دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

داشتن تیم امید ضرورتی اساسی در کنار تیم ملی فوتسال

تهران- ایرناپلاس – «جام جهانی یک تورنمنت بسیار مهم برای ماست. ما قبلاً نشان داده‌ایم که تیم خوبی هستیم، تیمی که باید مورد توجه قرار گیرد. در لیتوانی ما به دنیا کیفیت و قدرت فوتسال ایران را نشان می‌دهیم.» این‌ها بخشی از حرف‌های محمد ناظم‌الشریعه در گفت‌وگو با فیفا پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی درباره هشتمین حضور ایران در این پیکارها بود.


به گزارش ایرناپلاس، ناظم‌الشریعه در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید: «ما با تیم‌های دیگر متفاوت هستیم زیرا همه ما یک سبک و تاکتیک داریم. هر کشوری نقاط قوت خود مانند توانایی‌های فنی، تاکتیک و آمادگی جسمانی دارد. ما سعی می‌کنیم همه این ویژگی‌ها را کنار هم قرار دهیم.»


حذف ما چندان هم ناباورانه نبود


درست برخلاف گفته‌های ناظم‌الشریعه ما هیچ‌یک از نکاتی را که او در گفت‌وگو با فیفا به آن اشاره کرده بود، نداشتیم و تیم ملی فوتسال با همه امیدهایی که برای ایستادن روی سکو داشت در عین ناباوری مقابل قزاقستان پیروزی ۲ بر صفر را با شکست ۳ بر ۲ عوض کرد و از صعود به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی بازماند.


البته اگر نگاهی واقع‌بینانه و با توجه به بازی‌هایی که انجام شد، داشته باشیم این حذف چندان هم ناباورانه نبود و حتی ممکن بود در بازی با ازبکستان این اتفاق تلخ رخ دهد. باید این واقعیت را بپذیریم که تیم ملی فوتسال به ترس خودش باخت، نه بازی قزاق‌ها!


چاشنی احتیاط


تیم ملی فوتسال ما هرگز در حد یک تیم مقتدر ظاهر نشد و چاشنی احتیاط را در عملکرد کادر فنی و بازیکنان در همه بازی‌ها بوضوح دیدیم.


بسیاری از کارشناسان فوتسال این مشکل را به‌دلیل تحلیل قوای بدنی و میانگین سنی نسبتاً بالای تیم می‌دانستند موضوعی که سرمربی تیم ملی هم به آن اذعان داشت. اما آیا بضاعت فوتسال ما به لحاظ بازیکن همین بود؟


هیچ برنامه‌ای و هدف مشخصی نداشتیم، اشتباه‌های مکرر دروازه‌بان ما روی کارهای فنی‌ تیم تأثیر گذاشته بود اما کادرفنی هیچ‌گاه نتوانست ضعف‌های خود را در بازی‌های بعدی رفع کند.  


جای خالی شمس


ناظم‌الشریعه پس از این شکست مدعی شد که روسیه و اسپانیا هم در این مرحله حذف شدند و در ادامه گفت: «‌در این ۲ سال کاری برای تیم ملی صورت نگرفته بود و تنها یک اردو و بازی دوستانه با بلاروس برگزار شد ضمن آنکه میانگین سنی تیم بالا است اما بازیکنان ما از دل لیگ می‌آیند و پتانسیل ما فعلاً همین است.»


ادعاهای او فقط توجیه باخت است و دلیلی وجود ندارد چون روسیه و اسپانیا حذف شدند پس ما هم حذف شویم!


نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه چرا از حسین شمس که عضو کمیته فنی فوتسال فیفاست به‌عنوان مدیرفنی در تیم ملی فوتسال استفاده نشد تا ناظم‌الشریعه از روسیه و اسپانیا برای توجیه ناکامی‌اش سخن نگوید.


