دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سفیر ازبکستان خواستار افزایش سفرهای زیارتی و تفریحی میان کشورهای


P>به گزارش خبرنگار ایرنا، بهادر عبدالله‌اف امروز -سه‌شنبه- در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که با حضور سفرای کشورهای عضو اکو، مسئولان مازندران و وزیر میراث فرهنگی که در هتل بادله در حال برگزاری است ، گفت: گردشگری نقش مهمی در تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی منطقه دارد و می‌تواند تاثیر مثبتی بر اشتغال کشورهای عضو بگذارد. در پانزدهمین نشست اکو که به میزبانی عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد سران کشورها به منظور توسعه گردشگری در دوران پساکرونا بر افزایش برنامه‌های بین کشورها تاکید کردند که سندی هم در این زمینه تدوین شد.


وی افزود: ازبکستان که ریاست فعلی اکو را بر عهده دارد توجه ویژه‌ای بر افزایش گردشگری دارد و توصیه می‌کند گردشگری زیارتی و تفریحی بین کشورهای عضو با افزایش خطوط پروازی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 


سفیر ازبکستان خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در حال حاضر به یکی از حوزه‌های اولویت‌دار کشور ما تبدیل شده و شرایط مطلوبی برای توسعه بیشتر آن به وجود آمده است. 


این مقام دیپلمات اظهار کرد: قانون صدور روادید برای ایجاد شرایط مثبت اقامت گردشگران صادر شد. صدور روادید برای شهروندان ۹۰ کشور حذف شد و سامانه صدور روادید الکترونیک برای شهروندان ایران راه‌اندازی شده است. پروازهای بین ایران و ازبکستان نیز افزایش یافت.


عبدالله‌اف گفت: مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برای نخستین بار قرار است در ازبکستان برگزار شود که ایران نیز از این میزبانی حمایت کرد. همچنین به منظور افزایش گردشگران در ازبکستان جشنواره‌های متعددی مانند رقص لزگی، ترانه‌های شرق، طلا و جواهر و چند رویداد دیگر در ازبکستان قرار است برگزار شود.


وی تصریح کرد: امیدوارم رویداد ساری۲۰۲۲ سهم برجسته‌ای در رونق گردشگری ازبکستان و منطقه داشته باشد. شهرهای ازبکستان همیشه میزبان شهروندان ایرانی خواهد بود و امیدواریم این روابط بین شهرها افزایش یابد.


سفیر ازبکستان در ایران گفت: امروز سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است و رئیس‌جمهوران دو کشور پیام تبریک با این مناسبت رد و بدل کردند.ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال ازبکستان را به رسمیت شناخت و این روابط برای ما اهمیت زیادی دارد.


عبدالله‌اف افزود: ضمن تبریک به مدیران و مردم مازندران و ساری بابت اعلام شهر ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲، از استاندار مازندران، وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری بابت برگزاری این رویداد سپاسگزاری می‌کنم.


مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و مدیران این سازمان بین‌المللی و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هتل بادله ساری در حال برگزاری است.


مهمانان خارجی افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ قرار است طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بازدیدهایی از زیرساخت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های گردشگری مازندران داشته باشند.


پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.


فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.


اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.