دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رشد صادرات صنایع دستی در گرو ساماندهی بنگاه های زودبازده است

ایسنا/مازندران معاون توسعه و مدیریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، گفت: رشد صادرات صنایع‌دستی در گرو ساماندهی بنگاه‌های زود بازده است.


به گزارش از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، محمد آفرین محمدزاده چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی صنایع‌دستی شرق مازندران که در شهرستان بهشهر برگزار شد ضمن تبریک به همه تلاشگران این صنعت، اظهار کرد: ایران کشوری پر از تاریخ، تمدن و فرهنگ گذشته است که صنایع‌دستی یکی از شاخص‌ترین مواریث این کشور به شمار می‌آید.


معاون توسعه و مدیریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به بیش از ۳ میلیون هنرمند در سراسر کشور در عرصه صنایع‌دستی فعالیت دارند و ۳۰۰ نوع خدمات در این هنر ارائه می‌دهند.


این مسئول با بیان اینکه در دنیا علاوه بر مسائل فرهنگی و هنری در قالب اقتصاد هم می‌تواند قابل توجه باشد، خاطرنشان کرد: با ساماندهی بنگاه‌های زود بازده در جهت ارائه بهتر و رشد صادرات، ارزآوری، اقتصاد و انعکاس تمدن و فرهنگ تولیدات صنایع‌دستی می توان برنامه ریزی‌های خوبی انجام داد.


محمدزاده به مقوله حائز اهمیت صادرات و ایجاد فرصت‌های مناسب برای تولیدات صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های استان در زمینه توسعه صادرات محصولات صنایع‌دستی استفاده شود.


معاون توسعه مدیریت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: شرایط صادرات با توجه به پراکندگی و کوچک‌بودن جایگاه تولیدات صنایع‌دستی باید در یک مجموعه بزرگتر دیده شود چرا که کشورهای حاشیه دریای خزر، عربی و اروپایی مشتاق تولیدات هنرمندان ما هستند.


وی به برنامه‌ریزی و ایجاد فضای مناسب برای شناساندن و ارائه تولیدات صنایع‌دستی و اقتصادی نمودن آنها، ارز آوری و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی در مازندران، تاکید کرد.


ثبت ملی “گلیج” بهشهر یکی از شاخص‌های توسعه شهرستانی


سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهشهر نیز در این مراسم با اشاره به یک هزار و ۱۰۰ صنعت‌گر فعال در این شهرستان، اظهار کرد: صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی در توسعه این صنعت، صادرات و ارزآوری آن، نقش بسیار زیادی دارند.


عبدالجواد رحمانی با اشاره به رونق ۴۰ رشته صنایع‌دستی در این شهرستان، افزود: از این تعداد ۱۲ رشته به صورت کارگاهی و مابقی به صورت انفرادی فعالیت می کنند.


وی با بیان اینکه صنایع‌دستی گنجینه فرهنگی، اصالت، تاریخ و سنت گذشتگان ما محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی کمترین سرمایه‌گذاری و بیشترین اشتغال را می‌تواند در جامعه ایجاد کند.


رحمانی مهمترین مشکل هنرمندان صنایع‌دستی بهشهر را پس از استعدادیابی، آموزش و تولید بحث بازاریابی و نبود بازارچه دائمی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته گلیج بهشهر ثبت ملی شد که این امر جای امیدواری در جهت توسعه صنایع‌دستی است.


سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهشهر، ملی شدن گلیج بهشهر را به عنوان شهر ملی یکی از شاخص‌های توسعه این شهر عنوان کرد.


ایران سومین بازار آنلاین دنیا در صنایع دستی


افخم والا نیز دراین مراسم یادآور شد: در سال ۲۰۱۶ بازار عمده فروش آنلاین در کشور آلمان توسط سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد.


معاون گروه سرمایه گذاری انتخاب مفید ادامه داد: ایران سومین بازار آنلاین دنیا را از لحاظ اقلام مختلف صنایع‌دستی از آن خود کرده است.


این مسئول با بیان اینکه از تولیدکنندگان برای شرکت در بازار آنلاین ورودی دریافت نمی‌کنیم، گفت: مارکت خصوصی ایرانی و کافه کادوی ایرانی آنلاین برای هنرمندان صنایع‌دستی جهت فروش محصولات خود ایجاد کرده‌ایم.


افخم والا به اقتصادی کردن تولیدات صنایع‌دستی و تعدد اقلام تاکید کرد.


او با بیان این مطلب که تقاضا کردن هنرمندان صنایع‌دستی از سازمان‌ها یک اقدام اشتباه است، تصریح کرد: سازمان‌ها باید برای هنرمندان تسهیل‌گری کنند تا آنها به راحتی به تولیدات صادراتی و بازار یابی بپردازند.


 معاون گروه سرمایه‌گذاری انتخاب مفید با تاکید بر اینکه اقتصادی کردن برای صادرات صنایع‌دستی باید در یک مکان جمع آوری شود، افزود: تمام محصولات هنرمندان باید از مواد اولیه طبیعی تولید شود.


افخم والا خاطرنشان کرد: باید برای اقتصادی کردن صنایع‌دستی، بازارهای عمده فروشی و صادرات به کشورهای اروپایی، روسیه و حاشیه دریای خزر تلاش بسیار صورت گیرد.


 هر خانه یک کارخانه


غلامرضا شریعتمداری نیز به آثار میراثی ارزشمند شهرستان بهشهر اشاره کرد و گفت: سال گذشته گلیج بهشهر با همت شهردار و اعضاء شورای شهر بهشهر و ‌مسئولین میراث‌فرهنگی استان ثبت ملی شد که باید این را به فال نیک بگیریم.  


نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنایع‌دستی امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان منبع بزرگ از درآمد اقتصاد ملی کشورها شده است، تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد درآمد و شغل کشورهای جنوب شرق آسیا صنایع‌دستی و مشاغل خانگی است.


وی با طرح سوالی  اظهار کرد: چین با بیش از یک میلیارد جمعیت چطور توانسته برای همه مردم کشورش شغل ایجاد کند و به عنوان یک اقتصاد برتر معرفی شود؟

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا