دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رؤسای جمهوری ترکیه و بلاروس تلفنی گفت وگو کردند جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروس او دوشنبه شب در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات کی‌یف و مذاکره روسیه و اوکراین گفت وگو کردند.


 به گزارش تارنمای شبکه خبری روسیا الیوم، دو رهبر در خصوص مذاکرات روسیه و اوکراین که روز دوشنبه در بلاروس آغاز شد، نیز تبادل نظر کردند.


در این گفت‌وگوی تلفنی اردوغان آمادگی خود را برای کمک در حل و فصل این درگیری اعلام کرد.


لوکاشنکو نیز گفت که کشورش با ترکیه در این خصوص هم نظر است.


از دیگر موضوعات مورد بحث میان دو طرف، سیاست تحریم های غرب علیه بلاروس و روسیه بود.


گفت وگوی اردوغان و لوکاشنکو پس از پایان مذاکرات روسیه و اوکراین صورت گرفت.


این مذاکرات در ساختمانی به نام «خانه ماهیگیران» در یک منطقه مرزی بلاروس و اوکراین در نزدیکی رودخانه ای به نام پریپیات در استان گومل برگزار شد.  


در مجموع سه دور مذاکرات برگزار شد و دو طرف بیش از چهار ساعت مذاکره کردند و دستور کار آن، پایان عملیات جنگی روسیه در اوکراین بود و طرفین در خصوص شرایط آن مذاکره کردند.


 سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهوری روسیه برعهده دارد و معاونان وزرای خارجه و دفاع روسیه، رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می دادند.


از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات)، رئیس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون رئیس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت کردند.


در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. 


روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. 


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.