ضعف دفاعی


تیم‌ ملی فوتسال در دور گروهی ۲ برد بسیار سخت و نزدیک مقابل صربستان و آمریکا که از تیم‌های نه چندان مطرح دنیای فوتسال هستند به دست آورد و به نظر می‌رسید به‌عنوان تیم دوم گروه راه هموارتری برای رسیدن به فینال داشته باشد. گرچه روی کاغذ ازبکستان و قزاقستان از پاراگوئه و روسیه حریفان آسان‌تری بودند اما عملکرد تیم ملی در بخش دفاعی بسیار ضعیف بود و از این دو تیم ۱۱ گل دریافت کرد.


ناظم‌الشریعه پس از بازی با قزاقستان به یک موضوع اشاره کرد: «تیم حریف از چند بازیکن برزیلی و ۲ ملیتی استفاده کرده بود و مدام از سیستم پاور پلی استفاده می‌کردند.»


بررسی عملکرد تیم ملی


به نظر می‌رسد توجیه این باخت از سوی سرمربی تیم ملی فوتسال منطقی نباشد و این پرسش‌ها مطرح است: آیا کادرفنی از قبل این موضوع را نمی‌دانستند و سیستم و بازیکنان حریف را آنالیز نکرده بودند؟! نقاط ضعف تیم خود را چطور؟ پیش از بازی با قزاقستان به آن واقف نبودند؟


فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر بررسی خود را درباره عملکرد تیم ملی با حضور بزرگانی چون حسین شمس، امیر شمسایی، علیرضا رعدی، صادق درودگر، علی تارقلی‌زاده، علی پازوکی، محمدرضا حیدریان، مصطفی عمادی و .. انجام دهد و مسیر را برای بازی‌های آینده هموارتر کند.


مسن‌ترین تیم جام بودیم


حسین شمس سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال کشور، مدرس رسمی و عضو کمیته فنی فوتسال فیفا درباره عملکرد تیم ملی فوتسال در جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی به ایرناپلاس گفت: «ما تمام نیمه‌های مربیان (نیمه دوم) را در پنج دیداری که در این جام انجام دادیم باختیم چنانکه نیمه اول را بردیم و در نیمه دوم ناکام بودیم حتی در برابر آمریکا که مقابل آرژانتین ۱۱ گل و در برابر صربستان  ۷ گل خورد هم به دردسر افتادیم.


 این داستان در سه بازی آخر ما مقابل تیم‌های آرژانتین، ازبکستان و قزاقستان تکرار شد که چند عامل باعث این ناکامی بود؛ میانگین سنی بازیکنان ما ۳۲ سال است که مسن‌ترین تیم جام بود.


فقط دو بازیکن ۲۵ ساله داشتیم که مسلم اولادقباد و محمدطاها نعمتیان بودند اما از این دو نیز فقط از «اولادقباد» آن هم خیلی کم استفاده کردیم. در همه بازی‌ها تیم‌ ما در نیمه دوم از نظر بدنی کم می‌آورد که بیانگر نداشتن هیچ استراتژی برای نیمه دوم بود.


 نیمه دوم بازی‌ها که نیمه مربیان است مخصوصاً در بازی با قزاقستان که ۲ بر صفر پیش بودیم در این نیمه ۳ بر ۲ باختیم و در واقع در نیمه مربیان گوشزد و توصیه مفیدی به بازیکنان نکردیم تا برای اولین بار به فینال این بازی‌ها راه پیدا کنیم چون بردن پرتغال خیلی راحت بود.‌»


هیچ کوتاهی از فدراسیون فوتبال انجام نشد


سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال کشورمان ادامه داد: «ما نه تنها این افتخار را  از دست دادیم حتی خبر رسید که در رنکینگ جهانی هم ۲ پله سقوط کردیم و در رتبه هفتم قرار گرفتیم. در واقع هم از حضور در جمع چهار تیم باز ماندیم و هم در رنکینگ سقوط کردیم.


برای اولین‌بار در تاریخ فوتسال، فدراسیون فوتبال از شیر مرغ تا جون آدمیزاد برای این تیم تهیه کرده و هیچ کوتاهی از فدراسیون فوتبال انجام نشده بود چنانکه تیم به تایلند اعزام شد پنج بازی انجام داد، بلاروس رفت ۲ بازی هم آنجا برگزار کرد و با بهترین امکانات پزشکی به لیتوانی اعزام شد.


