دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

دیپلماسی در خدمت توسعه اقتصادی رشد ۴۸ درصدی صادرات به کشورهای

تهران- ایرنا- دیپلماسی اقتصادی و تجارت با همسایگان از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم بود که در این راستا اقدامات مهمی انجام شد و طی شش ماه اخیر رشد ۴۸ درصدی صادرات کالاهای ایرانی را به ۱۵ کشور همسایه رقم زد که اقدام مهمی در جهت تاب آوری اقتصاد است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، از نیمه دوم مردادماه سال گذشته بود که «آیت الله سید ابراهیم رییسی» سکانداری دولت را به دست گرفت و در شهریورماه ۱۴۰۰ کابینه ایشان توانست اعتماد مجلس شورای اسلامی را جلب کند و مدیریت بخش‌های مختلف را به دست گرفتند.


از همان روزهای ابتدای کار دولت سیزدهم، تجارت اولویت قرار گرفت، اما مهم تر از آن تجارت با همسایگان بود که بارها از سوی رییس جمهوری تاکید شده بود تا بسیاری از مشکلات را در راستای واردات و صادرات حل شود.


دیپلماسی اقتصادی بخصوص با کشورهای در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت تا با افزایش صادرات و ارز آوری برای کشور، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام اساسی برداشته شود. دولت از این طریق توانست اثر در جهت خنثی سازی تحریم‌ها اقدام کند.


تجارت با همسایگان مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به کوتاه بودن مسیر و صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد، از سوی دیگر نزدیکی فرهنگی و اقتصادی کشورهای هم مرز می تواند در تامین نیازهای بازارهای صادراتی و وارداتی کمک کننده باشد به همین دلیل رییس جمهوری خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شد.


آیت الله رئیسی در سخنانی اعلام کرد: «توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و ساز و کار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.»


این اولویت نه تنها از سوی رییس جمهوری بلکه تیم اقتصادی دولت را نیز برای توسعه تجارت با همسایگان به خط کرد؛ «رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه متولی تولید و تجارت خارجی با برآورد توسعه صادراتی ۳۵ میلیارد دلاری و افزایش تجارت ۷۰ میلیارد دلاری کشور طی چهار سال آینده، توسعه تجارت با همسایگان را از اولویت های دولت و از نیازهای کشور اعلام کرد.


البته این همه ماجرا نبود، زیرا سفرهای دولت به کشورهای همسایه، رسمی شدن عضویت ایران در اتحادیه شانگهای و برقراری دیپلماسی اقتصادی با هم مرزان ایران فعالیت هایی بود که طی ۶ ماه در راستای هدف توسعه تجارت با همسایگان انجام شد.


نگاهی به آمار تجاری با همسایگان در مقایسه با پنج ماه نخست امسال فعالیت های دولت را در مسیر درست نشان می دهد و گام برداشتن برای رسیدن به اهداف تجاری را تایید می کند.


بر اساس آمار گمرک کل تجارت ۱۱ ماهه ایران با همسایگان به ۵۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۳۳ تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۵ دلار رسید که سهم پنج ماه نخست ۳۳ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۶۸۷ تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۷۶ میلیون و ۲۹۷ هزار و هشت دلار و سهم ۶ ماهه (از ابتدای شهریور تا اول اسفندماه) ۵۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۳۳ تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۵ دلار بود.


متوسط ماهانه تجارت در پنج ماهه ۶ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۳۳۷ تن به ارزش سه میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۴۰۱ دلار و متوسط ماهانه از اول شهریور تا ابتدای اسفندماه ۹ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۵۶ تن به ارزش چهار میلیارد و ۹۲۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۰۹ دلار محاسبه شد که در مقایسه با متوسط تجارت پنج ماهه ۴۶ درصد در وزن و ۴۸ درصد در ارزش رشد را نشان می دهد.


افزایش ۴۸ درصدی صادرات به کشورهای همسایه


«سید روح اله لطیفی» سخنگوی گمرک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه، تصریح کرد: از اول شهریورماه تا پایان بهمن ماه ۴۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۱۸۵ تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۷ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۲۵ دلار کالا از ایران صادر شده است که متوسط ماهانه آن در پنج نخست پنج میلیون و ۱۴۶ هزار و ۹۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۷۲۶ دلار بوده و متوسط در ۶ ماه بعدی هفت میلیون و ۴۲۱ هزار و ۵۳۱ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۵۱۱ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۳۷ دلار بوده که در دولت سیزدهم ۴۴ درصد در وزن و ۴۸ درصد در ارزش رشد داشته است.


وی با بیان اینکه از اول شهریور تا پایان بهمن ماه ۱۴ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۳۴۸ دلار به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۳۰ دلار واردات انجام شده است، تصریح کرد: متوسط واردات ماهانه از همسایگان در پنج ماه نخست سال یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۲۴۷ تن به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۲۲ هزار و ۶۷۵ دلار بوده و متوسط ۶ ماه بعدی و در دولت جدید ۲ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۲۵ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۷۲ دلار بوده که مقایسه این دو دوره با یکدیگر ۳۴ درصد در وزن و ۴ ۷درصد در ارزش رشد داشته است.


سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ در تجارت با ۱۵ کشور همسایه، ۷۰ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۳۶ تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۵۷ دلار صادر و ۲۱ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۵۸۴ تن به ارزش ۲۲ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۰۶ دلار وارد کشور شده است.


لطیفی آمار تفکیکی گمرک برای تجارت با ۱۵ کشور همسایه در دولت سیزدهم از اول شهریور تا پایان بهمن ماه را به شرح ذیل اعلام کرد.


ایران به امارات متحده عربی چهار میلیون و ۸۳۳ هزار و ۹۲۷ به ارزش ۲ میلیارد و ۳۱۷ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۶۷۱ دلار صادر و از این کشور هفت میلیون و ۲۶ هزار و ۵۲۱ تن به ارزش ۹ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ۲۳۴ هزار و ۲۶۷ وارد کرده است.


تجارت با افغانستان شامل یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۴۶۹ تن به ارزش ۸۰۰ میلیون و ۶۹ هزار و ۵۵۲ دلار صادرات و ۱۱ هزار و ۴۰۶ تن به ارزش ۱۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۱۲۷ دلار واردات شده است.


در این ۶ ماه ایران توانسته ۵۵۹ کیلو به ارزش ۲ هزار و ۳۸۷ دلار، کالا به عربستان صادر کند اما هیچ وارداتی از این کشور صورت نگرفته است.


جمهوری آذربایجان ۴۵۲ هزار و ۸۱۶ تن به ارزش ۳۳۰ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۹۴۸ دلار از ایران کالا وارد و ۱۰ هزار و ۶۵۸ تن به ارزش ۲۱ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۵۰۲ دلار نیز به ایران صادر کرده است.


همچنین ایران به ارمنستان ۶۱۵ هزار و ۳۷۴ تن به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۹۴ دلار صادرات و سه هزار و ۱۰۵ تن به ارزش ۶ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۱۰۶ دلار واردات انجام داده است.


پاکستان نیز یک میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۱۹ تن به ارزش ۷۰۷ میلیون و ۱۴۱ و ۷۶۹ دلار از ایران کالا خریداری کرده و ۱۷۳ هزار و ۸۲۲ تن به ارزش ۱۶۱ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۵۴۴ دلار به ایران فروخته است.


ایران به ترکمنستان ۵۹۸ هزار و ۶۷۴ تن به ارزش ۱۸۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۴۹ دلار صادر و ۱۹ هزار و ۹۶۵ تن به ارزش ۱۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۵۶ دلار وارد کرده است.


روسیه در حالی ۶۱۷ هزار و ۶۸۸ تن به ارزش ۳۱۹ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۹۸ دلار از ایران خریداری کرده که ۲ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۰ تن به ارزش ۹۷۴ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۶۹۵ دلار نیز فروخته است.


قزاقستان نیز ۲۷۹ هزار و ۷۸۴ تن به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۶۴ هزار و ۴۷ دلار از ایران وارد و ۷۲ هزار و ۸۴۰ تن به ارزش ۲۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۲۶۱ دلار به ایران صادر کرده است.


ایران با ترکیه ۱۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۳۷۱ تن به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۱۸ دلارصادرات و یک میلیون و ۸۹۴ هزار و ۹۷۸ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۸ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۶۷۲ دلار واردات را تجربه کرده است.


عراق ۱۵ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۱۲ تن به ارزش پنج میلیارد و ۵۸ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۳۰۵ دلار واردات از ایران داشته و ۲ میلیون و ۳۱ هزار و ۵۹۱ تن به ارزش ۸۷۳ میلیون و ۲۲ هزار و ۶۱۲ دلار به ایران صادرات کرده است.


ایران به عمان یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۱۷۰ تن به ارزش ۴۱۰ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۰۳ دلار صادر و ۵۲۲ هزار و ۹۹۷ تن به ارزش ۳۱۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۷۸ دلار وارد کرده است.


کویت ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۸۶ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۵۴۳ دلار از ایران خریداری کرده و چهار هزار و ۳۳۸ تن به ارزش هشت میلیون و ۱۶۴ هزار و ۲۱۲ دلار به فروش رسانده است


قطر نیز ۶۴۸ هزار و ۱۱۵ تن به ارزش ۶۵ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۵۱۴ دلار از ایران دریافت و ۷۹۵ تن به ارزش سه میلیون و ۱۲۶ هزار و ۸۵۱ دلار به ایران ارسال کرده است.


ایران به بحرین هفت هزار و ۸۰۶ تن به ارزش پنج میلیون و ۷۱۰ هزار و ۹۲۷ دلار صادرات و ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۸۷۶ هزار و ۶۴۷ دلار واردات انجام داده است.


در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شاهد رشد روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بودیم و این روند همچنان ادامه دارد، به طوری که چشم انداز سال ۱۴۰۱ روزهای روشنی را در تجارت با هم مرزان ایران نشان می دهد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40