دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

جنجال های یک افشاگری دلالی و فساد در داوری وجود دارد

تهران- ایرناپلاس- افشاگری وحید صالحی- داوری که ۲۰ سال سابقه قضاوت در فوتبال را دارد- از چیدمان داوری در لیگ‌های کشور گرفته تا در باره فساد و دلالی در این بخش آن هم در یک برنامه زنده تلویزیونی، سر و صدای زیادی به‌پا کرد.


به گزارش ایرناپلاس، این‌که گفته می‌شود بعضی داوران به‌واسطه برخی بزرگان‌شان که مثلاً عضو هیأت‌رییسه‌اند، بازی بیشتری می‌گیرند، وجود دارد. سال گذشته حتی یک داور بدون دادن تست در لیگ برتر، قضاوت کرد چون رئیس هیأت فوتبال شهرش عضو هیأت‌رییسه بود و این ضعف در اساسنامه وجود دارد.


صالحی، در یک برنامه تلویزیونی از وجود فساد سیستماتیک و نظام‌یافته در داوری بازی‌های فوتبال ایران خبر داد و گفت: «وقتی دلالی وارد داوری می‌شود دیگر نمی‌توانی روی توانایی‌های خودت پیشرفت کنی و داورها هم دلال دارند. روابط فامیلی را می‌دیدم و سفارش وزیر و وکیل باعث می‌شد داوری که از من پایین‌تر بود رشد می‌کرد. ابلاغ فروشی می‌کردند. ابتدا احساس می‌کردم فسادها فردی است و من می‌توانم حق خودم را بگیرم. ولی وقتی بحث دلال وارد می‌شود، فساد نظام‌یافته و سیتماتیک می‌شود.»


صالحی که براساس گزارش‌ها نام او و چند داور دیگر از فهرست داورهای لیگ بیست و یکم حذف شده، پیش از این نیز در گفت‌وگویی با سایت طرفداری، درباره فساد در داوری فوتبال ایران گفته بود، «با دیدن این سطح از فساد به این نتیجه رسیدم که سعی من باطل است و اعلام کردم دیگر داوری نمی‌کنم.»


آیا آن‌چه که صالحی در باره فساد داوری گفته واقعیت دارد؟ پیشنهاد و راهکار شما برای مقابله با فساد در داوری چیست؟
این‌ها پرسش‌های ایرناپلاس از کارشناسان داوری بود اما متاسفانه خیلی‌ها دوست نداشتند در باره صحبت‌های صالحی ورود پیدا کنند و سکوت اختیار کردند.


ضرورت رصد و نظارت دقیق
حسین عرب‌براقی از داوران پیشکسوت در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «اطلاعات من در رابطه با فساد در داوری در حد شنیدن است و اعتقاد دارم اگر چنانچه هرکس مدرک و مستنداتی دال بر فساد در داوری دارد باید در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار دهد.»


اسماعیل صفیری رئیس سابق کمیته داوران نیز به ایرناپلاس گفت: «درخصوص ادعاهای صالحی باید ایشان از طریق نهادهای مرتبط با فدراسیون و حتی نهادهای نظارتی احضار و مستندات وی مطالبه و رسیدگی و نتیجه به‌طور شفاف برای مردم اعلام شود. راهکار مبارزه با فساد رصد کردن و نظارت دقیق همه طرف‌های درگیر و پیگیری همه حرکت‌های مشکوک و عدم ساده‌انگاری و سهل‌انگاری در این رابطه و کم کردن داوران در هر رده متناسب با بازی‌های موجود با هدف کنترل بیشتر داوران و سایر طرف‌های ذی‌نفع مسابقات است.»


وزارت اطلاعات باید صالحی را بخواهد
حسین نجاتی از داوران پیشکسوت با بیان این‌که صالحی تا فصل گذشته در جمع داوران بوده و همه چیز گل و بلبل بود، به ایرناپلاس گفت: «با توجه به این‌که بازی‌های لیگ تازه شروع شده پس این ادعاهای ایشان سابقه در گذشته دارد.
به نظرم وزارت اطلاعات باید صالحی را بخواهد و با مدارک و ادله محکم این موضوع پی‌گیری شود. اگر این ادعاها واقعاً وجود داشته باشد باید یک پالایش جدی در فدراسیون فوتبال و داوران صورت گیرد. مانند کشورهایی که لیگ حرفه‌ای فوتبال دارند این رصد کردن هم باید حرفه‌ای توسط عوامل امنیتی صورت گیرد. چطور یوونتوس را بردند دسته سوم و داوران خطاکار را برای همیشه کنار گذاشتند. در غیر این‌صورت در به همین منوال می‌چرخد. ‌»


جامعه داوری به شدت آسیب می‌بیند
غلام سلیمانی از پیشکسوت‌های داوری در این باره به ایرناپلاس گفت: «این‌گونه افشاگری‌ها نه اولین‌بار است و نه آخرین بار خواهد بود و نه تایید می‌شود نه تکذیب! نکته قابل توجه اینکه نه در افشاکننده و نه در دستگاه‌های نظارتی و انضباطی هیچ‌گونه اراده‌ای وجود ندارد که تا پایان قضیه پیگیری و تصمیم قاطع گرفته شود.
در دوران مختلف مدیریت‌های داوری، این‌گونه افشاگری‌ها می‌شد اما این‌بار عریان‌تر؛ به هرحال به نظرم حالا که این موضوع به این شکل مطرح شده و رسانه‌های داخلی و خارجی با آب‌وتاب فراوان آن را پوشش خبری داده‌اند بر مسئولان به‌ویژه تشکیلات قضایی و نظارتی واجب است که پیگیری کرده و با خاطیان برخورد جدی شود در غیر این‌صورت جامعه داوری به شدت آسیب می‌بیند.»


