دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

شرق شناس صرب ملت بزرگترین پشتوانه حیات ۴۳ ساله انقلاب اسلامی

بلگراد-ایرنا- استاد دانشگاه و شرق شناس صرب با اشاره به چالش های بین المللی در زمینه های مختلف و گسترش توانایی ها و اقتدار ایران در صحنه بین المللی به رغم تحریم های تحمیلی دراز مدت گفت: ملت ایران، همواره بزرگترین پشتوانه ۴۳ ساله انقلاب اسلامی ایران است.


به گزارش ایرنا، «راده بوژویچ» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد زندگی و مسیر قیام ایرانیان را نشانه روشنی از تداوم و تحکیم نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در واقع به عبارتی دیگر می توانم بگویم که جمهوری اسلامی ایران نظامی مردمی است و تا آنجایی که بخاطر دارم امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی همیشه از مردم یاد می کرد و بفکر مردم بود.


استاد دانشگاه بلگراد با اشاره به پایداری جمهوری اسلامی ایران و قدرت روز افزون این کشور با وجود موانعی متعدد در مسیر آن در گذشته و حال، افزود: با وجود تحریم های طولانی، جنگ تحمیلی و موانع متعددی که مستقیم و یا غیر مستقیم از سوی آمریکا در مسیر حرکت های ایران اسلامی در مدت نزدیک به نیم قرن قرار گرفته است، شاهد اعتبار جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعاد هستیم و از این کشور به عنوان ستون محکم برای  ثبات و صلح در منطقه و همچنین مبارزه با تروریسم یاد می شود.


وی در پاسخ به این سئوال که چه عواملی موجب شده تا انقلاب اسلامی به رغم فشارهای خارجی به مسیر خود ادامه بدهد، گفت: همانظور که اشاره کردم سیاست انقلاب اسلامی بر پایه حمایت از مردم و احکام دینی استوار شده است و چرخش چنین سیاستی را نمی توان با هیچ اهرمی متوقف کرد و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریم های دراز مدت برای همه ثابت شده است.


 وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها توانست در برابر چالش های برونی استقامت کند و امنبت مردم را در برابر تهاجم های خارجی تامین کند، بلکه با قدرت در مقابل تروریسم بین المللی ایستاد و در برقراری صلح و ثبات در منطقه نیز مؤثر بوده است و این اقدام مهم در مشارکت با فدراسیون روسیه و نیروهای دولتی سوریه در مبارزه با تروریسم نشان داده شده است.


استاد شرق شناس صربستان در پاسخ به این سئوال که انقلاب اسلامی تا چه میزانی توانست به دو شعار خود یعنی استقلال و آزادی نزدیک به ۴۳ سال پایبند باشد، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران دفاع از مردم در برابر هر گونه تهاجم خارجی، ثبات و صلح و برقراری احترام متقابل با کشورها است. در این چارچوب دو شعار انقلاب اسلامی یعنی آزادی و استقلال جای دارد.


این مقام صرب افزود: هر چند که ایران بخاطر تحریم های مختلف طولانی زیر فشارهای اقتصادی قرار دارد، اما به رغم تمامی مسائل توانسته است در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی، پزشکی، انرژی و دفاعی بر پایه دانش بومی گام های بزرگی را بردارد که ستودنی است.


به گفته وی؛ ایران اسلامی در زمان شیوع بیماری همه گیر ویروس کووید-۱۹ در حالی که در تحریم قرار دارد روی پای خود ایستاد و با دانش داخلی واکسن این ویروس خطرناک را ساخت و این اقدام در کنار پرتاب موفقیت آمیز “سه محموله تحقیقاتی” بطور همزمان به فضا که اخیرا انجام شد، از زمره پیشرفت های بزرگ جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند.


 استاد بوژوویچ به شرارت های آمریکا و برخی هم پیمانان آن با انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: برای ما کاملا روشن و واضح است که آمریکا و برخی از کشورهای هم پیمان آن مخالف استقلال کشورها هستند، زیرا که نمی توانند از منابع طبیعی کشورهای مستقل استفاده و آنها را زیر سلطه خود داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز در ردیف کشورهای مستقل با آرمان های خاص خود قرار دارد که با سیاست آمریکا مغایرت کامل دارد.


بوژوویچ که در گذشته به عنوان رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد، فعالیت داشت، به بمباران صربستان و یوگسلاوی سابق از سوی ناتو اشاره و با تاکید بر اینکه هیچ گاه نمی توان به دوستی آمریکا اطمینان کرد، گفت: بسیاری از کشورها به این حقیقت پی برده اند که دوستی آمریکا بر اساس منافع دو جانبه و پایدار نیست و حتی اگر توافق نامه ای نیز از سوی واشنگتن به امضا برسد نمی توان به آن به عنوان سندی پایدار نگاه کرد.


توافق نامه برجام در سال ۲۰۱۵ که یکی از امضا کنندگان آن آمریکا بود و بطور یک جانبه در سال ۲۰۱۸ از سوی دولت ترامپ خارج شد را می توان به آن بعنوان بی اعتباری آمریکا در رابطه با امضای اسناد بین المللی اشاره کرد.


استاد بوژوویچ یکی از شروط مهم در برقراری روابط و همکاری با آمریکا را احتیاط خواند و تصریح کرد: سیاست خارجی واشنگتن اصولا بر پایه بحرانی کردن مناطق استوار است که به این طریق، فضا را برای فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به کشورهای مناطق بحرانی و یا سرقت منابع طبیعی آنان آماده می کند.