر و تمدن ایرانی بیان کردند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40