از طریق مراجع ذی‌صلاح پی‌گیری ‌شود
صدرالدین موسوی از مدرسان داوری در فوتسال نیز با بیان این‌که تمایلی به ورود به این مسایل ندارد، به ایرناپلاس گفت: «اگر واقعیت داشته باشد یا نداشته باشد نظرات افرادی همچون من یا هرکسی دیگر ارتباطی با مدیریت موضوع ندارد. این مسائل لازم باشد از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری خواهد شد. در مورد چگونگی مدیریت در امورات داوری و اصولاً جلوگیری از فساد در فوتبال، بهافراد متخصص و سیاست‌گذاری کلان نیاز دارد. من در این جایگاه نیستم که تشخیص بودن فساد را بدهم و یا منکر شوم؛ چه برسد که راهکار ارائه دهم.»


بازتاب سخنان صالحی در فضای مجازی
صالحی در صحبت‌هایش اشاره‌ای داشت به این‌که داورها دلال هم دارند! او در بخشی از افشاگری‌هایش گفت: «دوست خداداد افشاریان (رئیس کمیته داوران) با من تماس گرفت تا افشاگری نکنم اما به او گفتم که داوری برایم تمام شده است.» این صحبت‌ها در فضای مجازی بازتاب‌های مختلفی داشت.


داوود رفعتی پیشکسوت داوری در این باره گفته، آن فرد را می‌شناسم؛ اهل این مسائل نیست. مثالی عرض کنم؛ یکی از بزرگان فوتبال زمانی که من رئیس دپارتمان داوران بودم با من تماس گرفت و سفارش یک داور را کرد؛ آیا ایشان دلال چیدمان داوری است؟
محمد ریاحی از داوران قدیمی کشور نیز در این باره گفته، وقتی می‌گوییم دلالی یعنی باید پولی رد و بدل شود؛ مگر داور چقدر عایدی دارد که برای قضاوت پولم بپردازد! … اگر داوری که در سطح لیگ برتر است و با دلال قضاوت بگیرد که باید به حال سیستم داوری گریست؛ حال اگر بحث تیم‌ها و نتیجه، رد و بدل‌های میلیاردی و تبانی و … در میان باشد که دیگر کار از داور و داوری گذشته و باید فاتحه سیستم ورزش کشور در فوتبال را خواند.
رفعتی در پاسخ به سخنان ریاحی گفته: آن آدم دلال باید دیوانه باشد سراغ داور برود که همه متوجه شوند. اگر سراغ یک بازیکن برود خیلی بهتر نتیجه می‌گیرد.


راه‌حل برون رفت از این جریان چیست؟
محسن اسماعیل‌زاده مدرس فوتبال در واکنش به سخنان رفعتی اظهارداشت: به‌عنوان یک دانش‌آموز در حوزه مسائل فنی فوتبال سوالی از آقای رفعتی دارم. آیا فساد در داوری چه به‌صورت فردی یا سیستماتیک وجود دارد یا خیر؟ راه‌حل برون رفت از این جریان چیست؟
شما مطمئن هستید کسی که به جنابعالی سفارش کرده انسان بسیار بزرگوار و شریفی است و ما هم آن را می‌پذیریم؟ آیا احتمال وجود ندارد نفری که به ایشان سفارش کرده در جریان شبکه فساد باشد، آیا ایشان را هم شما می‌شناسید؟ تاکید می‌کنم داوران کشور جزء مظلوم‌ترین و شریف‌ترین افراد جامعه ورزش هستند. یادمان باشد اگر چند سال پیش سیب گندیده را از سبد سیب‌ها خارج می‌کردیم اکنون به‌راحتی می‌توانستیم پاسخگوی این مسایل باشیم.


بیان آن در رسانه کار اشتباهی بود
رفعتی به پرسش‌های اسماعیل‌زاده پاسخ داده و گفته: نمی‌گویم فساد وجود ندارد. در هر صنفی ممکن است این مسائل وجود داشته باشد؛ شما می‌توانید تضمین دهید که در بازی‌ها نیست؟ مطمئناً هست! در همه جا ممکن است باشد و شما نمی‌توانی بگویی صددرصد نفی کنید. من می‌گویم بیان آن در رسانه که در دنیا بازتاب دارد کار اشتباهی است و این اعتماد را نسبت به یک قشر از بین می‌برد.
باور بفرمائید این را خالصانه می‌گویم؛ در طول قضاوت‌هایم هیچ‌کس به سمتم نیامد و بگوید یک اوت این طرف آن طرف کنم. از این موردها نداشتم. آن فردی را که من می‌شناسم بازیکن قدیمی هست؛ دنبال این چیزها نیست؛ حالا دوست دارد به همه کمک کند. یکی به او سفارش کرده بود و ایشان هم این عمل را انجام داده که اشتباه هم کرده است. من به خودشان هم گفتم که کار اشتباهی کرده چون باید ظرفیت افراد را دید که دارد در باره چه کسی صحبت می‌کند و سفارش چه کسی را انجام می‌دهد.
باز هم می‌گویم، مطرح کردن موضوع به این مهمی در اذهان عمومی کار بسیار اشتباهی است. اگر چنین چیزی وجود دارد آنقدر نهادهای نظارتی از کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و شخص رئیس فدراسیون فوتبال هستند که می‌توانند نزد آن‌ها برود و مسائل را با ادله بگوید.