سال ۲۰۰۸ که به برزیل رفتیم لباس دروازه‌بانی خریدیم و اصلاً تیم ما در آن زمان لباس خاص خود را نداشت! اما در این دوره همان برندی که برای تیم ملی فوتبال استفاده می‌شود با بهترین شکل تامین شد ضمن آنکه پاداش برابر با تیم ملی فوتبال به بازیکنان فوتسال داده شد. رییس فدراسیون برای اولین‌بار در تاریخ این بازی‌ها به لیتوانی رفت و در رختکن به بازیکنان و کادرفنی پاداش داد که بی‌سابقه بوده زیرا ما در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ هیچ از یک روسای فدراسیون را ندیدیم.


این بهانه‌ها جواب نمی‌دهد!


شمس که با تیم ملی فوتسال کشورمان در سال‌های ۱۹۹۹‌، ۲۰۰۰، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ به‌عنوان قهرمانی فوتسال آسیا و در سال ۲۰۰۹ فاتح جام کنفدراسیون‌ها شده است، افزود: «این‌ بهانه‌ها که به ما نرسیدند، پول نبود، لباس نداشتیم و .. جواب نمی‌دهد! فدراسیون فوتبال واقعاً هر کاری که نیاز بود برای این تیم انجام داد.


در بحث آنالیز حریفان باید گفت: الان دنیا دهکده کوچک شده و خیلی راحت اطلاعات هر تیمی را که بخواهید می‌توانید بدست می‌آورید. می‌توانستید فیلم بازی‌های‌شان را از طریق یوتیوب گرفته و آنالیز کنید. این قابل پذیرش نیست که ما در بازی اول از تیم صربستان آنقدر ‌ترسیدیم و یادمان رفت صربستان اصلاً تیم نبود و ما توانستیم با سختی از سد آن‌ها بگذریم.


در مقابل تیم آمریکا هم که در دو بازی ۱۸ گل خورد به مشکل خوردیم. این‌ها بیانگر آن است که ما عملکرد خوبی نداشتیم. دوستان بهانه‌های دیگری بیاورند.


نگذاشتند تیم “ب” با بازیکن‌های جوان تشکیل شود


حسین شمس گفت: «به چیزهای دیگر استناد کنند و بپذیرند ما نتوانستیم از فرصت طلایی‌ که در این دوره داشتیم استفاده کنیم. سه سال پیش کمیته فنی توسعه بخش فوتسال و فوتبال ساحلی مصوب کرد یک تیم امید یا تیم”ب” تشکیل شود، آنقدر به این طرح حمله کردند و گفتند نمی‌شود ما برای تیم ملی بزرگسالان تیم ب ج د ح خ و فلان درست کنیم؟! سه سال نگذاشتند این تیم (امید یا ب) با بازیکن‌های جوان تشکیل شود تا پشتوانه تیم ملی فوتسال باشد.


نتیجه آن حمله‌ها موجب شد که پشتوانه‌ای برای این تیم نداشته باشیم و حدود ۹۰ درصد این بازیکنان دیگر بازنشسته می‌شوند. هیچ تیمی نداریم که جایگزین آنها شود. حدود ۶ ماه دیگر مسابقات آسیایی شروع می‌شود الان تیمی نیست و نمی‎‌دانم فدراسیون فوتبال می‌خواهد چه کند!


 الان باید فدراسیون فوتبال تکلیف خود را روشن کند و اگر قرار است ناظم‌الشریعه بماند باید برنامه‌ای ارائه دهد؛ تیم ب یا امید را تشکیل دهند، یعنی پشت سر تیم ملی اصلی یک تیم دیگر هم داشته باشیم. ممکن است مدتی نتیجه نگیریم اما مهم نیست آنقدر بازیکنان خوب وجود دارد که در مدت زمان مشخصی می‌توانیم چند تیم ملی داشته باشیم. مطمئنم هرکسی سرمربی تیم ملی فوتسال باشد می‌تواند پس از ۵، ۶ ماه سه تا تیم ملی خوب را با خود داشته باشد اما این امر نیازمند آن است که فدراسیون فوتبال عزم جدی برای انجام این کار داشته باشد.»