دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سالانه ۲ هزار تن ماهی گرمابی در قصرشیرین تولید می شود


P>«ایرج صفایی» روز شنبه با حضور در شرکت تعاونی شیلات شهدای قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۷ مزرعه پرورش ماهی گرمابی شامل کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که اخیرا به صورت آزمایشی و محدود میگو نیز به محصولات این شرکت اضافه شده است.


وی اظهار داشت: یکی از برنامه های در دست اقدام در شبکه تعاونی های روستایی استان کرمانشاه ایجاد زنجیره هوشمند تولید تا مصرف است که در این راستا و در جهت حل مشکلات تولیدکنندگان این بخش هفت هزار و ۷۰۰ متر مربع زمین با هدف ایجاد بارانداز صادراتی آبزیان در بهترین نقطه منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در اختیار شرکت تعاونی شیلات شهدای قصرشیرین قرار گرفته است.


مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: از طریق منابع کمک‌های فنی و اعتباری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و خطوط اعتباری استانی نسبت به حل مشکلات اقتصادی این شرکت تولیدی اقدام خواهد شد.


صفایی گفت: در حوزه جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خواستار فرهنگ سازی و آموزش عمومی توسط ارگان های ذیربط از جمله  اداره کل شیلات و اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص مصرف ماهی در سطح استان کرمانشاه هستیم.


وی اضافه کرد: در صورت احداث بازار توسط شبکه تعاون روستایی غرفه هایی به این شرکت تولیدی اختصاص خواهد یافت.


سالانه ۲ هزار تن ماهی گرمابی در قصرشیرین تولید می‌شود


طرح بزرگ شیلات شهدا در قصرشیرین


فرماندار قصرشیرین نیز در این ارتباط گفت: طرح بزرگ شیلات شهدای قصرشیرین در سطح هشت هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت در سه مرحله با بند انحرافی ۵/۱۷ کیلومتر و با هدف تولید سالانه ۱۱ هزار تن انواع ماهی گرمابی و سردآبی و اشتغالزایی یک هزار و ۸۰۰ تن و با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.


«مرادعلی تاتار» پیش تر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله اول این طرح در مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار احداث شده که از این میزان ۵۰۰ هکتار آن استخر پرورش ماهیان است.


وی اضافه کرد: مرحله اول شیلات شهدا هم اکنون دارای ۶۳ مزرعه فعال است که زمینه اشتغال بسیاری از دانش آموخته گان بخش کشاورزی و شیلات را فراهم کرده است.


وی اظهار داشت: در این استخرها چهارگونه ماهیان گرمابی کپور معمولی، کپور علفخوار، فیتوفاگ و بیگ‌هد تولید می شود که علاوه بر این میگوی آب شیرین نیز در کشور به قصرشیرین اختصاص دارد که برندی معروف است.


شهرستان مرزی قصرشیرین با برخورداری از مجتمع شیلات شهدا در مساحت هشت هزار هکتار قطب آبزی پروری غرب کشور و بزرگترین تولیدکننده ماهیان گرمابی کارنامه درخشان دولت برای توسعه مناطق مرزی است.


این شهرستان در غرب کرمانشاه به واسطه تولید آبزیان، کرمانشاه را پس از استان های ساحلی به چهارمین استان فعال و پیشرو در این زمینه تبدیل کرده و این موفقیتی بزرگ برای این منطقه و لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای نامگذاری امسال به نام جهش تولید است.


شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.